نشست عقیدتی حوزه نرجس خاتون ناحیه مرکزی یزد برگزار شد

حوزه نرجس خاتون ناحیه مرکزی نشستی عقیدتی با موضوع توحید به صورت مجازی در پیام رسان ایتا برگزار کرد.
کد خبر: ۹۲۵۴۳۳۸
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد: حوزه نرجس خاتون ناحیه مرکزی نشستی عقیدتی با موضوع توحید به صورت مجازی در پیام رسان ایتا برگزار کرد که صوت سخنرانی حورا دهقانی استاد حوزه علمیه در گروه‌های فرماندهان پایگاه، اعضای شورا و مربیان حلقه‌های صالحین حوزه نرجس خاتون نشر داده شد.
دهقانی گفت: برای اثبات یگانگی و توحید خداوند باید دربرهان امکان و وجوب تحقیق کنیم و باید چهار چیز را بشناسیم که عبارتند از: ممکن الوجود و واجب الوجود، اصل علیت، محال بودن تسلسل و محال بودن دور. واجب الوجود یعنی چیزی که نمی‌تواند نباشد و باید باشد. ممکن الوجود یعنی موجودی که ممکن است باشد با نباشد؛ اما وقتی که به وجود آمد حتما یک علتی در آن دخیل بوده. ممتنع الوجود یعنی چیزی که اصلا به وجود نیامده است.
وی در ادامه افزود:اصل علیت یعنی این که همه موجودات ممکن (ممکن الوجودها) نیاز به علت دارند و تسلسل یعنی یک سری از علت‌ها و معلول‌ها پشت سر هم تکرار شوند و محال بودن سلسل یعنی این که محال است که سلسله علت و معلول‌ها همین طور تکرار شوند و به یک علت نخستین ک. معلول چیز دیگری نیست ختم نشوند؛ و محال بودن ِ. دور یعنی این که نمی‌شود که علت یک معلولی، خودِ آن علت باشد چه بی واسطه و چه با واسطه.
این استاد حوزه علمیه در تقریر برهان امکان و وجوب گفت:همه‌ی ما فی الجمله پذیرفتیم که در عالم موجودی وجود دارد که از دوحالت خارج نیست. یا واجب الوجود است که خودش علت نخستین است و به علتی نیاز ندارد و یا این که ممکن الوجود است که به تاوجه به اصل علیت که می‌گوید باید به یک علت نخستین ختم شود و با توجه به محال بودن دور و تسلسل، علت آن واجب الوجود می‌باشد.
دهقانی در آخر گفت: برای اثبات توحید باید صفات اولیه و ثانویه را هم بدانیم. اوصاف اولیه یعنی در هر برهانی که استفاده می‌کنیم و خدا را با هر نامی که یاد می‌کنیم همان صفات اولیه است مثل برهان نظم که ثابت می‌شود خدا ناظم است و اوصاف ثانویه اوصافی هستند که در همان برهان از آن نام برده نمی‌شود بلکه بعد از آن ثابت می‌شود مثلا در برهان نظم از قدرت و حکمت و هدف و عالم بودن نام برده نمی‌شود و بعد از ناظم بودن خداوند اثبات می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار