اشتغالزایی و تولید در بقاع متبرکه با طرح شمیم خدمت

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: طرح «شمیم خدمت» با رویکرد تحول اقتصادی خانواده ها و توانمندسازی آن ها در مراکز افق بقاع متبرکه اجرا می شود.
کد خبر: ۹۲۶۱۷۶۸
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مراکز افق در قالب مراکز اجتماعی، فرهنگی در اماکن متبرکه راه‌اندازی شده که منبع درآمد مراکز افق از محل کمک‌های خیرین و موقوفات بوده که در همان منطقه بین محرومین با حفظ کرامت توزیع می‌شود.

حجت الاسلام والمسملین علی دشتکی افزود: پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهش تولید سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد دینی و متولی بقاع متبرکه تصمیم گرفته در حد توان خود گام هایی بردارد.

وی اظهار داشت: در همین راستا یک خدمت اجتماعی که طرحی به عنوان «شمیم خدمت» است را برنامه ریزی کرده است.

وی تاکید کرد: خدمت به خلق خدا و تلاش برای آن ها به قدری ارزش دارد که عبادت خدواند به شمار می رود.

در قران کریم هر جا بحث اقامه نماز آمده در کنار آن بحث زکات که سمبل ارتباط با بندگان خداوند هم هست ذکر شده و نماز و زکات دو بال برای پرواز هستند که مومنان ناچار هستند برای پرواز به ملکوت اعلی به این دو بال مجهز شوند.

دشتکی گفت: در مسیر خدمت به بندگان توجه صرف به خدمات فرهنگی و تاثیرگذار و موضوعات مربوط به بحث فرهنگی اجتماعی که دو روی یک سکه هستند که هیچکدام بدون دیگری تاثیر گذار نیست.

وی افزود: به طوریکه امام حسن عسگری (ع) می فرماید «بعد از ایمان به خداوند خدمت به بندگان بسیار ارزشمند است» و توجه و اهتمام به زندگی مسلمانان و سر و سامان دادن به وضعیت معیشتی آنان در فرهنگ اهل بیت (ع)‌است زیرا امیرالمومنین کسی است که دغدغه مسلمین را دارند و ایتام کوفه را بر روی دوش خود می گیرند.

وی با اشاره به طرح شمیم خدمت، اظهار داشت: در این طرح توانمندسازی، اشتغالزایی و تولید کار هدف می باشد به طوریکه نخستین اقدام برای اشتغالزایی و تولید،‌توانمندسازی و مهارت آموزی می باشد که خیلی مواقع کمک زیادی به خانواده هاست تا به اقتصاد خانواده کمک کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: خدمت به بندگان خداوند با تولید اشتغال می تواند در رفع محرومیت و فساد و فقر کمک کند به همین منظور طرح شمیم خدمت چند هدف را دنبال می کند تا ایفای نقش حقیقی بقاع متبرکه در مسایل اجتماعی را به منصه ظهور بگذارد.

وی ادامه داد: گره گشایی از مشکلات جامعه، توانمندسازی افراد بی کار و کم درآمد پیرامون بقاع متبرکه، ایجاد شغل و درآمد برای آن ها و همچنین حفظ کرامت انسانی و مبارزه با روجیه تکدی گری، تقویت و تکیه بر حس خودباوری و ایجاد حس نشاط در جامعه، تقویت فرهنگ تعاون، همکاری وهمدلی از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این طرح با مشارکت نهادهای مختلف و خیرین و بهره گیری از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات اجرا می شود، افزود: شمیم خدمت با تعامل نهادهایی مثل وزارت کار، جهاد دانشگاهی، فنی حرفه ای، جهاد کشاوری، گروه های جهادی و تشکل های مردمی رقم می خورد.

دشتکی بیان داشت: برای اجرای این طرح  با استفاده از ظرفیت مجاورین وزایرین بقاع متبرکه و  صاحبان مشاغل پیرامون بقاع متبرکه برای آموزش و توانمندسازی کمک گرفته می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: شمیم خدمت در سه گام تعریف وتعیین شده است که گام اول برای ایجاد تولید و اشتغال استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و تبدیل نیروی بالقوه به فعلیت است که در جوار بقاع متبرکه افراد را آموزش می دهیم.

وی ادامه داد: در بخش مهارت آموزی برخی از رشته های هنری و صنعتی همچون صنایع دستی، قالیبافی، دامداری، گلیم بافی، خیاطی، گلدوزی، گلسازی، پرورش گل های زینتی، نمدبافی، پرورش قارچ و گیاهان دارویی، تولید ترشیجات، سبزیجات خشک، شیرینی پزی، تهیه مواد فریزری، تهیه و تولید زیورآلات، چیپس میوه، مباحث فتوشاپ و کار با رایانه و... آموزش داده می شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز دومین گام در شمیم خدمت را ایجاد زمینه اشتغال برای مهارت آموزان دانست و گفت: در گام دوم در مراکز افق زمینه کار و تولید در بقاع متبرکه را فراهم می کنند به طوریکه برای تولید حمایت هایی همچون ایجاد صندوق قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات خوداشتغالی در دستور کار است ضمن اینکه می توانیم شیوه دراختیار گذاشتن وسایل و سرمایه را اجرا کنیم.

وی افزود: منابع و لوازم مورد نیاز از مشارکت های مردمی، خیرین، موقوفات، تولیدی ها، کارخانجات و سرمایه گذاری بقعه تامین می شود.

وی اضافه کرد: به طوریکه به زودی در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) مهرشهر کرج کارگاه آموزشی خیاطی برگزار می شود که ۱۵ چرخ خیاطی برای این کارگاه توسط یک خیر تهیه و تامین شده است.

دشتکی گفت: تاکنون از همین طریق برای ۶۵ نفر از بانوان البرزی در بقاع متبرکه البرز ایجاد اشتغال شده به طوریکه در کارگاه های تولید ماسک و چیپس خانگی فعالیت می کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز آخرین و مهمترین گام در اجرای طرح شمیم خدمت را بازاریابی و فروش محصولات تولیدی دانست و گفت: پس از آموزش و تولید باید مکانی برای عرضه محصولات باشد که یکی از مهمترین موارد در شکست تولید همواره نبود بازار مصرف بوده است.

وی افزود: به همین منظور در نظر داریم تا بازارچه های خیریه روزانه و یا هفتگی را در بقاع متبرکه شاخص راه اندازی کنیم ضمن اینکه غرفه تعاونی محسنین را در بعضی از بازارها  ایجاد می کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا تولیدکنندگان و بقاع متبرکه در بازارچه های مجازی حضور فعال داشته باشند.

دشتکی گفت:‌ این اقدام به هدف کسب درآمد برای بقاع متبرکه، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و کسب درآمد برای زایرین و مجاورین و ایجاد پیوند بین بقعه و فضای پیرامون آن اجرا می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سعی داریم تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و با حفظ پروتکل های بهداشتی و بدون ایجاد اجتماعی، درآمدزایی برای خانواده ها داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها