گزارشی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س)؛
هفته ازدواج و سبک زندگی آسان، بهترین فرصت برای الگو قرار دادن سبک زندگی ایثارگران و شهدا است چراکه آنها الگوهای برتر هستند.
کد خبر: ۹۲۵۹۴۸۵
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج فرخنده حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) است که "روز ازدواج" نامگذاری شده است. بنابر قول معروف تاریخ، ازدواج این دو بزرگوار در اول ماه ذی الحجه است که به وحی الهی و با فرمان پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) این ازدواج صورت گرفت و ازدواجی پُربرکت که مایه سر سلسله امامان بزرگوار ما بود شکل گرفت و امامان معصوم بعد از امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه (س) متولد شدند.

 

دو راهی ازدواج

 

نامگذاری روزی به نام روز ازدواج، قطعا مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد را به خاطر می‌آورد که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار داده است. یا باید قید ازدواج را زده و آن را به تعویق بیندازند، و یا بعد از تلاش‌های طولانی و مرارت های زیاد، یا به سختی به نتیجه خواهند رسید و یا به طورکلی قید آن را خواهند زد. در بروز این مشکلات نمی‌توان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست، بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم داده‌اند تا این سنت الهی را در مسیری سخت و دور از دسترس قرار دهند.

در سالهای گذشته، تبلیغات بسیاری برای ترویج ازدواج در بین جوانان صورت گرفته است. تبلیغاتی که دانشجوها را هدف اصلی خود قرار داده و با ترویج ازدواج آسان، سعی بر این داشته که سنت حسنه ازدواج را هر چه بیشتر و بهتر رواج دهد. اما علیرغم تمام تبلیغات در سال‌های گذشته، شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش میزان تجرد قطعی در کشور بوده‌ایم.

 

شهدا و ایثارگران، الگوهای خوب زندگی مشترک و ازدواج آسان

 

اما ازدواج آسان چیست؟ ازدواج آسان به ازدواجی اتلاق می‌شود که پایه و اساس آن بر ساده زیستی و دوری از تجملات بنا شده است. در این راستا، شهدا و ایثارگران الگوهای خوب زندگی مشترک و ازدواج آسان هستند. شاید به نظر بیاید نحوه ازدواج شهدای دفاع مقدس در سالهای دهه ۶۰ برای جوانان امروزی الگوی مناسبی نباشد. اما خبرنگار ما به سراغ همسران شهدایی می‌رود که خیلی از زمان حال دور نیستند.

از زمانی که جنگ در سوریه شروع شد، واژه "شهدای مدافع حرم" به گوش آشناست، جوانانی که مانند جوانان دوره دفاع مقدس، تاب ظلم و ستم را نیاوردند و برای دفاع از اسلام شتافتند. اینها همان کسانی‌اند که در ازدواج آسان هم نمونه هستند.

 

جرقه آشنایی در پیست موتورسواری

 

«طاهره خوبکار» همسر شهید مدافع حرم، «محمدکاظم توفیقی» از شهرستان کازرون استان فارس درباره آشنایی‌اش با شهید گفت: من متولد ۶۸ و شهید متولد ۷۰ است. ما سال ۹۱ ازدواج کردیم. محمدکاظم از موتورسواران بنام شهرستان بود. او در رشته موتورکراس مقام دوم و سوم استانی و اول شهرستان را داشت، او در مسابقات کشوری هم شرکت کرده بود؛ ولی به خاطر مصدومیتی که برایش ایجاد شده بود نتوانست مقام بیاورد.  من نیز ورزش دوچرخه سواری انجام می‌دادم. آشنایی ما در عرصه ورزش اتفاق افتاد. گروه دوچرخه سواری ما برای تماشای مسابقات موتورسواری، دعوت به پیست شده بود، من به همراه مربی گروه رفتیم برای عرض تبریک به مناسبت موفقیت هایی که محمدکاظم به دست آورده بود و از ایشان درخواست کردیم برای دوچرخه سواری هم اقدام کنند و در این زمینه نیز برای شهرستان، مقام کسب کنند. این موضوع سبب آشنایی ما و درنهایت ختم به ازدواج شد.

این همسر شهید درباره نحوه ازدواجش گفت: ما در امر ازدواج سادگی را مدنظر قرار دادیم و به دور از هرگونه بریز و بپاش و جشن‌های پرهزینه و فقط با جهیزیه‌ای که شامل لوازم ضروری زندگی بود، زندگی خود را آغاز کردیم. تنها معیار و ملاک من برای ازدواج، ایمان و اخلاص همسرم بود و خداروشکر محمدکاظم از این لحاظ، کامل بود.

 

مهریه بالا را ضامن خوشبختی نمی‌دیدم

 

وی درباره نگاهش به مادیات گفت: مادیات برای من، کم اهمیت بود. وقتی شهید محمدکاظم، به خواستگاری من آمد، تنها دو ماه بود که خدمت سربازی‌اش را به اتمام رسانده بود و هنوز شغل مشخصی نداشت و بعد از عقدمان، محمدکاظم توانست مغازه کوچکی را اجاره کند. مهریه‌ام را ۱۴ سکه بهار آزادی تعیین کردیم. جالب است که از سمت خانواده داماد اعتراض شد که ۱۴ سکه کم است اما من سر تصمیم خودم بودم و مهریه بالا را ضامن خوشبختی نمی‌دیدم و صراحتا گفتم که اگر دلهایمان یکی باشد، خوشبخت خواهیم شد. درنتیجه به خواسته من احترام گذاشته شد و همان ۱۴ سکه به عنوان مهریه تعیین شد.

 

حس خوشبختی

 

خوبکار درباره معیارهای مهمش برای ازدواج گفت: من تا قبل از آشنایی با شهید، اصلا حتی فکر ازدواج را هم نمیکردم اما بعد از آشنایی با شهید محمدکاظم، اخلاق، ایمان و حجب و حیای او، نظرم را تغییر داد. محمدکاظم باوجود سن کم، شعور و منطق بالایی داشت. معمولا اکثر دخترها دوست دارند جشن ازدواج خوب و مهریه بالا داشته باشند، اما به عقیده من اگر ازدواج بتواند برای فرد آرامش و خوشبختی به ارمغان بیاورد، این نهایت خوشبختی است. من در کنار شهید محمدکاظم، با تمام وجود این احساس را داشتم. ما هر دو از صفر شروع کردیم و برای زندگی جنگیدیم و این حس خوشبختی ما را دوچندان می‌کرد.

 

اعتقاد به خوشبختی بدون اسراف

 

همسر شهید مدافع حرم، با بیان اینکه دو طرف مقابل باید به یک بینش عمیق و درکی از ازدواج آسان برسند، بیان کرد: دختر و پسر باید بدانند خوشبختی آنها در گرو چیست. ما به خوشبختی بدون اسراف اعتقاد داشتیم،  برای ماه عسل، زیارت کربلا را انتخاب کردیم. از طرفی شهید معتقد بود هزینه‌هایی که معمولا اسراف هستند را می‌توان به پسرها و دخترهایی داد که مانند ما آرزوی ازدواج دارند اما بضاعت مالی ندارند و هزینه‌های گزاف برای ازدواج را صرف امور خیر کرد. تفکر زیبای محمدکاظم روی من هم تاثیر گذاشت و سبب شد با او همراه شوم. 

 

وی با یادآوری اینکه البته اهمیت مادیات را نمیتوان انکار کرد ادامه داد: نباید به گونه‌ای رفتار کرد که مادیات اساس زندگی قرار بگیرد. در واقع باید در هر مقطعی از زندگی، سیره اهل بیت (ع) را سرلوحه قرار داد تا بینش انسان نسبت به سبک زندگی عوض شود. البته مسئولان نیز متعهد هستند و باید زمینه‌های ازدواج را فراهم کنند چه بسا که جوانان بسیاری به خاطر نداشتن شغل، نمیتوانند ازدواج کنند.

 

شرط زمان خواستگاری

 

خوبکار بار دیگر به یادآوری خاطراتش با شهید پرداخت و گفت: محمدکاظم دهه هفتادی بود و به قول مقام معظم رهبری، از آن دسته دهه هفتادی‌های لی پوش بود که به شدت ایمان و اخلاص و ارادت قلبی به سیدالشهدا داشت. عموی محمدکاظم نیز شهید دوران دفاع مقدس بود و او ارادت وافری به عمویش داشت، علیرغم آنکه او را ندیده بود. پس از جاری شدن خطبه عقد، من و محمدکاظم به گلزار شهدا رفتیم و شادی ازدواج خود را با آنها تقسیم کردیم. محمدکاظم شهادت را برای خود یک آرزو می‌دید و در زمان خواستگاری نیز با من شرط گذاشت که هرموقع رهبر اذن جهاد بدهد، من در هر موقعیتی باشم به جهاد خواهم رفت و اگر شما نمیتوانید با این مسئله کنار بیایید، گزینه مناسبی برای یکدیگر نیستیم. از آنجا که من نیز در خانواده‌ای بزرگ شده بودم که عشق به رهبر در آن موج میزد، و از طرفی هم تصور نمیکردم موضوع جهاد جدی شود، قبول کردم. زمانی که محمدکاظم گفت برای اعزام به سوریه، ثبت نام کرده است، ابتدا شوکه شدم. محمدکاظم وعده من را گوشزد کرد. پذیرش آن در ابتدا برایم سخت بود. از این رو، خیلی با خود کلنجار میرفتم و در گلزار شهدا مدام راز و نیاز میکردم. روزی که ساکش را می‌بستم محمدکاظم گفت الان به من نیاز است، آیا میخواهی یک عمر شرمنده حضرت زینب (س) بمانی؟! با این حرف، دیگر تردیدی برایم باقی نماند. او یکم دی ماه ۱۳۹۴ اعزام شد و قول داده بود، ۱۶ بهمن ماه برگردد که در همان روز وعده بازگشتش، در یک عملیات آزادسازی سنگین، شهید شد.

"شهدای منا" هم واژه‌ای آشناست، فاجعه منا، حادثه‌ای که دوم مهرماه سال ۹۴ هم‌زمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات رخ داد، شمار زیادی از زائران ایرانی و غیر ایرانی را شهید کرد. این شهدا نیز همانند شهدای مدافع حرم، سبک زندگی قابل تاملی دارند.

«حمیده مستور عیدانی» همسر شهید قرآنی منا، «محمد سعید سعیدی‌زاده» از نحوه آشنایی‌اش با شهید گفت: در یک سفر زیارتی سوریه، ما با خانواده ایشان هم کاروان بودیم، بعد از بازگشت از سفر، خانواده محمد سعید اجازه گرفتند برای خواستگاری به منزل ما بیایند.

 

معیار انتخاب؛ در نظر گرفتن خداوند

 

این همسر شهید افزود: من دوست داشتم همسر فردی باشم که با قرآن عجین است. محمد سعید موذن، خادم قرآن، مداح اهل بیت (ع) و مسئول گروه تواشیح باقرالعلوم بود. معیار انتخابم، در نظر گرفتن خداوند در تمام مراحل زندگی بود، زیرا بنا به عقیده‌ام کسی که خداوند را پیش چشمانش ببیند در ابتدا خود را اصلاح میکند و هرگز قضاوت‌گر دیگران نخواهد بود. 

 

ملاک‌های شهید

 

وی درباره معیارهای همسرش برای ازدواج نیز بیان کرد: اولویت اول همسرم این بود که با فرزند شهید ازدواج کند، سپس فرهنگی بودن، عرب زبان و هم فرهنگ بودن، مومن و محجبه بودن را ملاک ازدواجش قرار داده بود.

عیدانی درباره هزینه‌های ازدواجشان گفت: ملاک هر دوی ما، درک متقابل و دوست داشتن یکدیگر بود و به همین خاطر در هزینه‌های ازدواج هیچ اسرافی نکردیم و با خرید ارزان و مراسم کم هزینه، به خانه بخت رفتیم. البته شرایط اقتصادی حال حاضر بسیار سخت است و امید داریم، از جوانان مخصوصا در زمینه اشتغال حمایت بیشتری شود. برای این منظور، اگر قدم به قدم با فرمایشات رهبری پیش برویم، با سبک زندگی آسان آشنا می‌شویم و بسیاری از امورات به سادگی پیش خواهد رفت. 

 

نقش صدا و سیما در تبیین ازدواج آسان

 

این همسر شهید منا به نقش صدا و سیما هم اشاره می‌کند و می‌گوید: صدا و سیما نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی دارد. این نهاد همانطور که در حیطه بهداشت و درمان توانست فرهنگ استفاده از ماسک را در ایام کرونا به مردم بیاموزد، حتما ازدواج آسان را نیز میتواند به مردم بیاموزد. به عقیده من، با پیاده سازی قرآن، زندگی پربار و همراه با صداقت می‌شود. همانطور که صداقت در گفتار حاج محمد سعید نیز موج میزد و دوستانش به صداقت او اذعان داشتند.

وی در پایان گفت: ریحانه و محیا دو فرشته معصوم به یادگار مانده از همسرم طی ده سال زندگی شیرین مشترک تا سال ۹۴ است.

حال با تمام آنچه درباره ازدواج آسان گفتیم و شنیدیم، به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف است هرچه سریعتر، قانون تسهیل ازدواج جوانان را اجرایی کند. افزایش سن ازدواج، تجرد قطعی و شکل گیری خانوارهای تک نفره، رشد نرخ طلاق و امثال این پدیده‌ها، زنگ خطری برای جامعه است که تلاش دولت و سبک گرفتن ازدواج توسط خانواده‌های جوانان را می‌طلبد تا تنهایی بی انتهای جوانان به انتها برسد.

 

طنین یاس - فرزانه همتی

ارسال نظرات