نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با "بسیج"

کوتاه کردن دست دلالان از بازار ارز سبب کنترل قیمت آن می شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کنترل دلالان سودجو نیز در عدم افزایش نرخ ارز موثر است،گفت:آشفتگی بازار و ایجاد تنش از سوی دلالان ارز باعث التهاب بیشتر بازار و در نتیجه غیر قابل کنترل شدن دامنه ی قیمت‌ها می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۱۸۸۹
|
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
دکتر مصطفی طاهری در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به اینکه با توجه به تجربه جهش ارزی، افزایش قیمت نرخ ارز مسئله‌ای تکراری قلمداد می‌شود، ولی از اهمیت آن هیچ‌گاه کاسته نشده است، اظهار داشت:متاسفانه با وجود تکراری بودن افزایش ارز، تجربه موفقی در دست دولت‌ها نبوده و همواره ضربات سنگینی از این نقطه وارد می‌شود.


وی به راه‌کار‌های عمومی به کار برده شده توسط دولت‌ها جهت کنترل نرخ ارز اشاره و بیان داشت:محدود کردن تقاضا‌های مختلف ارزی (به‌عبارت دیگر محدود شدن واردات کالا‌های مصرفی)، عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا و ناتوانی در برخورد جدی با آن و ایجاد بازار‌های ثانویه و ثالثیه پس از کلی تلاش بیهوده و بر باد دادن سرمایه از عوامل منفی در این زمینه به شمار می‌رود.


نماینده مردم زنجان و طارم با اشاره به اینکه در مجلس، شورای اسلامی گاهی اوقات افزایش ارز برای جبران هزینه‌های بودجه‌ای دولت‌ها انجام می‌شود، افزود:خارج شدن از تفکر تأمین منابع ریالی بودجه از طریق افزایش قیمت ارز لازم می‌باشد.


طاهری تاکید کرد:آشفتگی بازار و ایجاد تنش از سوی دلالان ارز باعث التهاب بیشتر بازار و در نتیجه غیر قابل کنترل شدن دامنه‌ی قیمت‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کنترل دلالان سودجو نیز در عدم افزایش نرخ ارز موثر است، ادامه داد: در این خصوص همواره برای کنترل بازار، مقدار زیادی ارز با قیمت پایین به بازار تزریق می‌شود که سود آن در جیب سودجویان می‌رود و هیچ دقتی در بررسی ورود و خروج آن نمی‌گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مرکز حراست وزارت اقتصاد تیم‌های وابسته به کشور‌های خارجی نقش اساسی در جمع‌آوری اسکناس از بازار داشته‌اند، تا از این طریق بر قیمت اثر گذاشته شود، گفت:کنترل و ردیابی عوامل بیرونی و نیرو‌های داخلی آن‌ها یکی از راه‌کار‌ها است. (قاچاق کالا به داخل)

طاهری با یادآوری اینکه خروج سرمایه و منفی شدن جدی حساب سرمایه ایران نیز در افزایش ارز بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: لذا استفاده از شرکا و سرمایه‌گزاران امین و مورد اعتماد و تحت کنترل داشتن سرمایه‌ها با مقررات خاص یکی از راه‌کار‌ها است.


وی در پایان تاکید کرد:نکته بسیار مهم و فراموش شده که روی هر ۷ مورد فوق الذکر موثر است و بدون آن اجرای آن‌ها مورد نقص است این است که، به طور دقیق برای ارز و طلا شناسه صادر شود و کاملا قابل ردیابی باشد.
ارسال نظرات