نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در گفت‌وگو با «بسیج»:

ضرورت وضع مالیات بر مسکن های خالی

کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به وضعیت آشفته بازار قیمت مسکن گفت: متاسفانه در طی سال های فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ طرح اساسی و قابل توجهی برای تولید و عرضه مسکن به صورت انبوه وجود نداشته.
کد خبر: ۹۲۴۹۷۸۴
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  با اشاره به وضعیت آشفته بازار قیمت مسکن گفت: مسکن به عنوان یک کالای مهم قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا است و زمانی که عرضه مسکن کاهش پیدا می کند و یا یا به عبارتی کمتر از تقاضا عرصه شود قیمت به طور طبیعی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: متاسفانه در طی سال های فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ طرح اساسی و قابل توجهی برای تولید و عرضه مسکن به صورت انبوه مشابه طرح های همچون مسکن مهر وه در دولت نهم و دهم انجام شد وجود نداشت و اجرایی نشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار داشت: اخیرا از سال گذشته طرح ملی مسکن شروع شده که هنوز آثاری از این طرح در بازار مسکن هویدا و نمایان نشده و در شهرهای مختلف این طرح های انبوه در اختیار مردم قرار گیرد و باعث شکستن قیمت ها در بازار شود.

وی با بیان اینکه کاهش عرضه و کمبود آن تاثیرات جدی در طی سال های گذشته بر مسکن وارد کرده،گفت:جدای از این افزایش تقاضا هم موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد.

کریمی با اشاره به اینکه امروز تقاضایی که طی سال های گذشته متراکم شده  و این مربوط به کسانی است که چه در سال های قبل مستاجر بودند و چه جوانانی که تازه ازدواج کرده اند می باشد،افزود: متاسفانه در طی سال های گذشته به دلیل اینکه مسیری برای خانه دار شدن این افراد وجود نداشته و تقاضای زیادی امروز متراکم شده و این خود را در بازار نشان می دهد.

وی وجود نقدینگی فراوان و سرگردانی که امروز در بازار وجود دارد را عامل دیگر افزایش قیمت مسکن خواند و گفت: این موضوع سبب شده که عده ای که به دنبال سوداگری و سود آوری باشند و به عنوان متقاضی مسکن های موجود و در حال ساخت را خریداری کنند و آنها را به امید افزایش قیمت نگه دارند و این موضوع به معنای احتکار مسکن می باشد که در این راستا باید تدابیری برای جلوگیری از احتکار مسکن اندیشیده شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: وضع مالیات بر مسکن های خالی مهمترین راهکار برای جلوگیری از احتکار مسکن است که در مجلس دهم طرحی برای اخذ مالیات بر خانه های خالی بررسی شد که متاسفانه به سرانجام نرسید اما در مجلس یازدهم این موضوع به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به گرانی افسار گسیخته مسکن در شهر اراک بیان کرد: در مورد استان مرکزی و به خصوص شهر اراک علاوه بر نکاتی که گفته شد که اراک هم تابع همین موضوع کشوری می باشد مسئله عدم توسعه شهر و محدوده شهری وجود ندارد که بیش از ده سال است که طرح جامع شهر اراک در دست بررسی است.

کریمی افزود: در این شرایط عملا محدوده شهر قفل شده و اراضی عملا در شهر اراک وجود ندارد که انبوه سازی مسکن در آن صورت گیرد و مردم را به شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر حواله می کنند که مردم هم بنا به دلایلی استقبال نمی کنند و انگیزه ای برای رفتن به این دو شهر ندارند.

وی با اشاره به اینکه این دلایل مجموعا باعث شده خانه های شهر اراک چه ویلایی به شکل قدیمی ساز و چه آپارتمانی قیمت آهن افزایش پیدا کند،گفت: به گونه ای که در طی سال های گذشته شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی قیمت ها جزء چند مرکز استان در کشور بوده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به اقدامات مجلس در این خصوص بیان کرد: اینها نشان دهنده این است که در حق مردم ظلم و کوتاهی صورت می گیرد که در دوره گذشته مجلس بنده سوالی از وزیر راه و شهرسازی داشتیم که با توجه به اتمام مجلس امکان طرح در مجلس را پیدا نکرد و مجددا این سوال دنبال می شود و

کریمی در پایان خاطر نشان کرد: نشستی هفته گذشته با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ایشان قول مساعد دادند که مجدد طرح جامع اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح کنند و زمینه توسعه محدوده شهر اراک فراهم شود تا انبوه سازان هم بتوانند و در اراضی موجود ساخت و ساز کنند تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند و ما به دنبال این موضوع نیز هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات