رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: تعزیه، هنری ایرانی اسلامی است که ظرفیت بالای هنری و معرفتی دارد و باید برای تقویت و استحکام آن گام‌های جدی برداشت.
کد خبر: ۹۲۵۲۵۵۸
|
۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
هنر تعزیه استان باید متحول شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، در دیدار مسئول کانون تعزیه انجمن هنر‌های نمایشی استان بوشهر با رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، پس از تشریح فعالیت‌ها و عملکرد‌های دفتر تعزیه استان بوشهر، امید پارسایی فر با اشاره به قدمت تعزیه در استان به وجوه متمایز آن به نسبت سایر تعزیه‌های کشور اشاره کرد و افزود: این نقاط قوت، نشان دهنده ظرفیت بالای این هنر آیینی برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم عاشورایی به نسل جدید جامعه است.

وی با اشاره به فعالیت حوزه هنری استان بوشهر در تعزیه افزود: مشارکت در سوگواری‌های تعزیه، برپایی نمایشگاه ملی عکس تعزیه و برگزاری کارگاه موسیقی تعزیه از اقدامات حوزه هنری استان است که این روند نیز ان شاءلله ادامه خواهد داشت.

پارسایی فر با اشاره به دغدغه امروز در هنر تعزیه خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای که در حال حاضر در هنر تعزیه وجود دارد، مبحث انتقال تجارب تعزیه گردان‌ها و معین البکا‌ها به نسل جدید است.

وی با اشاره به اهمیت صحت متون تعزیه خاطرنشان کرد: استفاده از متن‌ها و نسخ معتبر و خالی از تحریفات عاشورایی و دینی و بهره گیری از روحانیون عالم استان و کشور برای به روزرسانی لازم و ضروری است.

پارسایی فر با بیان اینکه استفاده از تجارب تعزیه گردانان مطرح کشور برای تقویت تعزیه استانی اهمیت دارد، افزود: تقویت بازیگری و موسیقی تعزیه‌های استان با توجه به موسیقی غنی استان بوشهر ضروری است.

وی با اشاره به شرایط کرونا و عدم امکان برگزاری مجالس تعزیه، بیان کرد: مجالس تعزیه می‌تواند به صورت بسته‌های تصویری یا فیلم کوتاه تهیه شود و در سیمای استان و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

مسئول کانون تعزیه انجمن هنر‌های نمایشی استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر در حوزه تعزیه سابقه‌ای کهن دارد که با همکاری هنرمندان در شهر‌ها و روستا‌های استان بوشهر اجرا می‌شود.

احمد مظفری با بیان اینکه سالانه در استان سوگواره تعزیه برگزار می‌شود، اظهار داشت: کانون تعزیه استان با وجود اینکه در حال حاضر گروه‌های زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است، ولی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.
 
هنر تعزیه استان باید متحول شود
وی افزود: امید است که سایر نهاد‌های فرهنگی و هنری به یاری کانون تعزیه استان بیایند و بتوان در سال جاری نیز با وجود شرایط کرونایی با اعمال راهکار‌های مناسب، سوگواره تعزیه را برگزار کرد.

محمد علی سلحشور، عضو کانون تعزیه استان بوشهر اظهار داشت: این کانون در حال حاضر شرایط سختی را می‌گذراند و حتی یک دفتر ثابت برای برگزاری جلسات خود ندارد و برای بهبود آن به همکاری بیشتر هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری استان نیاز است.

پایان خبر/
ارسال نظرات
پر بیننده ها