دبیر جشنواره طراحی جنه البقیع در گفتگو با بسیج:

این جشنواره میان مسلمانان وفاق ایجاد خواهد کرد

تمام این موارد زمینه ساز عمارت البقیع خواهد شد و یک آمادگی را در سطح بین الملل در بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی ایجاد خواهد نمود و یک وفاقی را بین مسلمین به وجود خواهد آورد
کد خبر: ۹۲۶۰۸۸۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری دکتر هاشمی فشارکی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، درباره فراخوان طراحی بقاع متبرکه جنه البقیع توسط سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری گفت: دشمنان اسلام بالاخص وهابیت، علاوه بر اینکه غارت می کردند، دنبال تخریب شعائر الله و قبور ائمه سلام الله علیهم هم بودند.

وی ادامه داد: چرا تخریب کردند؟ به این دلیل که همانطور که حضرت قرآن می فرمایند: "وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ" یعنی آنچه که خوب هست، اعم از آنچه که در گفتار، کردار و عمل هست ما در آن تفحص کنیم. ما معتقد به در و دیوار نیستیم، ولی محلی که ائمه در آنجا قرار دارند، در و دیوار آنجا متبرک می شود. دشمن برای ازبین بردن شعائر الله مصمم است. اولین قدمی که بر می دارند، تخریب آثار اسلامی است. چون وقتی مردم بقعه ای می بینند، سراغ صاحب آن بقعه می روند و هدایت می یابند و با سخنان آنها در تاریخ آشنا می شوند که این خلاف خواست وهابیت و دشمنان اسلام است. امام رضا سلام الله علیه فرمودند که کلام ما را به مردم بگویید. چون کلام ما نور است و کسی نمی تواند با نور مقابله کند. خاصیت نور این است که هرجایی که ظلمت باشد را روشن می کند.

همچنین دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی پژوهشگر و استاد دانشگاه و دبیر جشنواره طراحی جنه البقیع در مورد این جشنواره به خبرنگار خبرگزاری بسیج، گفت: این جشنواره ابعاد مختلفی را خواهد داشت. بخش اول، بخش طراحی معماری آینده خود بقعه متبرک چهار امام معصوم و سایر کسانی است که در آنجا دفن شده اند، چه بصورت یکپارچه و چه بصورت مجزا. از تمام عزیزانی که در این حوزه تخصصی دارند و فعالیتی دارند، خواسته می شود تا طرح های خودشان را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه طراحی خود جداره های خارجی بقیع، موضوعی مهم است، افزود: طراحی و شبیه سازی وضع قبلی بقیع و شکوه و عظمتی که بقیع در گذشته داشته با توجه به اسناد و مدارک موجود انجام گردد و وضع موجود را هم بررسی کنند تا مظلومیت بقیع تبیین و تجسم گردد تا جائیکه حتی یک چراغ هم در آنجا وجود ندارد. طراحی یک انیمیشنی که افراد بتوانند در آنجا سیر کنند و بخش های مختلف بقیع را در وضع موجود و آینده درک کنند و تعامل داشته باشند. ساخت ماکت یا نمونک هایی بصورت سه بعدی که در مکان های مختلف قرار داده شود تا مردم ابعاد وضعیت بقیع را درک کنند. طراحی معماری داخلی و دیواره ها و حتی کف یا سقف که به چه صورت باشد و با چه جزئیات و مصالح طراحی شوند. موضوع پایان نامه ها در رشته های مختلف مثل شهر سازی، عمران و... می تواند بقیع باشد تا ما در آینده طرح داشته باشیم.

وی هدف اصلی جشنواره را تکریم جنت البقیع و ائمه مدفون در آن دانست و اظهار داشت: تمام این موارد زمینه ساز عمارت البقیع خواهد شد و یک آمادگی را در سطح بین الملل در بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی ایجاد خواهد نمود و یک وفاقی را بین مسلمین به وجود خواهد آورد و بسیاری از مردم با این معارف آشنا خواهند شد.

ارسال نظرات