کارشناس سیاسی:

مجلس نقش موثری در عملکرد دولت دارد

کارشناس سیاسی به نقش موثر مجلس در عملکرد دولت اشاره کرد و افزود: قطعا مجلس در موفق شدن یا نشدن یک دولت خیلی تا ثیر گذار است.
کد خبر: ۹۲۴۶۵۰۹
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
به گزارش خبر گزاری بسیج از خراسان رضوی، سید هادی هاشمی در نشستی بصیرتی بصورت مجازی و آنلاین با خواهران بسیجی حوزه یک حضرت رقیه (س) سپاه ناحیه حر مشهد اظهار داشت:  نظام دموکراتیک نظامیست که مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهور را انتخاب میکند که این نظام شکل‌های مختلفی دارد و کشور‌های اروپایی و آمریکا اولین‌ها بودند و در دو قرن اخیر کشور‌های دیگر نیز به این نظام پیوستند، مدلی که در ایران از سال 68  در قانون اساسی بازنگری شد این بود که نظام ریاستی که دولت باید در برابر قوه مقننه پاسخگو باشد در موارد خاص نه همه امور؛ مجلس حق استیضاح را دارد و هئیت دولت باید از مجلس رای اعتماد بگیرد وگرنه انتخاب نمی‌شوند. در نظام پارلمانی همه امور دست پارلمان است ولی نظام ریاستی در مقابل نظام پارلمانیست که قوه مجریه با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

این کارشناس سیاسی افزود: نظام در ایران به شکلی بسته شده که سه قوه و ارگان‌هایی که در کنار ان‌ها هستند تاثیر گذارند، که نقش دولت از همه پر رنگ‌تر است، چون بیشترین تاثیر را در زمینه‌های مختلف بین المللی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره دارد. نقش و جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران این است که اولین قانون گذار در کشور است "ه فرموده مقام معظم رهبری مجلس ریل گذار حرکت دولت است اگر به سمت مقصد گذاشته شود دولت به مقصد می‌رسد و اگر به سمت بی راهه برود دولت به بی راهه خواهد رفت.

وی تصریح کرد: مجلس باید قانون گذاری کند؛ نظارت مجلس بر عملکرد دولت و وزراء باید سوال داشته باشد و از دولت مطالبه گری کند این مجلس است که دولت را به سمت شفافیت و صحیح عمل کردن سوق می‌دهد.
 
هاشمی ادامه داد: اگر مجلس از این حق خودش به نحو احسن استفاده کند قطعا مجلس در موفق شدن یا نشدن یک دولت خیلی تا ثیر گذار است، این مجلس تعیین می‌کند دولت موفق باشد یا نباشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها