کد خبر: ۹۲۴۷۲۲۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق؛ سم پاشي پروازي از جمله كاربردهاي پهپاد سمپاش است كه با به كارگيري اين پهپاد هنگام سم پاشي خودرو يا نيروي انساني وارد مزرعه نمي شود و بدون اينكه به مزرعه صدمه اي وارد شود نياز مزرعه كه شامل مبارزه شيميايي، سم پاشي و مبارزه با آفات است با استفاده از اين پهپاد انجام مي شود ودر واقع با استفاده از تكنولوژي روز با كانون‎هاي آلودگي در مزارع مبارزه شود.

محمدزینلی قطرمی 24 ساله کارآفرین نمونه استان یزد درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما،  با بيان اينكه جوانان ما به موقعيت هاي خوبي در اين زمينه دست پيدا كرده اند گفت: ما معتقديم كشور بايد از بعد اقتصادي و غذايي به خودكفايي برسد و با توجه به دغدغه مقام معظم رهبري بايد تلاش ها بر مبناي كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري باشد كه استفاده از پهپاد سمپاش در معرفي اين محصول كمك زيادي مي كند.

وی که دارای کاردانی رشته برق صنعتی، گواهی دوره فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)، نماینده کارگروه پهپاد های غیرنظامی در استان و دارای گواهینامه خلبانی پرنده های سبک و غیرنظامی است بیان داشت: معنی مفهمومی پهپاد یعنی پرنده هدایت پذیر از دور و هدف از این کار استفاده از تکنولوژی و راحتی کار برای محلول پاشی است.

کارآفرین جوان استان یزد افزود: بنده از سال ۱۳۹۵ وارد کار پهپادی شدم و از هلیکم تصویربرداری شروع ودر زمینه های تصویربرداری و نقشه برداری هوایی فعالیت داشتم و از سال ۱۳۹۷ به فکر این رفتم که پهپاد کشاورزی را وارد کنم و سال ۱۳۹۸ این طرح را برای اولین بار در استان یزد رونمایی کردم.

زینلی تصریح کرد: قیمت این دستگاه به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال است و این دستگاه با یک مخزن ده لیتری و دو پایه ی لندینگ و چهار نازل میکرومتری و هشت ملخ (پره) و پمپ فشار آب و سیستم سنجش راداری و سه رادار میکرو ویو (برای تنظیم ارتفاع) و مصرف سوختی این دستگاه با باتری است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چندعملیات پروازی برای مبارزه با آفات نباتی داشتید اظهار داشت: تا امروز نزدیک به بیست عملیات سم پاشی در سراسر کشور داشتم. بیشترین محصولاتی که کار کردیم زراعی مثل کلزا، گندم، برنج و محصولات دیگر بود. برای اولین بار نیز در شهرستان سم پاشی محصولات باغی از جمله پسته را انجام دادیم که موفقیت آمیز ورضایت باغداران را به همراه داشت.

زینلی در خصوص حمایت مسئولین از وی نیز بیان داشت: تا حدودی مسئولین از این طرح حمایت کردند ولی باید بیشتر ازاینها ما را حمایت کنند. تنها چیزی که از مسئولین می خواهم این است که بیشترما را حمایت و به مردم معرفی و همه را تشویق به سمت تکنولوژی کنند تا مردم خواستار این طرح ها شوند.

نماینده کارگروه پهپاد های غیرنظامی در استان در خصوص مزیت های این دستگاه بیان داشت: کاهش چشمگیر مصرف آب و سم، عدم تخریب مزرعه و محصول، کاهش هزینه های نیروی انسانی، افزایش کیفیت و اثر بخشی بالای سم، پاشش یکنواخت محلول بر روی محصول، عدم هدر رفت سم، دقت بالای سم پاشی و کاهش چشمگیر زمان عملیات سم پاشی از جمله مزیت های این پهپاد است.

وی ادامه داد: در سم پاشی های موتوری باید با شیلنگ در مزرعه سم پاشی کرد که این عمل باعث خرابی و له شدن محصول می شود که همین خود زیان آور و به مزرعه خرابی می‎رساند، آلودگی زیاد، مصرف بالای آب و سم، کاهش سرعت عملیات و کاهش راندمان سم پاشی از عیب های سم پاش های موتوری نسبت به پهپاد است. در ضمن هزینه ای که در سم پاشی موتوری انجام می شود چیزی حدود پانصد الی هفتصد هزار تومان با هزینه کارگر است ولی در پهپاد هزینه ای بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان(برحسب هکتار) می شود.

زینلی افزود: برنامه ها و همایش های متنوعی شرکت کرده و خواهیم کرد و خوبی این طرح این است که مردم را جذب خودش می‎کند همین که توانستیم این‎جور طرحی را در استان پیاده کنیم کار ارزشمند و مفیدی هست. در آینده برنامه بسیار ویژه ای که داریم پهپاد آنالیز خاک و آفت شناسی را وارد خواهیم کرد تا از پهپاد استفاده بسیار ویژه ای صورت بگیرد.

کارآفرین جوان استان یزد در پایان جمله ای را به صورت شعاری مطرح و گفت: بهترین و تخصصی ترین تکنولوژی را به استانم هدیه  می دهم.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات