خبرهای داغ:
انتصاب افراد منسوب به شخصیت های سیاسی همواره باعث ایجاد حاشیه هایی شده است، حاشیه هایی که لزوم شکل گیری سیستمی شفاف برای کنترل چنین انتصاب هایی را ضروری می کند.
کد خبر: ۹۲۵۴۲۵۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  استفاده از امتیازاتی مانند سفارش و معرفی برای انتصاب افراد در شغل های مختلف، پدیده ای ناگوار در ساختار اداری سیاسی کشور است که سد راه شایسته سالاری و نخبه سالاری است. این پدیده متاسفانه نوعی ناعدالتی اجتماعی را نیز بوجود می آورد که باعث نارضایتی و انتقاد خصوصا از سوی طبقه نخبه کشورمان شده است. 

 
این موضوع در برخی از ساختارهای قدرت که بایستی در ایجاد فضای کار و فعالیت یکدیگر را همراهی کنند دیده می شود و کارکرد این ساختارها را تغییر می دهد. مثلا مجلسی که بایستی قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت داشته باشد، با توجه به موضوع بده بستان در این حوزه بیشتر وامدار دولت می شود و کارکرد اصلی خود را از دست می دهد.
 
متاسفانه اخباری در این حوزه شنیده می شود که برخی از نمایندگان به جای وظیفه نظارت با بده بستان هایی با دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی این وظیفه را به درستی انجام نمی دهد. 
 
در همین رابطه «احمد امیر آبادی فراهانی» عضو هیات رئیسه مجلس از دیدار با مدیر عامل سابق ایران‌خودرو سخن گفت و بیان کرد: «من یک جلسه ای با رئیس ایران خودرو داشتم و گفتم چرا این طور می کنید و به ما بگوئید جریان چیست؟ می گوید ابتدا از منابع انسانی شروع کنید. منابع انسانی حرف اصلی را در شرکت می‌زند یا نه. آنهم در شرکتی که تخصصی است یعنی کار کاملاً از تخصص و علم و فناوری بیرون می آید. می‌گوید در این ده دوره مجلس قبل، فقط 8 هزار نفر از کارمندان ایران خودرو را نماینده ها معرفی کردند.»
 
وی می افزاید: «چون شرکت های وابسته زیاد دارد متفاوت آمار داده می شود. بعد می گوید چون نماینده مجلس پشت او بود باید در سطحی نگه داریم که راضی شود. نمی کنیم نماینده مجلس دنبال تحقیق و تفحص می رود. می گفت یک نماینده مجلس 300 نفر معرفی کرده است.»
 
در همین رابطه اخباری به گوش می رسد که یکی از نمایندگان مجلس که در دوره قبل هم سابقه نمایندگی دارد تنها ده ها از خویشاوندان و دوستان خود را به دستگاه ها و شرکت های مختلف معرفی کرده است.
 
در این لیست چند ده نفره استخدامی ها حضور بستگان و نزدیکان این نماینده در دستگاه های دولتی و کشوری مانند تامین اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان امور استخدامی کشور، فرمانداری، شهرداری، مرکز بهداشت و برخی دانشگاه ها و بانک ها ... دیده می شود.  
 
نکته قابل توجه این است که حدود 30 نفر از این افراد در یکی از شرکت های مربوط به حوزه لبینات استخدام شده اند.
 
خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانا در تماس با این نماینده مجلس، درباره جزئیات این خبر از وی سوال کرد.

«رحیم زارع» منتخب مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در این گفت و گو درباره اخباری مبنی بر توصیه برای بکارگیری نزدیکانش در ادارت مختلف استان گفت: همه این ها دروغ است؛ یک نفر 23 سال است که معلم است اما گفتند پسر عموی من است؛ یا دختر عموی من شانزده سال است که معلم است.

وی افزود: گفتند برادر من در امور استخدامی مشغول به کار شده است، استعلام بگیرید ببینید اصلا من در امور استخدامی برادر دارم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا این به طور کلی معرفی افراد برای اشتغال در ادارات و ارگان ها را تکذیب می کنید؟ گفت: نه؛ اما به هر حال من 6 هزار نفر را سر کار فرستادم و از این بین 10 یا 15 نفر هم با من فامیل هستند.

زارع گفت: در روستا و شهر ما هر کسی کارمند بوده به من نسبت دادند ولی فقط 7 یا 8 تا از آن درست است.

نماینده آباده در مجلس گفت: همه جا 99 درصد برای خودشان کار می کنند و یک درصد برای مردم ولی ما یک درصد برای خودمان و 99 درصد برای مردم کار کردیم.

وی با رد ادعای دریافت خانه از وزارت راه و شهرسازی، گفت: من مستاجرم و از وزارت راه هیچ خانه ای نگرفتم. حرامم باشد اگر یک وجب زمین در یک جایی از این کشور گرفته باشم. فقط یک خانه در تعاونی مجلس دارم که آن هم 20 سال دیگر درست نمی شود.

زارع تاکید کرد: فقط 7 تا 8 مورد از مواردی که درباره من گفته می شود درست است. اینکه 30 تا 40 نفر در خانواده من کارمند باشند همه به من ربط ندارد من 8 سال نماینده بودم ولی پسر عموی من 23 سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارد.

بنابر این گزارش، پایگاه اطلاع رسانی دانا در نظر دارد تا طی سلسله گزارش هایی انتصاب های صورت گرفته توسط چهره های مختلف سیاسی را مورد بررسی قرار دهد و ضمن اخذ توضیحات آنها (در صورت تمایل) داوری را درباره چنین انتصاب هایی به افکار عمومی واگذار کند.

 

/منبع: دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها