خبرهای داغ:
رئیس دفتر نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی:

رسالت شورای نگهبان صیانت از نظام جمهوری اسلامی است

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی در آستانه 26 تیر، سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان، رسالت این نهاد را صیانت از نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۲۵۷۵۸۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، صمد عزیزی ظهر امروز  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چهار دهه از فعالیت شورای نگهبان می گذرد، به جایگاه این نهاد در بیانات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اشاره و بیان کرد: تعابیری مانند «حساس ترین دستگاه قانونی کشور»، «مرکز اساسی و حیاتی نظام»، «عماد ملت و مایه آرامش مومنین»، «گلوگاه و مرکز حیاتی اداره و جهت گیری کشور است»، «حافظ هویت نظام» و «مانع انحراف حرکت نظام»، جایگاه شورای نگهبان را در سرنوشت سیاسی کشور آشکار می کند.

وی با اشاره اجمالی به عملکرد چهار دهه شورای نگهبان از بدو تاسیس تاکنون، اظهارداشت: این نهاد از آغاز فعالیت خود تا بحال سه هزار و 400 مصوبه مجلس را بررسی و 71 اصل از قانون اساسی را که نیاز به تفسیر داشت، تفسیر کرده است.

عزیزی رسیدگی به برخی از ارجاعات توسط دیوان عدالت اداری را از دیگر تکالیف شورای نگهبان برشمرد و اضافه کرد: بیش از یکهزار مورد نیز در این خصوص شورای نگهبان استعلام ها را جواب داده است.

وی رسالت دیگر شورای نگهبان را انطباق مصوبات دولتی با احکام شرعی و قانون اساسی نام برد و ادامه داد: تاکنون هزاران مصوبه نیز در این خصوص بررسی شده و مصوباتی که خلاف قانون اساسی و شرع باشد، برگشت داده شده است.

 عزیزی نظارت به انتخابات را از رسالت مهم و اساسی شورای نگهبان خواند و گفت: تاکنون حدود 30 انتخابات را این شورا توسط عوامل نظارتی خود نظارت کرده است و تنها انتخباتی که توسط شورای نگهبان نظارت نمی شود، انتخابات شورای شهر است.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقیبا اشاره به آمارهای انتخابات مجلس یازدهم، افزود: 796 نفر برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده بودند که 338 نفر آن فقط در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر بود.

عزیزی ادامه داد: این آمار در مقایسه با مجلس دهم در سال 94 که ثبت نام کنندگان آن 623 نفر بود  28 درصد افزایش ثبت نامی داشت.

وی اضافه کرد: 110 نفر از 796 نفر انصراف داده و 69 نفر از این ثبت نامی ها در هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند که 159 نفر عدم احراز و 169 در هیئت نظارت رد صلاحیت شدند و در نهایت 358 نفر صلاحیت خود را دریافت کردند.

عزیزی با بیان اینکه با توجه به اصلاح قانونی انتخابات برای کسب حدنساب 25 درصد که به 20 درصد رسید، تکلیف 18 کرسی از 19 کرسی مشخص شد، گفت: برای انتخاب یک نفر باقیمانده از نمایندگان استان در حوزه انتخابیه شهر میانه، در شهریور ماه برگزار خواهد شد. در استان ما نماینده فوتی یا رد اعتباری نداریم ولی حوزه هایی که در کشور نماینده ندارند، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری تعیین تکلیف می شوند.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی، آمریکا را در راس مخالفان فعالیت شورای نگهبان دانست و بیان کرد: تحریم پنج نفر از اعضای شورای نگهبان نشانه عملکرد این شوراست که راه نفوذ آمریکا و غرب را در نظام سیاسی کشور بسته و مانع نفوذ جریان نفوذ به حاکمیت شده و به شایستگی از اسلامیت و جمهوریت نظام دفاع کرده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها