خبرهای داغ:
گزارش تحلیلی؛

مصر و ترکیه در آستانه رویارویی قرار دارند

روند تحولات در جنوب دریای مدیترانه به گونه‌ای است که از آن بوی رویارویی و جنگ میان ترکیه و مصر به مشام می‌رسد.
کد خبر: ۹۲۵۷۶۳۸
|
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مهر، روند تحولات در جنوب دریای مدیترانه به گونه‌ای است که از آن بوی رویارویی و جنگ به مشام می‌رسد و به نظر می‌رسد که این نبرد در سرزمین لیبی میان ترکیه و مصر رخ خواهد داد؛ زیرا هیچیک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر اخیراً در سخنان خطاب به نظامیان مصری اعلام کرد که ارتش این کشور باید در آمادگی کامل رزمی بوده و برای هر گونه مأموریت درون یا بیرون از خاک مصر آماده باشد. این سخنان که در ادامه موضع گیری مقامات مصری در خصوص خط قرمز بودن پیشروی نیروهای رقیب به سوی شهر سرت و پایگاه الجفره بیان شد نشان می‌دهد علی رغم عدم تمایل ارتش مصر برای ورود مستقیم به میدان نبرد در سالهای گذشته، در صورتی که ترکیه و نیروهای دولت وفاق قصد ادامه پیشروی به سمت شرق لیبی را داشته باشند با واکنش نظامی قاهره مواجه خواهند شد.

فرمان ژنرال السیسی و خطر تنش در جنوب دریای مدیترانه و شمال آفریقا

فرمان آماده‌باش ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، به ارتش کشورش جهت «اجرای مأموریت‌های داخلی و خارجی» که آمادگی عملی مصر برای دخالت به سود نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی تعبیر شده، تنش در جنوب دریای مدیترانه و شمال آفریقا را تشدید کرده است.

عبدالفتاح سیسی در سال‌های گذشته نیز حامی ژنرال خلیفه حفتر شناخته می‌شد اما این نخستین بار است که به صراحت از آمادگی برای دخالت «مستقیم» در لیبی سخن می‌گوید؛ مصر مرز طولانی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتری با لیبی دارد.

چراغ سبز طبرق به قاهره برای دخالت نظامی در لیبی

متعاقب آن پارلمان طبرق وابسته به نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» در شرق لیبی به تازگی با طرحی موافقت کرد که به مصر، کشور همجوار خود، اجازه می‌دهد در صورت لزوم جهت مقابله با پشتیبانی ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی و مورد حمایت سازمان ملل، در جنگ داخلی این کشور به طور مستقیم مداخله نظامی کند. طبق طرح پارلمان طبرق نیروهای مسلح مصر چنانچه خطری قریب الوقوع را علیه هر دو کشور مصر و لیبی مشاهده کنند، اجازه می‌یابند برای حراست از امنیت ملی دو کشور مداخله کنند.

خط قرمز اروپایی هم وجود ندارد

موضع پارلمان طبرق که بسیاری از اعضای آن مقیم مصر هستند در دعوت از قاهره برای دخالت نظامی به السیسی توان مضاعفی می‌دهد به ویژه که خط قرمز اروپایی هم وجود ندارد و اروپایی‌ها مانع این دخالت نمی‌شوند زیرا علاوه بر فرانسه که موضعش همانطور که در بالا گفته شد در همسویی با قاهره است؛ ایتالیا نیز از دولت وفاق ملی آنگونه که منابع مصری اعلام کرده اند، ناخرسند است زیرا از رفتارهای فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی که وعده‌های بسیاری به رم داد و از جمله آنها دادن امتیاز در مذاکرات بود اما به آنها پایبند نماند، سخت دلخور است.

تاکنون تصمیم مصر برای دخالت در زمان مناسبت و با ابزار مناسب بوده و نوعی بازدارندگی ایجاد کرده است اما در حال حاضر با توجه به تجهیزات گسترده‌ای که آنکارا به لیبی ارسال کرده، شرایط برای قاهره متفاوت شده است.خط قرمز بزرگی که قاهره در لیبی قرار داده، شهر سرت و الجفره است که به هیچ وجه اجازه تسلط دولت وفاق مورد حمایت آنکارا را در آن نمی‌دهد خط قرمز بزرگی که قاهره در لیبی قرار داده، شهر سرت و الجفره است که به هیچ وجه اجازه تسلط دولت وفاق مورد حمایت آنکارا را در آن نمی‌دهد.

برگزاری رزمایش موسوم به «قاطعیت ۲۰۲۰» ارتش مصر در مرزهای لیبی که در آن نبرد در شرایط مشابه جغرافیایی سرت و الجفره تمرین می‌شود، گواه احتمال دخالت زمینی مصر در لیبی است و این در شرایطی است که قاهره می‌داند که نیروهای ارتش حفتر به تنهایی از پس نیروهای دولت وفاق ملی که مورد حمایت قوی ترکیه هستند، بر نمی آیند.

این همزمان با این است که قاهره همه مواضع و تحرکات ترکیه را به طور جدی دنبال می‌کند و به جمع آوری و رصد کشتی‌هایی که از ترکیه به سمت دریای مدیترانه حرکت می‌کنند، می‌پردازد؛ اما به نظر می‌رسد که مصر از درگیری مستقیم با ترکیه اجتناب می ورزد؛ زیرا از نگاه مقامات قاهره این سبب پیچیدگی اوضاع خواهد شد.

 
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها