مؤسسه فرهنگی تبلیغی انوار طاها، آثار و برکات ارزشمندی در عرصه تعلیم و تربیت، جاری کرده است.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۹۶
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

بیش از دوهزار مدرسه تحت برنامه های فرهنگی تربیتی یک فقیه

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، همه چیز از روئیت یک جزوه عملکردی آغازشد، وقتی اعضای قطب سه کشوری کمیته‌های استانی ستادهمکاری‌ها به قم آمده بودند، سیروس فتحی دبیرکمیته همکاری‌های استان بوشهر گزارشی جلد شده به من داد و گفت: اگر صلاح دانستید گزارشی از فعالیت‌های این موسسه تهیه کنید تا برای دیگران نیز الگو باشد، ابتدا تصورکردم مانند دیگر گزارش‌های اداری و سازمانی، جداولی از آمار و ارقام موفقیت‌ها و نیز برنامه‌های روتین هراداره یا سازمان است، بعد از پایان نشست قطبها، یکباردیگر به گزارش نگاه کردم هرچه ورق میزدم کنجکاوتر می‌شدم، جزوه حاوی اطلاعات و گزارش‌های مستندی از فعالیت‌های یک موسسه فرهنگی تبلیغی در راستای تبلیغ دانش اموزی بود، برنامه‌های منسجم، نحوه جذب مبلّغ و سیاست گذاری‌های مدبرانه این موسسه، همچنان بر کنجاوی ام می‌افزود.

آری! آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری همان شخصیتی که از عنفوان جوانی به حوزه و روحانیت نگاه تحولی داشت و یکی از میدان داران تحول اصولی و با برنامه در حوزه علمیه بوده است، به گونه‌ای که از نیم قرن گذشته هرجا نامی از تحول، نوآوری و خلاقیت در حوزه و روحانیت برده می‌شود، نام او و نگاهش به اداره حوزه علمیه باتحول و نوآوری عجین است.

برایم اعجاب انگیز بود، شخصیتی با این همه اشتغال و توفیق علمی و مدیریتی و صاحب کرسی گرم تدریس خارج فقه و اصول، چگونه بصیرانه سراغ کار دانش آموزی رفته و فعالیت در این عرصه خطیررا به پرونده پر افتخارخود درخدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام اضافه نموده است.

گروه تبلیغی انوار طا‌ها زیر نظر آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری که هم اینک همه مدارس استان بوشهر را تحت پوشش فعالیت‌های خود دارد، از چه سالی و با چه ایده‌ای شکل گرفت و اکنون در چه جایگاهی قرار دارد؟!

برای پاسخ به این سئوالات، جزوه را بستم به اتفاق همکارم، سراغ عوامل و دست اندر کاران موسسه علمی پژوهشی انوارطا‌ها واقع در کوچه ۳۷ خیابان شهدا یا همان صفائیه قدیم در قم رفتیم، در نگاه اول با طلابی فکور، خوش ذوق و پر انرژی مواجه شدیم و طبق هماهنگی‌های به عمل آمده گعده‌ای خودمانی برای تشریح فعالیت‌ها و برکات و خدمات گروه تبلیغی دانش آموزی انوار طا‌ها با ارکان موسسه آغاز کردیم.

نمازمهم‌ترین رویکرد تبلیغی انوار طا‌ها

حجت الاسلام عباس ابراهیمی که خود روزگاری از مبلغان این گروه بوده و اینک مدیریت موسسه را بر عهده دارد، ابتدا به نقش مهم آیت الله حسینی بوشهری در شکل گیری این موسسه اشاره کرد و گفت: ایشان ازشخصیت‌هایی هستند که دغدغه کار در حوزه دانش آموزی را دارند واین مهم صرفاً معطوف به دوران مدیریتشان در حوزه نبود بلکه سابقه‌ای دیرینه دارد.

او می‌گوید: این موسسه یک محیط جغرافیایی گسترده‌ای را تحت پوشش می‌دهد و مبلغانی را به سطح مدارس و مساجد اعزام می‌کند که بتوانند با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنند و اثرگذار باشند.

آیت الله حسینی بوشهری در سال ۷۳ اولین قدم را برای شکل گیری موسسه برداشتند در آن زمان توافقی با آموزش و پرورش وقت استان بوشهر منعقد کردند و علی رغم مخالفت‌ها و موافقت‌ها این امر کلید خورد، این روند ۹ سال ادامه داشت تا اینکه موسسه شکل گرفت و برنامه‌ها نیز به صورت نظام‌مند در جغرافیای گسترده‌ای دنبال شد.

در حال حاضر در سطح استان بوشهر به تعداد همه مدارس، مبلغ اعزام کرده ایم و کار تحقیقی ویژه‌ای آغازشده است که با حضور دانش آموزان اهل سنت و شیعه برگزار می‌شود و برنامه‌ها در سطح مدارس مورد توجه است.

مهم‌ترین رویکرد تبلیغی انوار طاها، تربیت نوجوانان و دانش آموزان با محوریت نماز است، مبلغانی توانا و آشنا با جغرافیای استان و شناخت کامل از ویژگی‌های مناطق شیعه و سنی در این طرح حضور دارند، در طول کار نیز آموزش‌های تخصصی به مبلغان ارائه می‌شود و کار به صورت مستمر ادامه دارد.

کسب تجربیات در طول مسیر کار را به یک استاندارد واقعی رسانده و بنا داریم آنرا در سطح ملی اجرا کنیم به همین منظور، گروه‌های تبلیغی را تشکیل داده ایم که محدود به استان بوشهر نیست.

فرخوان جذب و گزینش مبلغین

فراخوان جذب از طریق مجموعه‌های موفق تبلیغی و مراکز و نهاد‌های مربوطه و فضای مجازی صورت می‌گیرد در این فرایند با شناسایی و جذب مبلغین با لحاظ شرایط خاص مناطق تبلیغی؛ انجام دوره مصاحبه در دو بخش منبر و دانش آموزی و صدور کد و تشکیل پرونده تبلیغی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف توانمندسازی مبلغان ناظر به جامعه هدف، تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را گزینش کنیم.

رتبه بندی مبلغین

با توجه به گذراندن دوره‌های تخصصی قبل از جذب، نتیجه مصاحبه ورودی حین جذب، شرکت در دوره‌های آموزشی برگزار شده و ارزیابی توان بیان، سبک تبلیغی و نوع ارتباط گیری با نسل جوان و نوجوان در حوزه کلاس داری رتبه بندی مبلغین در سه مقطع «ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان» انجام می گیرد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از ظرفیت مبلغان، متناسب با جامعه و منطقه هدف استفاده می‌شود.

عناوین دوره‌های آموزشی توانمندسازی مبلغین

کار دیگری که انجام داده ایم برگزاری دوره‌های توانمند سازی مبلغین به تناسب جامعه هدف تحت پوشش فعالیت‌های تبلیغی است، آشنایی طلاب با عناوینی چون؛ پرده خوانی، روایتگری، کار با کودک و نوجوان، آموزش کلاسداری، آموزش جذاب سازی کلاس روانشناسی و مشاوره می‌باشد.

گزارش‌هایی که از کارگروه‌های موفق از سوی دفتر تبلیغات اسلامی ارائه می‌شود، بیانگر آن است گروه‌های تبلیغی موسسه انوارطا‌ها گروه موفق بوده است.

پیوند مدرسه، مسجد و خانه

پیوند میان مسجد و مدرسه و خانه یکی از رویکرد‌های مهم تبلیغی در این طرح است در این راستا مبلغین، حضوری منسجم در مدرسه و مسجد دارند و در صورت نیاز توانمندی‌ها را به معلمان منتقل می‌کنند و یا از تجربیات معلمان استفاده می‌کنند، خوشبختانه استقبال از سوی مدارس قابل توجه است، زیرا مبلغان توانستند به خوبی توانمندی‌ها را به اثبات برسانند.

ارتباط جدی با دانش آموزان و اولیاء

مبلغین ارتباط جدی با دانش آموزان و اولیاء و معلمان برقرار کرده اند، لذا نیاز‌ها را شناسایی کرده و بر اساس نیازمخاطبان به تولید محتوا پرداخته اند به عبارتی از طریق ارتباط چهره به چهره، نیاز‌های دانش آموزی را احصا کرده و به مدلی قابل اجرا و موفق رسیده اند.

گروه‌ها دارای سرگروه هستند از هر تیم تبلیغی، یک نفر که توانایی بیشتری دارد به عنوان سرگروه انتخاب می‌شود و سرگروه‌ها اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و استاد، عیب‌ها و نواقص را احصا می‌کند تا رفع شود.

ما مدلی داریم که قابل تعمیم در کشور است، معتقدیم نهاد آموزش و پروش درگیر مسائل و مشکلات زیادی است و به تنهایی نمی‌تواند همه بار تعلیم و تربیت را بردارد ونیازمند همراهی حوزه علمیه است وخوشبختانه دراین مدل، آموزش و پرورش حضور روحانیت در مدارس را یک کارحاشیه‌ای نمی‌بیند، زیرا آثار و برکات آن را دیده و این جبهه محتوایی را پذیرفته است.

در ادامه این گعده صمیمی، مسئول گروه‌های تبلیغی انوارطا‌ها گفت: پیوند روحانیت و مدارس، بسیاری از آسیب‌ها و معضلات را کاهش می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد حسینی عنوان کرد: ایده تشکیل گرو‌ها از ابتدای کار با مشورت‌های آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شد، ایشان در ابتدای تشکیل گروه‌ها در دهه محرم در استان بوشهر حضور یافتند، در آن زمان فضای فرهنگی استان را وضعیت خوبی ندیدند و مصمم به انجام کار فرهنگی و تبلیغی برای بهبود وضع موجود شدند؛ لذا از سال ۸۹ با عنوان گروه تبلیغی، پایه کار را مدارس قرار دادیم، آیت الله حسینی بوشهری برامر نماز تاکید داشتند ومی گفتند: اگر مسائل نماز حل شود بسیاری از آسیب‌ها رفع می‌شود.

بر اساس این سیاست گذاری و با بهره گیری از حدیث نورانی پیامبر صل علی الله علیه و آله که فرمودند؛ عَلِّمُوا اَولادَکُم الصَّلوه اِذا بَلَغوا سَبعاً؛ وقتی که فرزندانتان به سن هفت سالگی رسیدند به آن‌ها نماز یاد دهید، گروه تبلیغی انوار طا‌ها ترویج هرچه بیشتر فرهنگ نماز (نمازخوانی) در بین دانش آموزان سطح مدارس استان را در دستور کار قرار داد و یکی از مهمترین برنامه تبلیغی این گروه در طول ایام اعزام، تشویق به نماز بود، لذا درایام تحصیلی در همه مدارس تحت پوش، نماز‌های ظهر و عصر با شکوه تمام به جماعت برگزار می‌گردد.

از اهدف عالی این طرح؛ تعلیم و تربیت و معرفت‌افزایی در بُعد واجبات دینی با محوریت نماز، ترویج و اشاعه فرهنگ نماز و فراگیر نمودن این فریضه الهی در همه ابعاد جامعه؛ هم افزایی با نهاد‌های مختلف نظیر آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کمّی و کیفی اقامه نماز در سطح مدارس است.

عناوین فعالیت‌ها مبلغین در حوزه نماز

آگاهی از سطح فعالیت‌های فرهنگی و نقاط قوت و ضعف احیاء نماز در مدارس توسط مبلغین، ترغیب و تشویق دانش آموزان به شرکت در جلسات مذهبی، ایجاد حلقه‌های معرفت و نماز جماعت در مدارس، حضور در مساجد محله و برگزاری نماز و حلقه‌های معرفت با حضور دانش آموزان اهم فعالیت‌های مبلغین در حوزه نماز را تشکیل میداد.

مساجد قرارگاه ملاقات طلاب و دانش آموزان

نباید فراموش کنیم خطر اعتیاد و ارتباط‌های ناسالم از دغدغه‌ها در دوران نوجوانی و جوانی است و باید برای پیشگیری از این آسیب ها، دانش آموزان را با برنامه‌های پربار جذب کرد، پیوند روحانیت و مدارس، بسیاری از آسیب‌ها و معضلات را کاهش می‌دهد و حضور طلاب در مدارس می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد بر این اساس برای حضور روحانیت و طلاب این شرط را قرار دادیم که برای ورود به مدرسه باید نخستین قرار با دانش آموزان را بعد از کلاس در مسجد بگذارند.

چون برای حضور طلاب در ساعات درسی مدارس، محدودیت‌هایی وجود دارد از این رو ارتباط باید در مساجد شکل بگیرد و تداوم داشته باشد، خوشبختانه این برنامه‌ها جواب داد ودستاورد‌های زیادی جهت توسعه فعالیت‌ها داشت و در هر شهری مسجدی را به عنوان محور قرار‌ها انتخاب کردیم، جالب است اولیاء دانش آموزان نیز با فرزندان خود سر قرار حاضر می‌شوند و بسیاری از سئوالات و شبهات و حتی اختلافات خانوادگی آنان دراین جلسه حل و فصل می‌شود.

با این هماهنگی علاوه بر روحانیون مدارس، مقید هستیم دو یا چند روحانی دیگر را به عنوان مشاور از دفتر تبلیغات به مسجد دعوت کنیم که در این طرح شرکت و در این صورت همه مومنین حاضر در مسجد را مشاوره می‌دهند و خوشبختانه استقبال زیادی از طرف خانواده‌ها را شاهد هستیم به گونه‌ای که در مواردی مانع از بروز مشکلات حاد خانوادگی و حتی طلاق‌ها شدیم.

پاسخ گویی به دوازده هزار سئوال دانش آموزی

حجت الاسلام و المسلمین سیدصالح پورمند، مدیر تولید محتوای مؤسسه علمی فرهنگی انوارطا‌ها نیز در این دیدار ۱۵۰ دقیقه‌ای گفت: امروزه سواد رسانه‌ای ابزار مهمی در تبلیغ نسل جوان است از این رو دوره‌های تخصصی زیادی جهت ارتقای سواد رسانه‌ای برگزار می‌شود.

جامعه هدف ما نوجوانان در سطح مدارس هستند تا تربیت دینی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی را نهادینه کنیم.

از سال ۸۹ به طور تخصصی وارد تبلیغ دانش آموزی شده ایم و در پاسخ گوئی به سئوالات و شبهات تا کنون ۱۲ هزارسئوال از دانش آموزان را در حوزه‌های مختلف دسته بندی کرده و بدان پاسخ دادیم، به عبارتی دیگر ۱۲ هزار سئوال دانش آموزی در ۵۲ گروه دسته بندی شده و حتی نوع سئوالات و نوشته‌ها بر اساس روانشناسی مورد تحلیل قرار گرفته است.

مثلا در خصوص مهدویت سئوال‌های زیادی مطرح شده که نشان دهنده اهمیت مساله برای نسل جوان است، تلاش شده طبق نیازسنجی‌های صورت گرفته از مبلغین باهوش و دارای سواد رسانه‌ای در طرح استفاده شود، هر چند در رابطه با برگزاری دوره‌ها و اجرای طرح‌های تبلیغی با هزینه‌های زیاد و مشکلاتی مواجه هستیم، اما هیچ یک از مشکلات و دغدغه ها، مانع از تحقق اهداف ما نشده است و همچنان در جهت تبلیغ، گام‌های موثری برمی داریم.

کارگاه‌های آموزش نوین کلاسداری

برای توانمند سازی مبلغین با ایجاد کارگاه‌های آموزش نوین کلاسداری تحت عنوان قالب‌های جدید ارائه می‌گردد، روش‌های بهینه تولید واز روی متن مشخص شده و توسط مبلغین نزد اساتید ارائه می‌شود.

نگاه ویژه به فضای مجازی

این گروه تبلیغی می‌کوشد به عنوان یک نهاد تاثیر گذاردر راستای تحقق «مرجعیت علمی» خود، تاثیرگذاری در فضای مجازی را بیشتر و گسترده‌تر نماید بر این اساس تلاش شده است، بسیاری از تخصص‌ها و تبلیغ‌ها در زمینه‌های مختلف با ادبیات فضای مجازی صورت پذیرد؛ لذا از برنامه‌های جدی ما برای تجهیز گروه‌های تبلیغی آشنایی طلاب با فضای تبلیغ در بستر مجازی با قالب‌های جدید ارائه محتوا همراه با شناساندن روش‌های بهینه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی بوده است.

تولید ۵۰۰۰ روش و نکته کلاسداری

پژوهش از کار‌های شاخص موسسه، پژوهش‌های گروه تبلیغی انوار طا‌ها در دو بخش، پژوهش‌های تجمیعی و تولید کلاسداری‌های روشمند + پاورپوینت بوده که بعد از موضوع شناسی و اولویت بندی موضوعات، بیش از ۱۸۰ موضوع برای پژوهش انتخاب شده است و تلاش می‌کنیم از ۱۸۰ موضوع استخراج شده، سالی ۱۲ موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد و پس از تولید محتوای مربوطه در قالب پاورپونت با ذکر مثال‌های ملموس و واقعی در اختیار مبلغان قرار گیرد تا به راحتی تدریس شود.

هم اکنون در مدت ۶ ماه در قسمت پژوهش‌های تجمیعی و کلاسداری‌های روشمند، شاهد استحراج و تولید ۵۰۰۰ روش و نکته کلاسداری و موضوعاتی چون؛ ترک خودارضایی، باستان شناسی، مشروبات الکلی، کنترل خشم، اعتیاد به فضای مجازی و مسائل مربوط به نماز هستیم.

جوان باید بداند در برخی از شهر‌های آمریکایی مشروبات الکلی ممنوع است که به آن مناطق خشک می‌گویند و ۱۸ درصد جمعیت در این مناطق زندگی می‌کنند.

حتی در این کشور‌ها مشروبات الکلی برای سنین خاصی ممنوع است و شرایط سختی را برای مصرف کنندگان قرار داده اند، مصرف مشروبات الکلی سالانه بیش از ۳ میلیون نفر درجهان تلفات دارد و سومین عامل مرگ و میر شناخته می‌شود.

بنا بر این سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات مهم و محوری است، اگر با آمار‌های نامشخص ایران را جز کشور‌های عصبانی به حساب می‌آورند، باید سواد رسانه‌ای را در برابر این هجمه‌ها بالا برد هر چند لازم است کنتر خشم را از سنین پایین آموزش داد.

ما از طریق سئوالات دانش آموزی اقدام به رتبه بندی میزان خشم می‌کنیم و با روش‌های نوین به درمان آن می‌پردازیم.

متاسفانه در کشورهنوز کار‌های تیمی جایگاه خود را پیدا نکرده لذا تلاش کرده ایم، تمامی فعالیت‌ها در قالب گروه‌های تیمی باشد، باید ظرفیت‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با هم تجمیع کنیم و موسسه انوار طا‌ها این ظرفیت را دارد با کمک ستاد همکاری‌ها، همه ۱۳ میلیون دانش آموز را از طرح تبلیغی فرهنگی خود بهرمند سازد هم چنان که تا کنون در استان بوشهر به عنوان الگو و پایلوت این مهم را عملیاتی کرده است.

مؤسسه انوار طا‌ها از برکات حوزه علمیه قم است

برای کسب اطلاع از نحوه تاثیر گذاری عملکرد گروه تبلیغی انوار طا‌ها سراغ معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهرنیز رفتیم تا از برکات این ایده فرهنگی برایمان بگوید.

سیروس فتحی گفت: مؤسسه فرهنگی تبلیغی انوار طا‌ها تحت اشراف آیت الله حسینی بوشهری و حوزه علمیه قم آثار و برکات ارزشمندی در عرصه تعلیم و تربیت در سطح استان جاری کرده است.

این مؤسسه از سال ۹۳ با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان توانسته در طول سال شاهد حضور فعال روحانیون مسلط به امور تعلیم و تربیتی و آشنا به امور جوانان و نوجوانان باشد.

گروه‌های تبلیغی اعزامی و برنامه‌های تدارک دیده شده بر اساس فرهنگ بومی ۱۸ شهرستان و منطقه آموزشی برنامه ریزی می‌شود که بحمدالله با درایت شخص آیت الله حسینی بوشهری و دست اندرکاران مؤسسه انوار طا‌ها در طول سال، شاهد حضور ۱۴۰ روحانی مبلغ ممحض در تبلیغ دانش آموزی هستیم.

طلاب فرهیخته در قالب گروه‌های ۱۰ نفره و ۵ نفره به مدت ۱۰ روز در سطح مدارس منطقه و نواحی مستقر می‌شوند و رسالت تبلیغی وفرهنگی خود را ایفا می‌کنند.

جالب است بدانید کلیه برنامه‌ها و سیاست‌ها با نظارت شخص آیت الله حسینی بوشهری تدوین و ابلاغ می‌گردد و به منظور نظارت دقیق بر حُسن اجرای طرح ها، گروه‌های ناظری را به سراسر استان اعزام می‌کنند تا علاوه بر رصد میدانی از نزدیک در جریان روند فعالیت‌ها قرار گیرند.

به روایت آمار

امروز نه تنها آموزش و پرورش استان، بلکه تمامی ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط، همکاری شایسته‌ای برای توسعه و گسترش فعالیت‌های مؤسسه به ویژه اعزام مبلغین دارند.

طی ۴ سال گذشته تعداد ۷۹ مورد در قالب ۶۰۰ نفر اعزام صورت گرفته است، در طول این مدت ۸۹۱ روز برنامه در ۲۰۱۶ مدرسه برگزار شده است.

دراین مدت ۱۸۷۸۵ کلاس درس با حضور ۳۹۱ هزار و ۳۵۳ دانش آموز تحت پوشش طرح قرار داشته و تعداد ۳۷ هزار و ۸۸۰ ساعت وقت مفید صرف اداره این کلاس‌ها شده است.

سخن آخر

امید آنکه این نهال تربیتی و فرهنگی به درختی تنومند تبدیل شده و سایر استان‌ها با همکاری و همرا‌های دیگرعلمای بلاد و مسئولین آموزش و پرورش از ثمره آن در عرصه تعلیم و تربیت متنعم شوند.

پایان خبر/

منبع: خبرگزاری حوزه

ارسال نظرات
پر بیننده ها