خبرهای داغ:

حمایت از شش بازی توسط سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجان غربی

مسئول سازمان فضای مجازی سراج دفتر آذربایجان غربی گفت: شش بازی تاکنون توسط سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجان غربی حمایت شده است.
کد خبر: ۹۲۵۳۱۶۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، با توجه به لزوم عمل به دیدگاه رهبر انقلاب مبنی بر حضور چشمگیر و اثر گذار در فضای مجازی و اهمیت وحدت جبهه حق در این فضا، دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در آذربایجان غربی راه‌اندازی شده و هم اکنون در حال فعالیت است؛ با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور، با سیاستگذاری صحیح، اقدامات سنجیده، هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی گام برمی‌دارد.

بنابراین مصاحبه‌ای با میرمهدی سیدرضایی مسئول سازمان فضای مجازی سراج دفتر آذربایجان غربی انجام داده ایم تا با این مجموعه مردمی و انقلابی در فضای مجازی بیش از پیش آشنا شویم.

 بسیج: توضیح اجمالی از سازمان فضای مجازی سراج بفرمایید.

به گواه تاریخ انقلاب اسلامی کار خودجوش فرهنگی یکی از عوامل اصلی جریان سازی گفتمانی بوده است، هسته های کوچک مردمی وقتی به دور از کاغذ بازی های بوروکراتیک با نگاه خالصانه به میدان می آمدند هنر بدیع ایرانی رنگ و بوی تعهد می گرفت و مثل یک چشمه پاک سال ها می جوشید، خیلی از اثرات فرهنگی امروز جامعه نیز اگر به منبع و سرچشمه آن نگاه کنیم به یک کارفرهنگی مردمی می رسد.

تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای حمایت از این مجموعه ها یکی از دغدغه های صحیح بود که همواره باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که حمایت از این شریان های مویرگی برای ایجاد یک جسم واحد فرهنگی در کشور بسیار ضروری است.

از سال ها قبل  که رشد استفاده از فضای مجازی در کشور جان گرفته و گروه های مختلفی در این عرصه در حال فعالیت هستند، جمعی از جوانان فعال در این عرصه که پیش از این در مجموعه های دیگری در کنار هم فعالیت می کردند گردهم آمدند و تصمیم گرفتند تا با فعالیت اثر بخش وارد فضای مجازی بشوند؛ در این میان شکل گیری کارگروه فضای مجازی در قالب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را شاهد بودیم که با توجه به شرایط موجود یکی از اتفاق‌ های مهم در این عرصه بود و در نهایت منجر به شکل گیری سازمان فضای مجازی سراج شد که امروز بسیاری از فعالیت های خودجوش را پشتیبانی می‌کند.

بسیج: درباره اهداف سازمان سراج توضیح دهید و چقدر به این اهداف نزدیک شده اید ؟

 افسران جنگ نرم در یک میعادگاهی باید باهم آشنا شوند حرف هم را بشنوند و برای عملیات مشترک آماده شوند، نبود چنین محل تجمیع مشترکی یکی از کمبودهای اصلی مجموعه های خودجوش فرهنگی در کشور بود، که باعث شد طی چند دهه گذشته خیلی زود این مجموعه ها کوچک و کوچک تر شوند و بعد از مدتی افرادشان هم کار انفرادی را به کار جبهه ای ترجیح بدهند.

این موضوع دغدغه ای بود که جز با حمایت سازمان های انقلابی مرتفع شدنی نبود، یکی از سازمان هایی که تلاش کرد این دغدغه را به یک سیاست تبدیل کند، سازمان فضای مجازی سراج بود که در قدم اول با شناسایی این مجموعه ها و آشنا سازی آن ها با یکدیگر، راه ارتباط و همفکری بین فعالان انقلابی را باز کرد و با حمایت بدون دخالت سعی کرد این مجموعه ها را توانمند کند و در نهایت با ایجاد هماهنگی بین این مجموعه ها، اقدامات مشترک زیادی را در قالب یک امت واحده فرهنگی هدایت کند.

بسیج: نگاه شما در مرکز آذربایجان غربی به جوانان و فضای مجازی چگونه است ؟

 آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مستعد و توانمند از لحاظ نیروی انسانی و نیروی جوان است  که ظرفیت های فوق العاده در جهت نیروسازی و فعالیت تشکیلاتی دارد.

 البته در این مدت سازمان فضای مجازی سراج سعی کرده با شناسایی نیروهای جوان و همچنین تربیت این افراد قدم موثری در حوزه توانمندسازی افراد در این عرصه بردارد.

بسیج: فعالیت جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در چند سال اخیر با توجه به فعالیت های ویژه در این زمینه و تاکید رهبر انقلاب امام خامنه ای، مبنی بر حضور اثر بخش و موثر در این فضا و ورود نهادهای مسئول شاهد اقدامات خوب و فعالیت موثر بودیم؛ که البته به وحدت و همراهی همه دستگاه ها در این زمینه نیازمند هستیم، تا بتوانیم توانمندی های موجود و حتی مخفی را شناسایی کرده و پای کار بیاوریم .

فضای مجازی امروز طبق فرمایش رهبر انقلاب باید محلی برای حضور موثر باشد و نیروهای انقلاب باید بتوانند دشمن را از فضای مجازی کشور برانند و بتارانند.

بسیج: تا چه حد یکپارچگی و کنش فعالانه در فضای مجازی استان را قابل قبول می دانید ؟

آنچه به عنوان یک مسئله مهم باید بررسی کرد این است که کنش فعالانه به چه چیزی در عرصه فضای مجازی گفته می‌شود به نظر می آید هرعملی را می‌توان کنش فعالانه در این عرصه نامید اما این کنش فعالانه نیازمند یکپارچه‌سازی و فعالیت مشترک در موضوعات استانی و مطالبه گرانه است.

بسیج: به نظر شما نهادها و دستگاه های متولی مثل ارشاد یا فناوری ارتباطات تا چه حد از جوانان انقلابی حمایت کرده اند؟

دستگاه هایی مثل ارشاد یا اداره کل فناوری ارتباطات به هرحال دارای فرایندهای مشخص و استانداردی هستند که البته با توجه به ابلاغی بودن موضوع و محدودیت هزینه کرد در این امور چندان نمی‌توانند موثر باشند .

در این میان نباید ظرفیت شورای فرادستگاهی مثل شورای فرهنگ عمومی استان را از یاد برد به هرحال فضای مجازی امروز یک فرصت مهم پیش روی مسئولین قرار داده است و فضایی است که می توان در آن اتفاقات بزرگ فرهنگی را رقم زد و به منویات رهبری جامه عمل پوشاند.

بسیج: یکی از فعالیت های شاخص سراج طرح شتاب است، توضیحی در این رابطه بفرمایید.

شتاب که مخفف عنوان شبکه تولید کنندگان اپلیکشن و بازی است، به عنوان یک طرح جامع ملی در راستای افزایش گستره شبکه فعالان اپلیکشن و بازی از سال گذشته در سازمان فضای مجازی سراج به صورت رسمی آغاز شد، که سال ها چکش کاری موضوع به همت همکاران در مرکز اپلیکشن و بازی سازمان فضای مجازی سراج  انجام گرفته است تا ازاین رهگذر محتوای مناسب ایرانی اسلامی تولید شود.

بسیج: آموزش و تربیت نیروهای انقلابی در قالب های تشکیلاتی و آموزشی یکی از نمودهای موفق سراج بوده است، لطفا در رابطه بیشتر توضیح دهید

سراج به اهمیت نیروسازی و تربیت نیرو با حفظ چارچوب ها آگاه بوده، بنابراین نسبت به شناسایی و ثبت نام از فعالان جوان در حوزه فضای مجازی و علاقه مندان دوره های مختلف آموزشی اقدام می‌ شود و این آمادگی را دارد که برای مجموعه های مختلف فرهنگی و آموزشی حتی دستگاه های مختلف این دوره های ویژه را برگزار کند.

بسیج: سراج یکی از برندهای سواد فضای مجازی در کشور است، در رابطه با تقویت سواد فضای مجازی در استان چه اقداماتی انجام داده‌اید ؟

به لطف پروردگار و تلاش دوستان به ویژه برادر عزیزم مهندس حسین قدیمی به عنوان مسئول این مرکز در استان تاکنون چندین دوره مختلف آموزشی با محوریت سواد فضای مجازی در استان برگزار شده و اکثریت مربیان این حوزه از اعضای مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج هستند؛ البته سراج در زمینه تولید محتوا نیز فعالیت های زیادی داشته که به صورت نمایشگاهی در اختیار مجموعه های مختلف قرار می دهد تا این مجموعه ها این نمایشگاه ها را برگزار کنند.

بسیج: استان در بازی سازی چه جایگاهی دارد و چه اقدامایت در این رابطه انجام شده است ؟

از نکات قابل توجه در حوزه فضای مجازی استان که نیازمند توجه ویژه مدیران و دستگاه های دولتی است حوزه تولید بازی است خوشبختانه سراج از روز اول فعالیت خود با شناسایی فعالان این عرصه توانسته از 6 بازی در استان حمایت های ویژه ای به عمل آورد، که بازی های دلاور 1 و دلاور 2 ، مدافعان آسمان، خاک، بازی با محوریت کرونا و بازی شیرصحرا و بازی سربازان کوچک را در کارنامه خود دارد.

بسیج: تا چه حد از همکاری مجموعه های فرهنگی و انقلابی رضایت دارید ؟

به نظرم باز کردن گلایه ها در این فضا و زمان مناسب نیست و باید با همدلی و همراهی مجموعه های فعال در این حوزه به سمت فعالیت های اثربخش رفته و البته از انجام فعالیت های صرف گزارش پرکنی پرهیز کنیم، چرا که سرمایه گذاری در فضای مجازی نتیجه اش را به زودی بروز نمی دهد، بلکه سال ها بعد ما برکات آن را در فضای عمومی و فرهنگی خواهیم دید.

بسیج: برای بانوان فعال فضای مجازی در آذربایجان غربی چه برنامه هایی دارید ؟

بانوان یکی از پتانسیل ها و ظرفیت های بزرگ در استان هستند که می توانند با حضور اثربخش خود و استفاده درست از این فضا در جهت تربیت انسان های فرهیخته گام بردارند، آنچه نباید فراموش کرد، این است که بانوان محور توسعه و رشد فرهنگی اجتماعی یک جامعه هستند.

بسیج: در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

از همه جوانان و فعالان این عرصه دعوت می کنیم تا ضمن ارائه پیشنهادات و البته نظرات خود در این زمینه، دست ما را در جهت فعالیت موثر بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظرات