خبرهای داغ:
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل راهبردی عراق، نژاد پرستی و پایمال کردن حقوق ملت ها و جوامع را از مختصات نظام سیاسی حاکم بر آمریکا دانست.
کد خبر: ۹۲۴۷۷۵۹
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ایرنا، دکتر «احمد الشریفی» روز سه شنبه گفت که نژادپرستی از مختصات نظام سیاسی حاکم بر آمریکا است و این رویکرد از زمان شکل گیری تا به امروز، نظام سیاسی آمریکا را همراهی کرده بدون اینکه برای درمان آن چاره ای اندیشیده شود.

وی خاطر نشان کرد که نظام سیاسی حاکم بر آمریکا هرگز اقدام جدی برای درمان این پدیده نکرده و امروز در نتیجه عوامل مختلف داخلی و خارجی، تبدیل به یک بحران جدی شده که احتمالا در برگیرنده تحولات بزرگی برای آمریکا و جهان خواهد بود.

وی بخشی از اتفاقات جاری در آمریکا را در ارتباط با رقابت دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر سر قدرت دانست که منجر به پاره ای رفتارهای خودسرانه نیروهای امنیتی این کشور و در نتیجه بحرانی تر شدن اوضاع داخلی در آمریکا شده است.

این کارشناس عراقی گفت: پاره ای رفتارها در جریان اعتراضات نشان داد که در تاسیس جامعه آمریکا نقص هایی پایه ای وجود دارد که باعث شده است برخی به راحتی حرمت نهادهای دولتی و دولت را بشکنند.

دکتر الشریفی ادامه داد که تصمیم گیران هرگز به تقویت ملی گرایی در جامعه آمریکا اهتمام نداشته و همین امر سبب شده تا پاره ای پدیده های ناهنجار مانند نژادپرستی، از زمان شکل گیری این کشور تا به امروز در جامعه آمریکا، نهادینه شود.

وی پاره ای تحولات خارجی در صحنه بین الملل از جمله طرح «معامله قرن» در خاورمیانه، موازنه قدرت با چین در جهان و موازنه قدرت با روسیه در حوزه دریای مدیترانه و تنش های فرا کرونا را در تشدید اعتراضات داخلی موثر دانسته است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد با اشاره به محاسبات غلط تصمیم گیران آمریکا نسبت به تحولات داخلی و خارجی گفت: رکود اقتصادی که آمریکا با آن مواجه است، بیش از پیش این تنش ها را تشدید کرده است.

وی تنها گزینه پیش روی آمریکا برای خروج احتمالی از بحران داخلی را فرافکنی مشکلات به خارج برای فرار از بحران داخلی دانست و گفت: هنوز معلوم نیست که آمریکا چنین توانمندی برای دست زدن به این گونه ماجراجویی ها را داشته باشد.

الشریفی تاکید کرد همه شواهد و قرائن و اوضاع داخلی و خارجی آمریکا نشان می دهد که اعتراضات جاری در آمریکا آبستن تحولات بزرگی است که چهره آمریکا و جهان را تغییر خواهد داد.

الشریفی براساس این شواهد و قرائن پیش بینی کرد، موازنه قدرت در جهان به نفع چین تغییر یاید و الگوی پیش روی اداره جهان، الگوی چینی خواهد بود که جایگزین الگوی آمریکایی می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها