خبرگزاری بسیج: شهرستان شهریاربا 800 هزار نفر جمعیت دارای هفت شهر با مدیریت شهری مستقل یکی از شهرستانهای مهاجرپذیر اقماری تهران است واین سبک وشیوه مدیریت شهری نقطه شروع بسیاری از مشکلات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، جمعیتی و امنیتی است.
کد خبر: ۹۲۶۰۶۸۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸

مدیریت جزیره ای دراین شهرستان تبعات زیادی درحوزه محیط زیست ، ساخت وسازها ، عمرانی ، فرهنگی واجتماعی تاکنون به دنبال داشته ،به طوری که رشد متوازن و توسعه همه جانبه شهرها را باچالش مواجه کرده  و بارها نیزاین مشکلات رسانه ای شده است.

کارشناسان و صاحب نظران شهری بر این باورند که ادغام  والحاق این شهرها به شهریار تحت عنوان مناطق همچون کرج و تهران باعث مدیریت واحد، یکپارچه و متمرکز در شهرستان شده و از اتلاف منابع و سرمایه ها وتصمیم گیری های جزیره ای کاسته و روند رشد و توسعه همه جانبه را سرعت خواهد داد.شهرهای اندیشه ، صباشهر، شاهدشهر، فردوسیه ، باغستان ، وحیدیه و شهریارمجموعه های شهرهای شهرستان شهریار هستند که دارای شورای شهر و شهرداری مستقل اند.

متاسفانه در گذشته به دلیل تصیم گیری های غیرکارشناسی ، مجوزانتزاع و تبدیل روستاها به شهرها و ایجاد مرزهای جدید یکی پس از دیگری صادر شد غافل از اینکه این شهرها به لحاظ ساختاری و منابع توان اداره خود را ندارند.هم اکنون شهرداری ها به بهانه قانون خودگردانی ،  برای کسب درامد و اداره شهرهاعمدتاً مبادرت به شهرفروشی ، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ،تفکیک اراضی ،دیوار کشی باغات ، ویلا سازی ، احداث شهرک های صنعتی غیرمجاز و استقرار صنایع الاینده ، ساخت وسازهای غیرمجاز و غیراصولی ، فروش سرانه های شهری و حذف پارکینگ و تراکم فروشی روی آورده و عملا باعث نابودی شهرها و نارضایتی ها مردم شده ودر سال های آتی  با این وضع موجود قطعاً  شاهد ناهنجاری مدیریت شهری بیشتری شده و ریه تنفسی تهران نیز تنگ تر خواهد شد.

 اشتغال وتراکم بیش از حد نیرو در شهرداری ها از دیگر مشکلات این حوزه است به طوری که عمده درامد شهرداری ها صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده ومدیریت شهری را از چالاکی و چابکی در خدمات رسانی وپرداختن به فعالیت های عمرانی دور کرده است.

هرچند منافع فردی و گروهی یکی از موانع اصلی در بیان و

پیگیری این مشکل ریشه ای است ولی لازم است مسولین استانی و ملی با دور اندیشی وتامین منافع عمومی به دنبال تحقق مدیریت یکپارچه  و واحد همچون کرج و تهران باشندکه در این صورت رضایت مندی مردم ومنافع مردم بیشتر تامین خواهد شد.

شهرتهران جدای از شهرهای اقماری و حومه قابل تصورو تجسم نیست و قطعا مسایل و مشکلات شهری برروی تهران نیز تاثیرگذارخواهدبود پس لازم است با یک نگاه کارشناسی عمیق و بلند مدت به فکر چاره باشیم.

محمود غلامی / غرب استان تهران

ارسال نظرات