خبرهای داغ:
با گذشت سال‌ها، متقاضیان مسکن مهر دلفان با واحدهای نیمه‌تمام روی دست متقاضیان مانده و مسئولان هم مدعی هستند که پیمانکاران به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۵۴۵۸۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، 

گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر بود که علاوه بر خانه دار شدن بسیاری از خانواده‌های فاقد مسکن به ویژه اقشار کم درآمد جامعه، موجب تعادل در قیمت زمین و مسکن در کشور شد، با پایان یافتن این دولت متأسفانه واحدهای تکمیل نشده مسکن مهر نیز به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به فراموشی سپرده شد و متقاضیان چشم انتظار توجه مسئولان مربوطه برای بسته شدن و تکمیل پرونده مسکن مهر هستند.

رؤیای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری دلفان از همان ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در کشور مورد غفلت و بی تدبیری مسئولان قرار گرفت، به گونه‌ای که به دلیل کار غیر کارشناسی، توانستند تنها ۶۴۱ واحد سهمیه این دیار محروم را اخذ کنند و این در حالی بود که مسئولان شهرستان هم جوار دلفان با نصف جمعیت توانستند مجوز ساخت هزار و ۱۵۴ واحد را بگیرند، همچنین پس از آغاز عملیات اجرایی مسکن مهر در کشور در حالی که تعداد زیادی از این واحدها به بهره برداری رسید، با اختلاف چند ساله بالاخره در سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار کلنگ ساخت ۶۴۱ واحد مسکن مهر دلفان به زمین زده شد.

پرونده مسکن مهر در دلفان هنوز بسته نشده است

ای کاش دولت یازدهم و دوازدهم که با شعار تدبیر و امید به میدان آمد و امیدواری مردم را برای حل مشکلاتشان بیشتر کرد، به جای پاک کردن صورت مسئله و انتقاد کردن از چرایی اجرای پروژه مسکن مهر، فکری به حال تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کم برخوردار می‌کرد.

در شهرستان دلفان لرستان که یکی از مناطق کمتر توسعه یافته استان به شمار می‌رود هنوز پرونده سایت مسکن مهر بسته نشده است و متقاضیان واحدهای باقی مانده با گذشت سالیان سال و پرداختن هزینه‌های خود، چشم انتظار به بهره برداری رسیدن واحدهای مسکن مهر هستند چرا که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره بهای غیر کارشناسی و من درآوردی بسیاری از مالکان نیستند.

از یک طرف بانک مسکن و از طرف دیگر نیز راه و شهرسازی متقاضیان واحدهای مسکن مهر دلفان را تهدید می‌کنند که اگر تسهیلات مسکن خود را که هنوز به مرحله سفت کاری هم نرسیده است را قسط بندی نکنید علاوه بر جریمه، بازپرداخت تسهیلات ۴ درصدی به بالای ۱۸ درصد سود خواهد رسید.

همچنین گفته شده برای واحدهای باقیمانده می‌بایست متقاضیان علاوه بر اینکه ۱۰ میلیون تومان دیگر به آورده خود اضافه کنند، مبلغ پنج میلیون تومان نیز بر وام متقاضیان اضافه شود.

مسکن مهری بدون زیرساخت و امکانات

بر اساس این گزارش جدای از مشکلات گفته شده در سایت مسکن مهر دلفان، ساکنین ۴۴۱ واحد تکمیل شده نیز با مشکلات فراوانی از جمله وضعیت نامناسب معابر، خیابان‌ها، کوچه‌ها و پیاده روهای نامناسب، چاله‌های متعدد، آب گرفتگی خیابان‌ها و جداول، خاکی بودن پیاده روها، عدم جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به خارج از سایت مسکن مهر توسط پیمانکاران، عدم نامگذاری معابر و ارائه خدمات شهری، نبود فضای سبز، مکان آموزشی، مذهبی، بهداشتی درمانی و ورزشی مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی ورود جدی پیدا کند

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ بالای اجاره مسکن، وضعیت نابسامان اقتصادی مردم و درآمد اندک آنها که گذراندن یک زندگی عادی برایشان بسیار سخت شده است، اظهار داشت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم توجه به وضعیت مسکن مناطق محروم کشور را در دستور کار خود قرار دهد و با ابلاغ دستورالعمل‌های بهتر که کمتر مردم متضرر شوند اقدامی عاجل برای حل مشکل واحدهای مسکن مهر باقی مانده انجام دهند، در صورت تکمیل آن قسمتی از معضلات و مشکلات مردم در حوزه مسکن به ویژه در شهرستان‌های کوچک حل خواهد شد.

معرفی پیمانکاران به مراجع قانونی

وی با بیان اینکه پروژه‌ها تفکیک شده و مراحل اداری این امر در حال انجام است، ادامه داد: قرار دادها نیز تنظیم شده و در نهایت با جلساتی که با اعضا داشته‌ایم این آمادگی را ایجاد کرده‌ایم تا نماینده‌ای از خود در هر بلوک به ما معرفی کنند تا به صورت مجزا مردم با هر شرایطی که توانستند واحدها را تکمیل کنند و در آنها ساکن شوند.

رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان در پاسخ به این سوال که متقاضیان توان پرداخت سهم آورده جدید و تسهیلات جدید را ندارند، گفت: ما با پیمانکاران این پروژه‌ها بر اساس تصمیم هیئت داوری برخورد خواهیم کرد، تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهیم، ما بقی ادامه کار چون قرار است که به خود اعضا واگذار شود خوشان باید هزینه کنند.

علوی کیا با بیان اینکه پرداخت تسهیلات تا سقف ۴۵ میلیون تومان را خواهیم داشت، افزود: خوشبختانه مردم نورآباد به دلیل اینکه کار فنی انجام می‌دهند کمترین هزینه برایشان خواهد داشت، اگر بخواهیم پیمانکار جدید بگیریم معمولاً رقم بالایی را برای تکمیل به ما اعلام می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه استانداری و شورای مسکن نیز این امر را تصویب کرده‌اند، بیان داشت: در این راستا مقصر پیمانکاران بوده‌اند و به تعهدات خودشان عمل نکرده‌اند، پیمانکاران یک سری ضمانت نامه و وثیقه ملکی نزد راه و شهرسازی دارند قطعاً اگر بحث عدم کارکرد آنها تصویب شود بر اساس میزان جریمه ای که برایشان در نظر گرفته می‌شود ما این وثایق آنها را قطعاً در اجرا می‌گذاریم.

رئیس اداره اقتصاد مسکن لرستان، افزود: منابع حاصل از این ضمانت نامه‌ها به خود مردم بر می‌گردد، اما روند دادگاه این پیمانکاران ممکن است طول بکشد، متقاضیان نیاز به مسکن دارند در این مقطع خودشان کمک کنند و با دریافت تسهیلات و افزایش سهم آورده خانه‌های خود را تکمیل کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها