خبرهای داغ:
آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده «بوزین و مره‌خیل» شهرستان پاوه پس از هفت روز همچنان ادامه داردامروز(11تیرماه)نیروهای امدادی قصد دارندجاده‌ای که در این منطقه را تبدیل به آتش‌بُر کنند تا که شایدازسرایت آتش جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۲۵۳۵۰۲
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در استان کرمانشاه سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده «بیستون» با 54 هزار هکتار، «بوزین و مره‌خیل» در پاوه با 23 هزار هکتار و قلاجه هم با حدود 43 هزار هکتار وجود دارد.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مره‌خیل منطقه‌ای حفاظت‌شده و نمونه گردشگری در شهرستان پاوه و جوانرود است که با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش و در حال انقراض «شوکای ایرانی» یا گوزن مینیاتوری و ارزش‌های رویشگاهی در پاییز 74 به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال 78 به عنوان منطقه حفاظت‌شده به ثبت رسیده‌ است.

حال این منطقه هفت روز است که در آتش بی‌رحمی می‌سوزد، بامداد پنجشنبه هفته گذشته (پنجم تیرماه) به دلایلی نامعلوم آتش در منطقه حفاطت شده بوزین و مره‌خیل در حوزه جوانرود آغاز و با گسترش آن به مراتع پاوه رسید باتوجه به مرزی بودن و صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین وزش باد خاموش کردن آن علی‌رغم تلاش طاقت‌فرسای نیروهای امدادی و مردمی به طول کشید.

آتش بالاخره غروب روز شنبه «هفتم تیرماه» مهار شد، طبق گفته فرماندار پاوه، آتش در این دو روز پوشش گیاهی 500 هکتار از مراتع مشجر این منطقه را نابود کرد.

«پرویز ایده پور» در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: آتش در منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» از ساعت 6 بامداد یکشنبه 8 تیر ماه مجددا شعله ور شده و نیرو‌های مردمی، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد‌های اولیه تا کنون بیش از ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در آتش سوخته است.

آتش جان سه فعال محیط زیست را گرفت

گسترش آتش سوزی موجب مرگ سه فعال محیط زیست در عملیات اطفاء شد؛ یکی از محیط بانان محلی در با اعلام این خبر به فارس از مصدوم شدن چند نفر دیگر نیز خبر داد.

بر پایه این منبع مطلع؛ «مختار خندانی» و «بلال امینی» و «یاسین کریمی» از فعالان محیط زیست جان خود را از دست دادند. بر همین اساس چند نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

محیط زیست: متاسفانه آتش مهار نشده است

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل، اظهار داشت: متاسفانه امروز (یازدهم تیرماه) علی رغم تلاش‌های بسیاری نیروی مردمی و امدادی موفق به مهار و خاموش کردن، آتش نشدیم.

فریدون یاوری با بیان اینکه آتش در دو منطقه اصلی هنوز شعله‌ور است، گفت: آتش در امتداد «دره ژاله به سمت پاسگاه مرزبانی» و منطقه «هیرتا» همچنان زبانه می‌کشد و شعله‌ور است.

نماینده اورامانات خواستار ایجاد پایگاه اطفاء حریق در این منطقه شد

 «آرش زره تن لهونی» نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس بر لزوم ایجاد پایگاه ویژه اطفاء حریق در منطقه اورامانات تاکید و اعلام کرد که این پایگاه باید به امکانات و نیروهای زبده و مهارت دیده در اطفاء حریق مجهز شود.

وی افزود: این پایگاه باید در طول دوره زمانی آتش سوزی‌های معمولِ منطقه به صورت شبانه روزی آماده عملیات ضد حریق باشد.

لهونی در ادامه از کمبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در منطقه اورامانات انتقاد کرد و خواستار تامین امکانات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های متولی شد.

او با اشاره به پیگیری‌های خود در چند روز اخیر در خصوص آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع اورامانات، افزود: در این راستا تماس‌هایی با دکتر کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دکتر منصور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گرفتم و کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق را به مسوولان اعلام کردم.

وی با ابراز تاسف از اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر که منجر به فوت چهار نفر از عزیزان ایثارگر عرصه حفاظت از محیط زیست شد، بر لزوم تناسب امکانات با میزان پوشش جنگلی و گیاهی منطقه تاکید و متذکر شد که برای ما هیچ‌گونه کم کاری در این قضیه قابل قبول نیست.

او در ادامه بر ارسال تجهیزات و تامین امکانات و اقلام مورد نیاز مهار آتش سوزی‌های اورامانات تاکید کرد و اظهار داشت: در این آتش سوزی‌ها سه نفر از نیروهای ایثارگر مردمی و  یک نفر از نیروهای خدوم و تلاشگر سپاه پاسداران در راه حفاظت از جنگل‌های منطقه جان خود را از دست دادند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در ادامه از روسای سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواست که برای بررسی و رصد میدانی این موضوع و اتخاذ تصمیمات متناسب در اسرع وقت در منطقه حاضر شده و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها