جای خالی قانون برای حفظ محیط زیست؛

تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه راه های اصلی شهرستان ری

خبرگزاری بسیج: هر روز شاهد تخلیه نخاله و زباله های ساختمانی در حاشیه جاده های شهرستان ری هستیم و متاسفانه هیچ اقدام جدی از سوی مسئولان برای برخورد قانونی با این پدیده زشت صورت نمی گیرد.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۶۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

اگر از مسیر جاده های خروجی شهرری به سمت شرق کشور عبور کرده باشید، هر روز شاهد تلنبار شدن حجم زیادی از نخاله های ساختمانی در حاشیه راه خواهید بود و بعد از چند هفته با انباشته شدن نخاله ها و منظر زشت حاشیه جاده، اداره راهداری، دهیاری و شهرداری ها با اعزام لودر و کامیون، اقدام به بارگیری نخاله ها و حمل آن به محل هایی که برای دپوی ضایعات ساختمانی جانمایی شده است، می نمایند و در بعضی موارد هم حجم زیاد ضایعات و نخاله ها با لودر به حاشیه راه عقب رانده می شود که در این موارد باعث تضییع حقوق مالکان و کشاورزانی که املاک آنها در حریم راه قرار دارد می شوند.

متاسفانه این موضوع باعث تردد زیاد معتادان در این مناطق برای جستجوی ضایعات آهن و پلاستیک و... شده و بیشتر مواقع برای بازیافت مفتول های سیمی از داخل تایر های فرسوده خودرو و یا سیم های برق و سایر وسایلی که داخل آنها مس و فلزات دیگر قرار دارد، اقدام به آتش زدن زباله  ها می کنند که علاوه بر معضلات زیست محیطی، پرسه زدن معتادان در این مناطق به یک رویه روزمره تبدیل شده و آنان به طور دائم در اراضی کشاورزی روستاها پرسه می زنند و اقدام به تخریب محل استراحت کشاورزان و سرقت وسایل و ادوات کشاورزی آنان می کنند. از سوی دیگر برخی رانندگان خاطی کامیون های سبک و سنگین بدون رعایت حقوق شهروندی گاهی اوقات برای تخلیه سریع نخاله ها در اولین مکان مناسب، به محض خلوت شدن جاده اقدام به کمپرس کردن بار خودرو می کنند که اغلب باعث مزاحمت برای رانندگان عبوری و ایجاد تصادف و وارد آمدن خسارت به هموطنان می شود.

نگارنده بر این اعتقاد است که مسئولان باید دستورالعملی را به اتحادیه وانت بار و کامیون داران استان تهران ابلاغ نمایند و آموزش های لازم برای رعایت قانون و تخلیه ضایعات در محل های تعیین شده خارج از شهر و تبیین خطرات تخلیه ضایعات درحریم راه برای این صنف  تشریح شود.

همچنین با نصب گاردریل در حاشیه جاده ها و نیز نصب دوربین های ثبت تخلفات تخلیه زباله و ضایعات ساختمانی در حاشیه راه از وقوع حوادث احتمالی، آلوده سازی محیط زیست و ایجاد منظره زشت و تخریب طبیعت ججلوگیری به عمل آورند.

تصویر این گزارش، مربوط به تخلیه بار نخاله و زباله های دو دستگاه کامیون در رمپ پل فیروز آباد در محور جاده ورامین در اواخر تیر ماه سال 99 است.

 علی اشرف خانلری

    

ارسال نظرات