اولین مورد اهدای عضو استان اردبیل در سال‌جاری جهت برداشت عضو به تهران اعزام شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۶۷۳
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰

اهدای زندگی عاشقانه مادری

معصومه نجفی زارع  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اردبیل اظهار کرد: اولین اهدای عضو استان اردبیل از بیمار مرگ مغزی، شب گذشته جهت برداشت و اهدای عضو به تهران اعزام شد.

وی افزود‌: مرحومه «خدیجه پوررضا» ۳۳ ساله اهل و ساکن شهرستان اردبیل و مادر سه کودک در تاریخ ۵ خردادماه‌ جاری به دلیل سانحه رانندگی شدید داخل شهری، ضربه مغزی شد که آسیب‌های متعدد و جدی به کبد و طحال این بیمار وارد شده بود.

مسؤول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: وی به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شد و پس از انجام عمل جراحی برای جلوگیری از خون‌ریزی، ترمیم پارگی کبد و تخلیه طحال اقدام شد ولی متأسفانه دچار خون‌ریزی مغزی شده و در تاریخ هشتم ماه‌جاری مرگ مغزی اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: بلافاصله آزمایش‌های تایید مرگ مغزی صورت گرفت و به دلیل شیوع بیماری کرونا از این بیمار مرگ مغزی، تست PCR کرونا نیز انجام شد و مشخص گردید بیمار مبتلا به این بیماری ویروسی نیست.

نجفی زارع ادامه داد: با رضایت فداکارانه خانواده، بیمار برای برداشت و اهدای عضو شب گذشته به تهران اعزام شده و از ساعت ۲ بعد ازظهر امروز عمل برداشت عضو آغاز شده و تا ساعتی دیگر به اتمام خواهد رسید.

وی بیان داشت: با رضایت خانواده این بیمار مرگ مغزی، دریچه قلبی، کبد، نسوج و دیگر اعضایی که امکان اهدا دارد، به بیماران نیازمند در نوبت دریافت عضو اهدا خواهد شد.

نجفی زارع اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا در کشور اهدای عضو در موارد غیر اورژانسی ممنوع بود.

وی تشریح کرد: از آغاز سال‌جاری ۱۴ بیمار مرگ مغزی به دلایل مصرف الکل، ایست قلبی و... شناسایی شده بود که تعداد قابل توجهی از خانواده‌های این بیماران رضایت به اهدای عضو داده بودند اما پس از انجام تست PCR کرونا مشخص گردید تمامی این بیماران مبتلا به کرونا هستند و ادامه روند اهدای عضو متوقف شد.

مسؤول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی واحد فراهم آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اقدامات لازم و تجهیزات مورد نیاز جهت اهدای «کلیه» از بیمار مرگ مغزی به بیمار زنده در استان اردبیل در حال انجام است و به‌زودی این عمل پیوند در بیمارستان‌ اردبیل صورت خواهد گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار