خبرهای داغ:
یوسفی گفت: فیش واریزی زائران برای دریافت ارز واریز شده و طبق توافقات انجام شده، در صورت تمایل زائران این مبلغ به آنها بازگردانده نمی شود تا سال آینده با همین مبلغ جهت حضور در حج، اعزام شوند.
کد خبر: ۹۲۵۳۸۶۳
|
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

محمدرضا یوسفی مدیر حج و زیارت استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به شرایط ویژه حج سالجاری بیان کرد: امسال با توجه به شرایط حاکم بر جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا، مراسم حج در کشور عربستان فقط با حضور زائرین این کشور برگزار می شود.

وی گفت: زائرین امسال کسانی بودند که طی سال های ۸۴، ۸۵، ۸۶ جهت حج واجب ثبت نام کرده بودند. سالانه به ۸۵ هزار نفر از کل ایران سهمیه جهت حج داده می شود که سهم استان امسال ۸۷۵ زائر بود و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار نفر در استان در انتظار اعزام به سفر زیارتی حج هستند.

مدیر حج و زیارت استان قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه هر سال سفر حج برگزار می شد، بنابراین سازمان حج و زیارت قراردادهای رزرو هتل های درجه یک در عربستان را یکسال پیش از سفر حج منعقد می کرد. لذا تمام برنامه های مربوط به سفر حج از سوی کشور انجام شده و تا هفته گذشته دولت عربستان با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی همه کشورها، هیچ گونه نظری مبنی بر اعزام یا عدم اعزام زائرین را اعلام نکرده بود.

یوسفی عنوان کرد: اما با توجه به اعلام کشور عربستان مبنی بر شیوع بیماری کرونا و پیشگیری از این بیماری، حج امسال تنها با حضور زائران عربستانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به لغو سفر از سوی بسیاری از زائرین حج ابراهیمی افزود: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، بسیاری از هم وطنان ما که که امسال اولویت زیارت داشتند، این سفر را لغو کردند که در مجموع از تعداد ۸۷۵ زائر قزوینی، ۸۶۰ نفر جهت حضور در مناسک حج ثبت نام کردند و تمام مراحل حضور زائرین از واریز فیش تا ثبت گذرنامه ها انجام شد و دقیقا در روز ۶ تیرماه که روز اعزام زائرین ایرانی لود، دولت عربستان لغو مراسم حج را اعلام نمود.

یوسفی تصریح کرد: پنجاه درصد زائرین امسال کسانی هستند که نوبت حج آنها مربوط به سال های آینده است اما به دلیل انصراف بسیاری از کسانی که در اولویت بودند، این جابجایی انجام شده است.

مدیر حج و زیارت استان قزوین اضافه کرد: مبلغ ثبت نام اولیه امسال، ۲۵ میلیون تومان به ازای هر نفر بوده و مبلغ کل سفر حج بین ۳۳ تا ۳۸ میلیون تومان بوده که ما به التفاوت این مبلغ از ثبت نام فیش اولیه در سال های ۸۴، ۸۵، ۸۶ محاسبه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ واریزی زائرین برای دریافت ارز واریز شده و طبق توافقات انجام شده، در صورت تمایل زائران این مبلغ به آنها بازگردانده نمی شود تا سال آینده با همین مبلغ جهت حضور در حج، اعزام شوند. این سیاست گذاری ها بر اساس تصمیمات شورای عالی حج بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا انجام شده و انجام فریضه حج به سال آینده موکول می شود.

گفتنی است بنا بود امسال ۸۷۵ زائر قزوینی در قالب ۷ کاروان شامل ۵ کاروان از قزوین، یک کاروان از تاکستان و یک کاروان از بوئین رهرا، راهی سفر حج شوند که به دلیل تصمیم گیری دولت عربستان در راستای پیشگیری از بیماری کرونا، سفر حج لغو شد.

 

1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها