نخستین مرکز تخصصی کاشت حلزون شنوایی استان گیلان در رشت افتتاح شد

نخستین مرکز تخصصی کاشت حلزون شنوایی استان گیلان با عنوان «آوای کاسپین» در رشت افتتاح شد.
کد خبر: ۹۲۴۹۷۷۴
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، نخستین مرکز تخصصی کاشت حلزون شنوایی استان گیلان با عنوان «آوای کاسپین» صبح امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه در گیلان، نمایندگان مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان در رشت افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم اظهار داشت: سالانه بین 30 تا 100 کودک نیازمند کاشت حلزون شنوایی از استان گیلان به استان‌های دیگر ارجاع داده می‌شدند اما امروز خوشحالیم که بعد از پیگیری‌های انجام شده شاهد راه‌اندازی بخش کاشت حلزونی شنوایی در استان هستیم.

ارسلان سالاری با بیان اینکه بخش کاشت حلزونی شنوایی در شرایطی در گیلان راه‌اندازی می‌شود که این استان هنوز درگیر کرونا است ابراز داشت: تا امروز بیش از 12 هزار بیمار بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و هزار و 200 نفر از کادر درمان‌ نیز درگیر این بیماری شدند اما در ادامه با همکاری و همت خیران، گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه شاهد سیر نزولی کرونا در گیلان بودیم.

به گزارش بسیج, امروز یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای کودکان و نوزادانی که دچار افت شنوایی شدید و عمیق می‌شوند، استفاده از پروتز کاشت حلزون شنوایی است که در این روش حلزون گوش و عصب شنوایی به‌طور مستقیم توسط پالس‌های الکتریکی تحریک شده و مسیر شنوایی جدیدی جایگزین مسیر معیوب قبلی می‌شود.

اجزای اصلی این پروتز عبارتند از یک میکروفون و پردازشگر گفتار، قطعه خارجی قرار گرفته روی سر، بخش کاشت شده در زیر پوست و الکترود‌های قرار گرفته در داخل حلزون گوش که توسط جراحی درون گوش قرار می‌گیرند.

طبق آمار در حدود یک تا 3 نوزاد از هر هزار نفر در بدو تولد ناشنوا به دنیا می‌آیند همچنین ممکن است فردی در سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی به‌دلیل انواع بیماری‌ها دچار کم‌شنوایی شدید شود لذا تمام کودکان زیر 5 سال که به طور مادرزادی دچار کم‌شنوایی شدید بوده‌اند یا پس از تولد دچار افت شنوایی شدید و عمیق شده‌اند می‌توانند کاندید دریافت کاشت حلزون باشند.

درمانگاه فوق تخصصی کاشت حلزون به‌طور منظم حداقل دو روز در هفته در محل بیمارستان امیرالمومنین(ع) رشت دایر است همچنین مرکز کاشت حلزون آوای کاسپین همه روزه از ساعت 8 الی 13 پذیرای مراجعان است.

کاشت حلزون شنوایی در موارد زیر مانند اگر کودک و خانواده انگیزه و همکاری لازم را با تیم پزشکی و توانبخشی نداشته باشند کاربردی ندارد همچنین در مواردی نظیر اگر کودک نتواند سمعک دو طرفه با تربیت شنوایی را حداقل برای 3 تا 6 ماه استفاده کند و یا اگر سنی کودک کر و لال بیشتر از 5 سال باشد کاشت حلزون شنوایی کاربرد ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات