خبرهای داغ:
خلأها و ضعف‌هایی که در جامعه امروز ما برای معرفی پوشش اسلامی و حتی تولید البسه اسلامی وجود دارد و التهابی که بازارهای داخلی در زمینه حجاب شاهد آن است، موجب قدرت‌نمایی و تاخت و تاز بیش از پیش فرهنگ و پوشش وارداتی غربی شده است.
کد خبر: ۹۲۵۸۱۲۱
|
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

قدرت‌نمایی و تاخت و تاز بیش از پیش فرهنگ و پوشش وارداتی در خلأ تولید البسه اسلامیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، بررسی سبک و نوع پوشش یک جامعه می‌تواند راهی برای شناخت فرهنگ و تمدن آن جامعه باشد، بنابراین بین سبک پوشش و فرهنگ یک جامعه رابطه وجود دارد؛ همچنین از سوی دیگر نیز نوع پوشش تابعی از عوامل اقتصادی و اجتماعی و جغرافیایی آن جامعه است.

امروزه در کنار این عوامل تقابل سنت و مدرنیته و بحث مُد و نفوذ نمادهای فرهنگی غرب از جمله مواردی است که باید در عرصه سبک پوشش مورد توجه قرار گیرد.

برای موفقیت در عرصه فرهنگی باید قدرتمند و جذاب ظاهر شد تا از یک مصرف‌کننده به تولیدکننده تبدیل شده و خود مولد باشیم نه مقلد که این مهم می‌تواند راهکاری برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی باشد.

خلأها و ضعف‌هایی که در جامعه امروز ما برای معرفی پوشش اسلامی و حتی تولید البسه اسلامی وجود دارد و التهابی که بازارهای داخلی در زمینه حجاب شاهد آن است، موجب قدرت‌نمایی و تاخت و تاز بیش از پیش فرهنگ و پوشش وارداتی غربی شده است.

بی‌توجهی به بحث عفاف و حجاب از سوی دستگاه‌های متولی این امر و عدم برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه به طور قطع آثار زیانبار بسیاری خواهد داشت که نتیجه آن انحطاط فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی و سست شدن بنیان خانواده‌ها خواهد بود.

یکی از اقداماتی که در این زمینه موثر است حمایت از طراحان لباس و مدل‌ها و ایجاد ارتباط بین آنان و تولیدکنندگان پوشاک و ایجاد بازار رقابتی است که می‌تواند بستر مناسب برای تولیدات با کیفیت و پوشش اسلامی را فراهم کند.

*بی‌حجابی یکی از علل طلاق و بالا رفتن ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج عنوان کرد: قرآن کریم حجاب داشتن را پلی برای رستگاری و آزادی دانسته است چراکه فردی که حجاب داشته باشد اول از همه خودش در جامعه آرامش و امنیت دارد.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین گفت: متاسفانه در هر جامعه‌ای که بی‌حجابی، آراستن زنان و مسابقه برای نشان دادن هر چه بیشتر زیبایی‌های طبیعی و غیر طبیعی بیشتر می‌شود در آن جامعه طلاق بیشتر می‌شود و سن ازدواج بالاتر می‌رود.

وی افزود: وقتی خیابان‌ها محلی برای نمایش مد و زیبایی می‌شود آمار خیانت بیشتر می‌شود و دخترانی با قد و قیافه متوسط اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و دست به عمل‌های زیبایی می‌زنند.

*صدا وسیما مبلغ بی‌حجابی در فیلم‌ها

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: تاکنون هیچ فیلم خوبی مرتبط با حجاب در صدا و سیما ساخته نشده و متاسفانه آنچه در فیلم‌ها نمایش داده می‌شود این است که هر چه قدر فرد بی‌حجاب‌تر باشد دارای خانواده با کلاس‌تر و پول‌دار و زیباتری است و افراد با حجاب بیشتر افراد معتاد، فقیر و یا برای حفظ ظاهر و گول زدن فرد مقابل حجاب سر می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه بعد از کتاب شهید مطهری هیچ کتابی دیگری با این مضمون تدوین نشده است و همه مسئولین مربوطه و مردم در زمینه سوق دادن جوانان به سوی حجاب کم کاری کرده‌اند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه نقد در بحث کار فرهنگی و اجتماعی زیاد است، گفت: از بالا بودن قیمت ملزومات حجاب تا سیاست‌های غلط حجاب اجباری در برخی دانشگاه‌ها می‌توان انتقاد کرد انا باید به صورت جدی‌تر در این موضوع کار کنیم.

قدرت‌نمایی و تاخت و تاز بیش از پیش فرهنگ و پوشش وارداتی در خلأ تولید البسه اسلامی

*جای خالی تولیدات و محصولات حجاب مخصوص نوجوانان

مدرس و طراح لباس نیز با بیان اینکه قشر نوجوانان آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه و با اهمیت‌ترین قشر در بحث حجاب هستند، بیان کرد: با توجه به اینکه پایه و اساس زندگی هر فردی کودکی و نوجوانیش است باید بیشتر به فکر لباس و حجاب متناسب با این قشر باشیم.

بهجت اسلامی ادامه داد: با توجه به سابقه‌ای که در حوزه خیاطی و طراحی لباس دارم جای خالی تولیدات مخصوص نوجوانان را حس می‌کنم، تولیداتی که علاوه بر اینکه طرح و رنگ جذاب داشته باشد در آن پوشش کامل هم رعایت شود.

وی افزود: در همین زمینه تصمیم گرفتیم که با همکاری هنرجوها و افراد با ذوق که در این زمینه تخصص دارند تولیداتی برای نوجوانان ایجاد کنیم که  علاوه بر اینکه حجاب کامل اسلامی را رعایت می‌کنند متناسب با سن آنها باشد.

*لزوم حمایت دولت از تولیدات حجاب

این مدرس و طراح لباس با اشاره به قیمت بالای ملزومات حجاب مطرح کرد: ملزومات دوخت همیشه قیمت بالاتری به دلیل ویژگی‌های دوخت و طرح دارد و افرادی که تمایل به خرید این نوع مدل از لباس‌ها را دارند باید هزینه‌های بیشتری را بپردازند که به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از افراد نمی‌توانند خواستار این مدل از لباس‌ها باشند.

وی گفت: در این راستا از مسئولین و دولت می‌خواهیم که با حمایت خود از تولیدکنندگان و قرار دادن امکاناتی برای خریداران مثل خرید به قیمت تعاونی مردم و افراد علاقه‌مند به حجاب را حمایت کنند.

*جای خالی فروشگاه ملزومات حجاب در همدان

اسلامی افزود: هم چنین خیرینی که دغدغه حجاب را دارند، می‌توانند کمک‌های خیرخواهانه خود را در این راستا قرار دهند.

وی بیان کرد: فروشگاه‌های تخصصی حجاب در بسیاری از شهرهای ایران فعال شده‌اند اما در شهر همدان جای خالی فروشگاه تخصصی حجاب که تمام ملزومات حجاب را با تنوع داشته باشد و متناسب با هر قشر و سلیقه باشد وجود ندارد.

قدرت‌نمایی و تاخت و تاز بیش از پیش فرهنگ و پوشش وارداتی در خلأ تولید البسه اسلامی

*حمایت اداره فرهنگ و ارشاد از طراحان لباس عضو انجمن این اداره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این خصوص به خبرگزاری بسیج گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از طراحان لباسی که عضو انجمن طراحان این اداره هستند، حمایت می‌کند.

احمدرضا احسانی ابراز داشت: طراحان دیگری که عضو انجمن طراحان اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی نباشند باید پیگر کارهای خود در اداره صمت باشند.

* گرانی هزینه چادر و پوشش اسلامی

یکی از شهروندان همدانی نیز در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: متاسفانه لباس‌ها و طرح‌های موجود در بازار به گونه‌ای شده که هیچ لباس مناسبی برای دختر جوانم نتوانستم پیدا کنم و مجبور شدم لباسی مد نظرم را به خیاطی سفارش دهم.

دیگر شهروند همدانی که با دختر نوجوانش برای خرید لباس به بازار آمده بود، افزود: با توجه به سن حساس دخترم دنبال لباس متناسب با سنش بودم که با وجود یک هفته گشتن در تمام پاساژها و مغازه‌ها نتوانستم مورد مناسبی پیدا کنم.

یک خانم محجبه نیز عنوان کرد: هزینه چادر و پوشش اسلامی بسیار گران‌تر از مانتوهای جلو بازی است که مد شده است و اگر روند بازار به همین منوال پیش برود باید منتظر موج بیشتر بی‌حجابی در جامعه باشیم.

گزارش از: عطیه صفی زاده

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات