رییس بسیج جامعه پزشکی کشور در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد:

اجرای طرح همدلی با هدف تسلی به داغدیدگان کرونا

متولیان با اشاره به بازدید مشاوران و روانشناسان از خانواده های داغدیده کرونا و مدافعان سلامت گفت: با توجه به کاهش آمار کرونا در پسا کرونا نیز بسیج جامعه پزشکی طرح همدلی را با هدف تسلی و آرامش خاطر به خانواده های داغ دیده کرونایی اجرا می کند.
کد خبر: ۹۲۴۵۹۵۴
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی کشوری خبرگزاری بسیج، بسیج جامعه پزشکی کشور از جمله نهادهای فعال در  عرصه سلامت محسوب می شود که فعالیت این نهاد ارزشمند در مقابله با شیوع بسیاری از بیماریها مانند وبا و یا ریشه کنی فلج اطفال، کارنامه درخشانی از بسیج پزشکی ارایه می دهد در همین رابطه گفتگویی با «ابراهیم متولیان رییس بسیج جامعه پزشکی کشور» در مورد مقابله با شیوع ویروس کرونا به شرح زیر ارایه می شود.

اقدامات بسیج جامعه پزشکی از ابتدای شیوع کرونا در مورد تامین نیروی انسانی متخصص پزشکی بفرمایید؟

از ابتدای شروع بحث کرونا تا به امروز 751 پزشک متخصص به مناطق مورد نیاز اعزام شده است و دو هزار و 478 پزشک عمومی به مناطقی که اعلام نیاز کرده بودند، اعزام شدند. همچنین هفت هزار و 257 نفر پرستار، سه هزار و 209 نفر بهداشت کار، چهار هزار و 251 نفر سایر تخصص های حوزه سلامت به مناطق مورد نیاز اعزام شدند.

از ابتدای شیوع کرونا چند نفر توسط بسیج جامعه پزشکی ویزیت تنفسی شدند؟

940 ایستگاه تریال در سراسر کشور ایجاد شد که از طریق این ایستگاه یک میلیون و 350 هزار نفر ویزیت تنفسی شدند. همچنین 116 نقاهتگاه توسط بسیج جامعه پزشکی فعال شد که به 15 هزار تخت تجهیز شده است. این نقاهتگاه ها در سراسر کشور فعال هستند و تاکنون حتی یک درصد از ظرفیت این تخت ها استفاده نشده است.

 

میزان حضور بسیج جامعه پزشکی در سامانه ارایه مشاوره تلفنی 4030 چه میزان بوده است ؟

در مورد غربالگری نیز بسیج جامعه پزشکی فعالیت عمده ای کرده است. در موضوع سامانه 4030 نیز قریب 36 هزار نفر ساعت بسیج جامعه پزشکی فعالیت کرده است.

بسیج جامعه پزشکی در پساکرونا چه برنامه ای دارد؟

با توجه به کاهش آمار کرونا در پسا کرونا نیز بسیج جامعه پزشکی طرح همدلی را با هدف تسلی و آرامش خاطر به خانواده های داغ دیده کرونایی اجرا می کند. در این طرح روان پزشک، مشاور و روان شناس به خانواده های داغ دیده سرکشی می کنند و با روانکاوی در صورت نیاز  آنها را تحت درمان قرار می دهد.

این طرح برای خانواده های مدافعان سلامت ، پزشکان و پرستارانی که شهید شدند نیز اجرا می شود. با توجه به اینکه جان باختگان کرونا هیچ  مراسم سوگواری نداشتند ، ممکن است در برخی موارد از نظر روانکاوی و روان پزشکی نیازمند کمک باشند و ما تلاش می کنیم در این طرح به آرامش بیشتر خانواده ها و داغ دیدگان کمک کنیم

 

آیا بسیج جامعه پزشکی از طرح ها  و برنامه ها در مقابله با ویروس کرونا حمایت می کند؟

در اقدامات تحقیقاتی نیز بسیج جامعه پزشکی دوشادوش سایر نهادها در کشور در موضوع دارو و واکسن کار تحقیقاتی را آغاز کرده و طرح های رسیده را بررسی می کند و در صورتی که طرح خوبی ارایه شود بر روی آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی صورت می گیرد.

 

اقدامات بسیج جامعه پزشکی در رزمایش کمک مومنانه توضیح بفرمایید؟

همچنین در موضوع رزمایش مومنانه ، بسیج جامعه پزشکی با توجه به اعلام شماره حساب از سوی ریاست سازمان بسیج مستضعفان برای جمع آوری کمک های مومنانه و اقلام بهداشتی و معیشتی اقدام کرد و نسبت به توزیع این اقلام در میان مناطق محروم تلاش های مطللوبی انجام داده است . در قالب رزمایش مومنانه شاهد اعزام گروه های شهید رهنمون به مناطق محروم و مورد نیاز بودیم. این گروه ها در کنار توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی به ویزیت هموطنان نیز می پردازند.

آمار اقلام توزیع شده توسط بسیج جامعه پزشکی را اعلام کنید؟

تا به امروز توسط بسیج جامعه پزشکی یک میلیون جفت دستکش، 120 هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده، 200 هزار عدد ماسک، 20 هزار شیلد و 50 هزار دست لباس ایزوله توزیع شده است. در راستای وظایف بسیج جامعه پزشکی شاهد توزیع ماسک، دستکش و محلول های ضد عفونی کننده در سطح کشور بودیم و در پی آن بسیج جامعه پزشکی فعالیت عمده خود را منوط به تب سنجی و غربالگری قرار داده و طرح همدلی و سرکشی به خانواده های مدافعان سلامت را نیز اجرا می کند.

از اقدامات دیگر بسیج جامعه پزشکی ضد عفونی منازل مبتلا به کرونا، گندزدایی معابر عمومی و خیابان ها، آموزش نکات بهداشتی در روستاهای کمتر برخوردار که دسترسی به رسانه ندارند، حضور تیم های بسیج جامعه پزشکی در مبادی ورودی و خروجی شهرها و همچنین در میان مردم مناطق کم برخوردار مانند عشایر است،  البته حضور گروه های پزشکی همیشه در ایام عید و مناسبت ها در مناطق کم برخوردار وجود دارد.

بسیج جامعه پزشکی در پی اقدامات مبارزه با کرونا ضد عفونی مناطق افغانی نشین را نیز در برنامه خود داشته است. راه اندازی کارگاه ها ماسک دوزی، گان دوزی و تولید محلول های ضد عفونی کننده نیز از دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی است.

آیا اقدامات بسیج جامعه پزشکی مورد تایید سازمان های بین المللی قرار گرفته است؟

نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از نقاهتگاه های بسیج جامعه پزشکی بازدید و تمامی اقدامات ما را تایید کردند و برای آنها تعجب آور بود که با امکانات کم با توجه به تحریم ها چگونه توانسته ایم خدماتی در سطح مطلوب به مردم ارایه دهیم.

چند نقاهتگاه در سراسر کشور توسط بسیج جامعه پزشکی فعال شده است ؟

116 نقاهتگاه در سراسر کشور از طریق بسیج جامعه پزشکی فعالیت می کنند، این نقاهتگاه ها شامل 15 هزار تخت است که حتی یک درصد از آنها نیز استفاده نشد؛ این امر مانور خوبی برای مقابله با بحران های بعدی است. این نقاهتگاه ها با هدف افزایش مراجعات بیمارستان ها راه اندازی شدند که در صورت شرایط بحرانی با کمبود تخت مواجه نباشیم. در حال حاضر نقاهتگاه ها برپا هستند و در حالت استندبای به سر می برند

ارسال نظرات