«تئوری موسیقی» منتشر شد

جلد اول کتاب «تئوری موسیقی» با موضوع «ریتم و وزن» تالیف امیر انجیری اِسترکی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۹۲۵
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

 به گزارش سرویس بسیج استان تهران بزرگ  خبرگزاری بسیج،  به نقل ازروابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در مقدمه این کتاب آمده است: «بر هیچ اهل فنی، گستردگی و پیچیدگی های پر رمز و راز موسیقی پوشیده نیست. چنانچه حکیم و دانشمند ایرانی ابو علی سینا در مورد علم موسیقی گفته است: «هذا العلم، این المرء؟». فیلسوف و دانشمند ایرانی، حکیم ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی در کتاب موسیقی الکبیر، دانش موسیقی را به دو بخش تقسیم می کند: الف: علم تالیف که به مطالعه تناسب نغمات از حیث زیر و بمی و ب: علم ایقاع که موضوع آن بررسی فاصله زمانی بین نغمات و نَقَرات و مطالعه وزن در موسیقی است که امروزه تحت عنوان ریتم و متر مورد بررسی قرار می گیرد.

این کتاب شامل دو بخش نظری و عملی است. در بخش اول به بررسی نظری ریتم در موسیقی پرداخته شده است و کوشش شده تا تعاریف ارائه شده در مورد اصطلاحات و قواعد مربوطه از ویژگی های لازم برخوردار باشد. در این بخش، علاوه بر اینکه به پرکاربردترین اصطلاحات مربوطه پرداخته شده است، به وزن موسیقی ایرانی و غربی نیز اشاراتی شده است و رایج ترین آنها به همراه مثال هایی معرفی شده است. در بخش عملی نیز 156 تمرین ریتم خوانی شامل میزان های ساده ترکیبی در متر دوتایی (دوضربی)، سه تایی (سه ضربی) و چهارتایی (چهارضربی) آورده شده است که از ساده تا نسبتاً دشوار مرتب شده اند.

کتاب «تئوری موسیقی» تالیف امیر انجیری استرکی از هنرمندان و مدرسان موسیقی شهرستان ری با بهای 21 هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

جلد دوم از این مجموعه نیز با موضوع «فاصله و گام» از این پژوهشگر موسیقی به زودی روانه بازار نشر می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار