خبرهای داغ:
مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان:

قوانین خوبی در حوزه حجاب وجود دارد اما مجری خوبی نداریم

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان با بیان اینکه امروزه حجاب در مراکز علمی ما بحران آفرین شده است در حالی که علم آموزی باید به خداباوری برسد، گفت: قوانین خوبی وجود دارد اما مجری خوبی نداریم، برخوردهای شخصی، تعصبی و کوچه بازاری با مسئله حجاب در قوانین وجود ندارد اما مجریان امر قوانین را مکفی نمی‌دانند اما اجتهاد خود را مکفی حل این معضل اجتماعی می‌دانند.
کد خبر: ۹۲۵۸۰۲۰
|
۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

قوانین خوبی در حوزه حجاب وجود دارد اما مجری خوبی نداریمبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام مهدی خزائی در دیدار با کارگروه عفاف و حجاب سازمان بسیج ادارات استان همدان با بیان اینکه زن جلوه‌ای از جمال، حجت، خلاقیت، ربوبیت الهی و رکن اساسی در تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: اگر زنان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از آن بکوشند، فرآیند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم مانده و به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: تاریخ ملت‌های گذشته نیز نشان دهنده این نکته است که هر گاه زنان، بلندای مقام و رسالت اصلی خود را ترک ننموده و در رشد شخصیت خود اهتمام ورزیده‌اند، منزلت و محبوبیت آنان حفظ شده، اجتماع در سلامت زیستی و دارای ناهنجاری‌های کمتری بوده است.

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان تصریح کرد: بدون شک در عصر ما که بی بند و باری را جزیی از آزادی در عصر برهنگی می‌دانند، سخن از حجاب گفتن برای دسته‌ای ناخوشایند و گاه افسانه‌ای است که تعلق به زنان گذشته دارد اما مفاسد و مشکلات روز افزون که از این آزادی بی‌قید و شرط به وجود آمده، سبب شده که تدریجا گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود و باید به دنیا تفهیم کنیم که دست یابی به مدارج صنعتی به معنای پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و رویکرد به مظاهر فریبای تمدن غربی نیست هر چند پوزیتویسم جهانی مخالفت عملی خود را به منصه ظهور قرار داده است.

وی با بیان اینکه پوشش زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است، ادامه داد: عدّه‌اي گمان مي‌كنند كه حجاب مخصوص دين مقدس اسلام و تنها در بعضي از اديان الهي است، در حالي كه اين توهم و گمان، صحيح و شايسته نيست، زيرا آنچه كه از فرهنگ گذشته ملت‌ها تا امروز به دست می‌آيد اين‌ است كه تمام ملل و مردم جهان زنانشان داراي حجاب بوده‌اند اگرچه در كيفيت پوشش فرق داشته‌اند.

خزائی عنوان کرد: علاوه بر این، اگر موضوع یوتیلیتاریانیسم (منفعت‌گرایی) را نیز دنبال کنیم بر فرض خوانش رفتارهای انسانی از دستگاه عصبی، توجه به یافته‌های جدید که متکی بر واکنش‌های یاخته‌های گلیال در علم نوروبیولوژی است، نیازمندی ذات را به این موضوع می‌توان نفعی برای پیکره انسانی و اجتماع خوانش کرد.

وی ادامه داد: افرادی که اشتباه فرد بی‌حجاب را می‌بینند در مقابل این خطا مسئولیت دارند؛ از کودکی که در حال نظاره ما است و این نقش و نگار و نوع رفتار و کردار و پوشش ما الگویی برای عمل او قرار می‌گیرد تا فردی که با دیدن چهره یک بدحجاب دلش می‌لرزد و افکار او به هم می‌ریزد و خاطرات ذهنی او متغیر می‌شود و دل می‌بندد و نسبت به همسر و شریک زندگی‌اش دلسرد می‌شود همه نتیجه حضور غیر عفیفانه در اجتماع است.

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان اظهار داشت: ما نسبت به مسئله حجاب که غرض شخصی نداریم، در متن قوانین این امر، مواردی را آورده‌اند که باید اجرا شود.

* امروزه حجاب در مراکز علمی ما بحران آفرین شده است

وی اضافه کرد: امروزه حجاب در مراکز علمی ما بحران آفرین شده است در حالی که علم آموزی باید به خداباوری برسد، مگر در این مراکز قانونی وجود ندارد که اینگونه است؟ قوانین خوبی وجود دارد اما مجری خوبی نداریم، برخوردهای شخصی، تعصبی و کوچه بازاری با مسئله حجاب در قوانین وجود ندارد اما مجریان امر قوانین را مکفی نمی‌دانند اما اجتهاد خود را مکفی حل این معضل اجتماعی می‌دانند.

خزایی با بیان اینکه هنوز ما منتظریم که این اجتهادهای به اصطلاح دلسوزانه و مدبرانه و تربیت گونه به ثمر برسد، گفت: ما در بنیادهای اجرایی نیازمند خودنمایی فکری نیستیم بلکه همت و تلاش می‌خواهیم، باید غرض‌های شخصی را کنار بگذارید، سلایق فردی را کنار بگذارید و فقط مجری باشید، آن وقت می‌شود امیدوار بود .

وی با بیان اینکه مسئله حجاب از مراکز علمی ما به مراکز اداری و دستگاه‌های اجرایی کشانده می‌شود، گفت: موضوع از اجتماع گذشته است و دو حوزه اجرایی قوانین عفاف و حجاب زمین‌گیر شده‌اند حال نوبت تغییر ساختار نظام رسیده است و برای زمین زدن حکومت اسلامی و تغییر ماهیت از درون انقلاب اسلامی تا حکومت ولایی را زیر سوال ببرند، همان سیاستی که در رژیم‌های الیگارشی پیگیری می‌شد امروز هم دنبال می‌شود زیرا تحول درون؛ زیربنای موفقیت در اهداف است و بسیار باعث تاسف است که در یک جامعه تئوکراسیک مردم عادی نسبت به حفظ حریم الهی مقیدتر از جامعه به نظام هستند.

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان ابراز داشت: ما نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم که روزی آثار پسا توتالیتر برای ما نوشته شود.

وی افزود: این اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای موضوع عفاف و حجاب افتاد به دلیل کم توجهی به ارزش این گوهر ناب است و برگرفته از تفکر سابژکتیویست‌ها بوده که متاسفانه هم خانواده‌ها، هم آموزش و پرورش و هم دستگاه آموزش عالی و دانشگاه‌ها، حوزه و روحانیت و هم سایر مسئولین و متولیان امر فرهنگ به آن بی‌توجه شدند یا با اعمال و رفتار غیر عمدی خود موجبات رشد این بی‌عفتی را فراهم آورده‌اند .

خزایی عنوان کرد: لازم است همه احساس مسئولیت کنند هم خانواده‌ها، جوانان، مسئولین و هم متولیان فرهنگ؛ همه ما باید زمینه‌ساز ظهور و بروز تمدن اسلامی باشیم و تمدن اسلامی زمانی محقق خواهد شد که زندگی مومنین در تمام جهات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… عفیفانه و پاک باشد، اسلام مروج عفت است .

وی تصریح کرد: برخی دخالت حکومت در این زمینه را فاقد سابقه فقهی و تاریخی می‌دانند و سیره معصومان، به‌ویژه پیامبر(ص) و امام علی(ع) که حکومت تشکیل داده بودند، الزام حکومتی حجاب نبوده است و آنان به تذکار و ارشاد بسنده می‌کرده و هیچ‌گاه برای بی‌حجابی حکم کیفری صادر نکرده‌اند.

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان ابراز داشت: در حالی که تا قبل از دوران رشد و بسط مدرنیته، حجاب زنان امری متداول و شایع در دنیا بوده است اما حال دوران بحران ذاتی در احوال تمامیت عصر مدرنیته نمود یافته و انسان مدرن با اتکا به عقل خود بنیاد تصرف‌گرا با پیدایش بینش تکنیکی در حال انقطاع از اصول اولیه انسانی خود است و تنها تکیه خود را راسیونالیسم می‌داند.

وی ادامه داد: حکومت‌های مسلمان در گذشته با این مسئله به شکل کلان روبرو نبودند و تنها در سده اخیر، و به تبع تغییر وضع در دنیای غرب، حرکت‌های گوناگونی برای رفع حجاب در کشورهای اسلامی سازماندهی شد و تنها دلیل آن هژمونی دینی – فرهنگی اسلام است .
خزائی اظهار داشت: فرایند مقابله با هژمونی اسلامی دارای تشکیلات پیچیده و مدونی است که یکی از آنها زوال عفت از بدنه جامعه اسلامی است که در مبحث جزء، انفکاک متقین و مومنین از بدنه نظام، عامل تسریع این امر شده که با تعبیر جذب حداکثری و دفع حداقلی به مبارزه با مومنین رفتیم تا بتوانیم غیر مومنین را جذب کنیم در حالی که اصل این ايدئولوژيي را نفهمیده‌ایم.

وی ادامه داد: آمریکا به عنوان یک کشور هژمون است، چرا كه سرمايه‌داري - زيربنا و ليبراليسم - روبنا - در سرتاسر جهان به شكل‌هاي گوناگون چه ضمني و چه صريح الگوبرداري مي‌شوند زیرا در تمامي مقوله‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي در شرايطي است كه در سطحي متفاوت‌تر از ديگر قدرت‌ها قرار دارد و رقابت ارزشي و يا به عبارتي تضاد ايدئولوژيك بين قدرت‌هاي برتر نظام وجود ندارد و يك كشور در رابطه با تمامي مقوله‌هاي قدرت از يك تمايز كيفي و كمي برخوردار است در حالی که در درون جامعه سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ما چنین امری حاکم نیست و فرايندي كه، جامعه را به شيوه‌اي اخلاقي و فكري هدايت مي‌كند وجود ندارد یا ضعیف عمل می کند و یا اینکه انرژی زیادی را صرف هضم تقابلات می‌کند .

* لزوم تعریف فاکتورهای تقویت جامعه مومن و متقی در پروسه فرایند استراتژی

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان تصریح کرد: زمانی که به دنبال پیاده‌سازی ايدئولوژيك عفت در جامعه مدنی هستیم باید فاکتورهای تقویت جامعه مومن و متقی را در پروسه فرایند استراتژی، تعریف کنیم که در حال حاضر داریم وارونه حرکت می ‌کنیم.

به گفته وی پروژه توسعه و رفاه دارد خلاف جهت حرکت می‌کند و این یعنی هدف دفع مفهوم قداست عفت مدنی است، جامعه دارای ﺗﻌﺎﻣﻼﺕ ﺣﺴﺎﺱ است و به هر حرکتی واکنش نشان می‌دهد همان الگوی یاخته‌های گلیال در جامعه نیز هویدا است اما طبیب خوب تشخیص نمی‌دهد یا عمدا یا جهلا با مطرح کردن نسبیت انگاری در حال توجیه تشخیص درمانی خود می‌گردد اما باید دانست که ساختارهای آناتولوژیک فرهنگ نیازمند متخصص است نه شکسته بند .

خزائی افزود: اگر نسبت به مبحث ستر که در اسلام دارای دو هویت صلاتی و غیر صلاتی است آگاهی لازم داده شود نشان خواهد داد رفتار اسلام و حکومت اسلامی در برخورد با حجاب چگونه باید باشد .

وی افزود: تفاوت میان پوشش در حالت نماز (سَتْرِ صَلاتی) و پوشش در غیر حالت نماز(سَتْرِ غیر صَلاتی )، آن است که قِسم نخست در هر حال واجب است، چه نمازگزار در معرض نگاه بیننده‌ای باشد چه نباشد.

مسئول تعلیم و تربیت اقشار بسیج استان همدان عنوان کرد: اما مقصود از قسم دوم، پوشیده بودن از نگاه دیگران است، هرچند مثلاً با استقرار در مکانی تاریک تحقق یابد؛ به نظر مشهور در فقه امامی، بین حد ستر صلاتی و ستر واجب در برابر نامحرم، تلازمی وجود ندارد.

وی ابراز داشت: بر این اساس، برای حفظ و استقرار حجاب به عنوان هنجاری ایمانی ـ اجتماعی در همه مناسبات اجتماعی، علاوه بر زنان، مردان نیز به موجب فقه اسلامی موظف هستند که در ارتباطات خود با افراد جامعه ــ خواه زنان غیرمحرم، خواه محارم و خواه همجنسان ــ مراتبی از ستر و عفاف را رعایت کنند، هرچند ستر واجب برای مردان کمتر از زنان است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار