مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد:
نقیایی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا اصلی ترین نکته ای که باید در بحث تغذیه به آن توجه شود دریافت آب و مایعات کافی است.
کد خبر: ۹۲۵۶۳۵۳
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا اصلی‌ترین نکته‌ای که باید در بحث تغذیه به آن توجه شود دریافت آب و مایعات کافی است. البته در روز‌هایی که با بیماری کرونا درگیر هستیم هم یکی از نکاتی که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند دریافت آب و مایعات است.

یوسف نقیایی افزود: در این بین می‌توانیم از شیر و دوغ به عنوان مایعات مناسب، که در کنار آب می‌تواند دریافت شود، نام ببریم. همچنین مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی و خربزه که آب قابل توجهی دارند نیز بسیار حائز اهمیت است. ضمناً با توجه به اینکه این میوه‌ها آنتی‌اکسیدان‌های مناسبی هم در خود دارند می‌تواند یکی از اولویت‌های ما در بحث تغذیه تابستانه باشد چرا که هم به دریافت مایعات و هم افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کنند.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنیم دریافت میوه‌ها به مقدار مناسب است. با توجه به اینکه میوه‌ها حاوی کربوهیدرات‌های قابل توجهی هستند و در هرم غذایی می‌بایست در روز ۲ تا ۴ واحد مصرف شوند بنابراین مصرف بی رویه آن‌ها از هر نوعی که باشد نه تنها مناسب نیست بلکه می‌تواند مضراتی را هم به همراه داشته باشد. مقدار هر واحد از میوه‌ها بسته به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال برای محاسبه تعداد میوه‌ای مثل خربزه و یا هندوانه بهترین راه اندازه گیری خانگی استفاده از لیوان‌های دسته دار است، که بر این مبنا حدود یک لیوان از خربزه و طالبی قطعه شده و ۱.۴ از هندوانه قطعه شده یک واحد از این میوه‌ها را شامل می‌شود. همچنین میوه‌هایی مثل شلیل و هلو یک عدد از نوع درشت آن‌ها می‌تواند یک واحد میوه باشد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بنابراین حتماً باید نسبت به عدم استفاده بی رویه و زیاد از میوه‌ها همانند سایر غذا‌ها توجه خاص بشود.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: در مورد مصرف دوغ یا شیر نیز بدن ما محدودیت دریافت دارد. هر یک لیوان شیر و دو لیوان دوغ یک واحد است و بهترین مقدار مصرف این نوع مایعات ۲ تا ۳ واحد در روز است. ما می‌توانیم در فواصل روز در این مقدار توصیه شده از آن‌ها استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: چای یکی دیگر از مایعاتی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و خیلی محدودیتی در مصرف آن نداریم. فقط از لحاظ زمانی بسیار مهم است که چای را نزدیک به وعده‌های غذایی یعنی قبل و بعد از وعده غذایی مصرف نکنیم تا تداخلی در جذب عناصر مغذی مانند آهن، روی و کلسیم پیش نیاید.

نقیایی گفت: نکته بسیار مهم عدم دریافت مایعات ناسالم است. بعضی از این مایعات نظیر نوشابه علاوه بر این که انرژی زیادی دارند حاوی قند بسیار زیادی نیز هستند و به خصوص در ایام کرونا یکی از ریسک فاکتور‌هایی که می‌تواند شخص را دچار مشکل کند و وی را مستعد بیماری کرده و یا اگر کرونا بگیرد باعث شدت آن می‌شود و یا سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد دریافت عناصر اینچنینی است.
ارسال نظرات