خبرهای داغ:

واگذاری پس آب تصفیه خانه شهرستان سرخه به شرکت کربنات سدیم

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان سرخه گفت: استفاده از پس آب در زمینه صنعت یک اقدام کم نظیر در سطح کشور می باشد.
کد خبر: ۹۲۶۰۳۲۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
مجید فیض در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حوزه مدیریت مصرف آب در منطقه مهم و در سال ۹۸ انجام گرفت بحث انتقال پس آب تصفیه خانه سرخه بود، به طور میانگین ما سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون لیتر پس آب در این تصفیه خانه داریم؛ قبل از اجرای پروژه این پس آب به هدر می‌رفت و این هدر روی باتوجه به سختی بالای پس آب، مشکلات و مسائل زیست محیطی را به همراه داشت.
وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده و صدور مجوز از آبفای کشور مزایده‌ای برگزار شد و در این مزایده شرکت کربنات سدیم سرخه برنده مزایده خرید پس آب اعلام شد و با پیگیری‌های انجام شده حدود ده کیلومتر لوله گذاری انجام گرفت و کل این پس آب تولیده شده در طول سال به شرکت کربنات سدیم سرخه واگذار شد.
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان سرخه با اشاره به اینکه این کار چند حسن را به همراه داشت؛ گفت: از یک سو از این پس نیاز آبی کارخانه از محلی که آب آن دور ریز بود تامین می‌شود. از طرف دیگر حفظ اشتغال و ادامه فعالیت کارخانه و مهم‌ترین عامل جلوگیری از آلودگی محیط زیست را به همراه داشت.
فیض با بیان اینکه با ادامه ورود آب پساب تصفیه خانه اراضی اطراف آن در طولانی مدت آسیب جدی می‌دیدند؛ افزود: ورود این آب‌های پس آب در آینده مشکلاتی را برای زمین‌های زراعی ایجاد می‌کرد، ولی انتقال این پس آب زمینه ساز رفع مشکلات زیست محیطی شد.
تقریباً می‌توان گفت: این اتفاق در سطح کشور بی نظیر است و تا کنون در جایی از پس آب سامانه آب شیرین کن، تا این اندازه ارزش افزوده ایجاد نکرده اند. این اتفاق مهمی بود که چرخه‌ای ایجاد شود که از یک طرف زمینه ساز تامین آب کیفیت در سطح شهر و در کنار آن صنعت کنار آن شهر نیز از منابع آب زیرزمینی کمتری استفاده کند. این بازچرخانی و بازیافت آب یک اقدام مهم در مدیریت مصرف بود که در حوزه شهرستان انجام شد.
کل هزینه انتقال بالغ بر پنج میلیارد تومان بوده که آن را بخش خصوصی تقبل و در این بخش سرمایه گذاری کرده است. ورود بخش خصوصی در این بخش یک موفقیت بزرگ برای ما محسوب می‌شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها