کارشناسان مسکن و اقتصاد دیدگاه های متضادی دارند، برخی معتقدند که مصوبه دولت تاثیر خاصی نداشته و نتوانسته بر قیمت اجاره بها تاثیر بگذارد ولی برخی دیگر می گویند که این مصوبه توانسته اجاره بها را کنترل نماید
کد خبر: ۹۲۶۰۲۵۴
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

مصوبه دولت تاثیر داشت یا نداشت؟

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محمودزاده معاون وزیر راه در هفته گذشته گفت که 15 روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره بها، بیشترین افزایش نرخ با 800 درصد در کرمانشاه و با 100 درصد در تهران و کلانشهرهای دیگر ثبت شده است!

وی البته دلیل ضعف اجرای این مصوبه را ناآگاهی مردم عنوان کرد که چون این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و برای مالک، اجاره، تمدید شده تلقی می‌شود، اما مستأجر می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. بر اساس این مصوبه، افزایش اجاره بها در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در دیگر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است.

اما در همین حال، کارشناسان مسکن و اقتصاد نیز دیدگاه های متضادی دارند، برخی معتقدند که مصوبه دولت تاثیر خاصی نداشته و نتوانسته بر قیمت اجاره بها تاثیر بگذارد ولی برخی دیگر می گویند که این مصوبه توانسته اجاره بها را کنترل نماید.

طبیعی است که مصوبه با چالش مواجه شود

دکتر سعید اسلامی بیدگلی کارشناس حوزه مسکن و اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با تاکید بر اینکه اجاره بطور مستقیم بر زندگی اقشار مختلف مردم به ویژه قشر ضعیف و متوسط تاثیر دارد، گفت: اجاره مسکن بر روی تورم هم تاثیر دارد.

 

مصوبه دولت تاثیر داشت یا نداشت؟

 

وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اجاره بهای مسکن گفت: خیلی از کارشناسان می دانستند که این موضوع تحقق پیدا نمی کند، ضمن اینکه تردید داشتند که دولت توان انجام این کار را دارد یا خیر؟

دکتر اسلامی بیدگلی به نادیده گرفتن موجران در این مصوبه اشاره داشت و افزود: موجران هم در این کشور زندگی می کنند و تورم در زندگی روزمره آنها تاثیر دارد ضمن اینکه خیلی از موجران از طریق اجاره دادن ملک خود، زندگی می کنند.

وی این مصوبه را برخلاف ساز و کارهای بازار عنوان نمود و ادامه داد: قابل پیش بینی بود که توان اجرایی آن مصوبه وجود نداشت و ضمانت اجرایی لازم را هم نداشت، بنابراین طبیعی است که مصوبه با چالش مواجه شود.

دکتر اسلامی حرکت تند قیمت املاک را باعث حرکت تند اجاره ها دانست بطوریکه نمی توان شاهد قیمت افزایش ملک بود اما اجاره آن افزایش نیابد.

این کارشناس بازار و اقتصاد، همچنین گفت: کنترل های موقتی در بلندمدت باعث ایجاد پایه قیمتی بالا خواهد شد و ما باید توجه کنیم که قیمت اجاره، علت نیست بلکه خودش معلول یک شرایط تورمی است.

اگر این مصوبه نبود بحران شدید داشتیم

اما در همان حال که دکتر سعید اسلامی بیدگلی معتقد است که مصوبه دولت در کنترل اجاره بها، ناکارآمد بوده است، حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که آمار معاون وزیر معتبر نیست و آمار را باید مرکز آمار ایران ارائه کند.

 

مصوبه دولت تاثیر داشت یا نداشت؟

 

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج گفت: از نظر حقوقی باید به قاعده فقهی تسلیط توجه کنیم یعنی مردم بر اموال غیرمنقول خودشان مسلط اند و کسی نمی تواند در حوزه قیمت گذاری اعم از خرید و فروش یا اجاره، ورود پیدا کند به همین خاطر، مجلس تا به حال در مورد قیمت گذاری ملک ورود نداشته چون اگر این کار را می کرد باید مورد تایید شورای نگهبان واقع می شد و با شرع تطبیق داده می شد.

عقبایی به شرایط بحرانی کرونا و تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: مصوبات ستاد کرونا به دلیل اطلاع سه قوه از آن، حکم قانون را دارد با همین ملاحظه، ستاد ملی کرونا مصوب کرده که در مورد افزایش اجاره بها در سال 99 تا سه ماه پس از اعلام وضعیت سفید، در تهران حداکثر تا 25 درصد، در کلانشهرها تا 20 درصد و در سایر شهرها تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

وی درباره ضمانت اجرایی این مصوبه اظهار داشت: اگر چنانچه موجری بخواهد بیشتر از این میزان، اجاره بها بگیرد مستاجر می تواند منزل را تخلیه نکند و اگر موجر بخواهد ملک را بفروشد تا دو ماه پس از فروش رسمی آن، مستاجر حق سکونت در ملک را دارد.

این کارشناس مسکن، مصوبه دولت را در امر کنترل اجاره بها، موفق ذکر نمود و گفت که لازم است دولت بسته های حمایتی را نیز پیگیری کند.

وی درباره آمار معاون وزیر راه در خصوص افزایش اجاره بها نیز گفت: آمار سایر منابع بجز مرکز آمار ایران، مشخص نیست بر اساس چه شاخص هایی است در حالیکه ما مرکز آمار ایران را داریم که مسئول آمار در کشور است و آنچه را که مرکز آمار اعلام کند، معیار و معتبر است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران بر تاثیر این مصوبه تاکید کرد و گفت: اگر این مصوبه نبود ما با بحران شدیدی در زمینه اجاره بها مواجه بودیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار