برخی فعالان اقتصادی اصلی ترین دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشورمان را اختلاف نرخ ارز نیمایی وبازار آزاد عنوان می کنند.
کد خبر: ۹۲۵۴۵۹۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، برخی فعالان اقتصادی اصلی ترین دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشورمان را اختلاف نرخ ارز نیمایی وبازار آزاد عنوان می کنند.

با توجه به فشار ناشی از تحریم ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی، لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از پیش برای دولتمردان حائز اهمیت شده است. به طوری که معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به عنوان دغدغه ملی یاد کرد و گفت: حمایت از صادر کنندگان یک اولویت مهم است اما ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد و مشخص باشد مابه ازای صادرات، کالا به کشور وارد شده است.
گفتنی است بانک مرکزی نیز در سال 97 با صدور بخشنامه ای در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات، روش ها و مقرراتی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان وضع کرد و طی دو سال اخیر صادر کنندگان ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق شیوه های تعیین شده در بخشنامه بانک مرکزی شده اند.
این در حالی است که در یک اقتصاد سالم صادر کننده و وارد کننده برای تامین منافع یکدیگر با هم در تعاملند و لذا نیازی به توجیه و الزام صادر کنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست.
گفتنی است اگرچه طی دو سال اخیر گاها آمار و ارقام متفاوتی در خصوص میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام شده است اما در مجموع مسئولان رضایت خود را از میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام می کردند. بنابراین تصور بر این بود ارز حاصل از صادرات به روش های اعلامی از سوی بانک مرکزی در یک روال منطقی در حال بازگشت به چرخه اقتصادی کشور است تا اینکه اوایل تیر ماه امسال عبدالناصر همتی اعلام کرد که از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور طی دو سال گذشته 45 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات آن به کشور بازگشته است و 27 میلیارد ...

ارسال نظرات
پر بیننده ها