رهبر معظّم انقلاب فرمودند:‌ تحریم‌های آمریکا در ظاهر علیه نظام جمهوری اسلامی است اما در حقیقت علیه ملت ایران و یک جنایت است.
کد خبر: ۹۲۶۱۹۷۴
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب امروز جمعه 10 مرداد به‌مناسبت عید سعید قربان از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران با ملت ایران سخن گفتند.

رهبر انقلاب در این سخنرانی که از شبکه‌های رسانه‌ی ملی، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش شد، فرمودند: عید سعید قربان که یکی از خاطره‌های بزرگ تاریخی همه متدینین جهان است را به ملّت عزیز ایران و همه مسلمانان تبریک عرض می‌کنم و به پیروان ادیان ابراهیمی.

ایشان با بیان اینکه خاطره روز عید قربان خاطره بزرگی است، اظهار داشتند: اساساً دهه اول ذیحجه دهه خاطره‌هاست. هر دهه‌ای از ماه ذیحجه خصوصیتی دارد. دهه اول هم دهه خاطره‌های پرشکوه و مهم و آموزنده است و هم دهه تضرع و توجه و انابه الی‌الله است. این دهه از خاطرات مربوط به حضرت موسی(ع) شروع می‌شود که مسئله چهل شب میعاد حضرت موسی با پروردگار عالم در کوه طور، طول کشیده است که در تفسیر آمده که این چهل شب از شب اول ذیقعده است تا شب قربان. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه رنج‌های حضرت موسی در این خاطرات مشخص است، تصریح فرمودند: حضرت موسی(ع) با آن زحمات فراوان از درگیری با فرعون و مشکلات عجیبی که بر این بزرگوار پیش آمد، بعد از همه این قضایا و معجزه عظیم شکافته شدن دریا و غرق شدن دشمن، ‌این باید یک ایمان ثابت مستقری را  در بنی‌اسرائیل به وجود می‌آورد که نشد. بعد از مدتی که دنبال شرک و بت‌پرستی دلشان پر زد. بعد هم که قضیه گوساله که مربوط به همین چهل روزه‌ست که این بزرگوار وقتی از میعاد برگشت دید اوضاع دگرگون شده. چه رنج بزرگی است برای یک پیغمبر و داعی الی‌الله. عده‌ای را به زحمت به دین هدایت کند بعد با چیز جزئی برگردند. حضرت عصبانی شدند این وضع را دیدند و به شدت خشمگین شدند.

حرکت در راه حق مشکل دارد 

رهبر معظّم انقلاب با اشاره به یادآوری رنج‌های حضرت موسی در قرآن فرمودند: آزار و اذیت‌هایی که حضرت موسی دیدند، نشان می‌دهد حرکت در راه حق با وجود معجزاتی مثل معجزات حضرت موسی چقدر مشکل دارد و چطور باید با این مشکلات مواجه شد و صبر کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از دلبستگی‌هایشان همواره دیدار با مردم است، اظهار داشتند: این دشمن حقیر و خطرناک یعنی کرونا، مانع از این شد که به این دلبستگی برسیم. قرار بود به خاطر محرومیت از دیدار مردم، برنامه امروز به شکل تصویری دیدار با خدمتگزاران وادی سلامت و کمک مؤمنانه باشد. بعد گفتند مصوبه ستاد ملی این است که بیش از 10 نفر نباید تجمع باشد که به این خاطر آن برنامه را تعطیل کردیم و تبدیل به دیدار امروز کردیم.

ایشان با اشاره به نهضت خدمت‌رسانی در شیوع کرونا، فرمودند: در هیچ کجای دنیا سراغ ندارم و گزارشی ندیده‌ام از اینکه در جایی از دنیا این همه تحرک مردمی و پشتیبانی‌های مردمی وجود داشته باشد. این از خصوصیات مردم در ایثارگری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه پشتیبانی‌ها باید ادامه داشته باشند فرمودند: عده‌ای به طور جدی در بیماری کرونا آسیب دیدند. اگرچه اغلب مردم دارای مشکلاتی شدند، لکن همه دچار آسیب‌های جدی نشدند. برخی دچار مشکلات عمده شدند که باید جبران شود. چه کسی باید این را جبران کند؟ مردم. اگرچه مجموعه‌های دولتی هم باید انجام دهند و می‌دهند، لکن همه مردم مثل سری قبل که در کمک مؤمنانه وارد شدند بایستی انجام دهند. این تسابق الی الخیرات است و کمک مومنانه مصداق انقلابی‌‌گری است.

رهبر معظّم انقلاب با یادآوری سیل خوزستان در سال 98 فرمودند: شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ماجرای سیل خوزستان، در کف میدان حضور داشتند و این موجب شد دو طرف مرز به هم وصل شود و امکاناتی از عراق برای کمک به مردم ایران وارد شود. حضور این دو ستاره عرصه مجاهدت موجب شد کسان دیگری وارد شوند. در آن قضایا هم البته مردم امتحان خوبی دادند.

ایشان با بیان اینکه دشمنی امروز با ملت ایران زیاد است،‌ تصریح داشتند: وقتی دشمنی زیاد شد، تلاش و همکاری باید زیاد شود. وقتی دشمن حمله می‌کند انسان باید نیروهای خودش را متمرکز کند. دشمنان درصدد هستند ملّت ایران را اذیت کنند، همچنان که بنی‌‌اسرائیل حضرت موسی را اذیت کرد، این دشمنان ما هم که برخی از آنها بنی‌اسرائیل هستند می‌خواهند ملت ما را اذیت کنند. پس باید همه نیروهایمان را جمع کنیم و کار کنیم، مثل دوران دفاع مقدس.

یکی از اقدامات مهم برای مقابله با دشمن را اقدامات علمی است

رهبر انقلاب، یکی از اقدامات مهم برای مقابله با دشمن را اقدامات علمی دانستند و اظهار داشتند: مطلع هستند که هم‌اکنون در بخش‌های مختلفی کار علمی با جدیت پیگیری می‌شود. کار علمی برای شناسایی این ویروس و پیدا کردن وسیله پیشگیری از فعالیت آن. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: این‌کارهای علمی خودش دارای برکت است یعنی کارهای مهمی را به طور طبیعی پیش می‌آورد. در دوران دفاع مقدس هم مثلاً ‌شهید باقری، جوانی بود که در روزنامه‌ای مشغول تلاش معمولی بود، امّا وقتی پایش به دفاع مقدس باز شد، این فرد تبدیل به یک فرمانده برجسته و طراح برجسته نظامی شد. یعنی آن استعداد در او بروز کرد. اینجا هم ممکن است کسانی که در کار تحقیقاتی هستند وقتی وارد می‌شود تبدیل به محققان بزرگی شوند که کارهای بزرگی را انجام دهند.

تحریم آمریکا علیه ملت ایران جنایت است 

ایشان با بیان اینکه مسئله بعدی تحریم‌هاست، تصریح فرمودند: تحریمی که آمریکایی‌ها علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند جنایت است و در این تردیدی نیست. آن هم جنایت علیه یک ملت، اگرچه ظاهرش این است که علیه نظام است اما علیه همه ملت است. 

 هدف کوتاه‌مدت آمریکا از تحریم به ستوه آوردن مردم است

رهبر انقلاب هدف دشمنان از تحریم ملّت ایران را کوتاه‌مدت، میان مدت، بلند مدت و جانبی دانستند و فرمودند: هدف آن‌ها در کوتاه مدت این است که مردم را به ستوه بیاورند. مردم خسته شوند و آشفته شوند و در مقابل دستگاه حکومت بایستند. می‌خواهند آنقدر فشار بیاوردند که مردم به ستوه بیایند تا در مقابل نظام بایستند. می‌دانید که پارسال گفتند و هم امسال هم می‌گویند که تابستان داغ، یعنی مردم بیایند در مقابل نظام بایستند، ولی خودشان مبتلا به تابستان داغ شدند.

هدف میان‌مدت تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت کشور

ایشان در ادامه فرمودند: هدف میان مدت آنها این است که با تحریم مانع پیشرفت کشور شوند. عمدتاً هم می‌خواهند مانع پیشرفت علمی شوند. اینها تحلیل و حدسیات من نیست بلکه در لابه لای حرف‌های سیاستمداران و اندیشکده‌هایشان وجود دارد. شهادت‌ دانشمندان هسته‌ای ما نیز به تصریح خودشان برای جلوگیری از پیشرفت علمی کشور بود.

هدف بلندمدت تحریم‌ها به ورشکستگی کشاندن ایران است

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه هدف بلندمدت دشمن، به ورشکستی کشاندن کشور و دولت است، افزودند: متلاشی کردن اقتصاد کشور یکی دیگر از اهداف آن‌هاست که اگر کشوری اقتصادش به کلی از هم فروبپاشد، ادمه حیات آن کشور ممکن نیست.

ایشان ادامه دادند: هدف جنبی هم دارند که رابطه جمهوری اسلامی را با نیروهای مقاومت در منطقه قطع کنند، چون می‌دانند جمهوری اسلامی هرچه بتواند به این‌ها کمک می‌کند، بنابراین دشمنان از تحریم‌ها این چند هدف را دنبال می‌کنند که البته باید گفت «شتر در خواب بیند پنبه دانه».

رهبر معظّم انقلاب با بیان اینکه تحریم، مشکلاتی ایجاد کرده و شکی نیست، فرمودند: همه مشکلات کشور هم مربوط به تحریم نیست، مقداری ناشی از ضعف مدیریت است و مقداری هم به کرونا مربوط است. مشکلات معیشتی وجود دارد که درباره آن خواهم گفت، امّا چیزی که آن‌ها می‌خواهند، محقق نشده و نخواهد شد. اتفاقاً‌ به همین تعبیر نشدن خواب خودشان نیز اعتراف می‌کنند. الان در خبرهای فراوانی که از غرب می‌رسد افرادی که در همین اندیشکده‌ها هستند اعتراف می‌کند که فشار شدید تحریم و شدت عملی که آمریکا به خرج داد به مقصود نرسید. 

به موازات تحریم، یک جریان تحریف هم وجود دارد

ایشان در ادامه فرمودند: نکته دوم این است که به موازات تحریم، یک جریان تحریف هم وجود دارد. تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیات. چه واقعیات کشور چه واقعیات مرتبط با کشور ما. این یکی از کارهایی است که انجام می‌دهند. هدف تحریف دو کار است؛ یکی ضربه به روحیه مردم، دیگری آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم. پول زیادی هم دارند خرج می‌کنند و رؤسایشان دارند خودشان را خفه می‌کنند از بس علیه ایران حرف می‌زنند.

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه تضعیف روحیه مردم و ضعیف کردن نشاط و تحرک و امید مردم از اول انقلاب وجود داشت، تصریح فرمودند: از روز اول انقلاب می‌خواستند به مردم ما تفهیم کنند که بیچاره شده‌اید و کارتان تمام است. گفتند با قطع ارتباط با آمریکا و گسست پیوندی که بین ایران استعماری و آمریکا بود، پدر ملت ایران درآمده است. الان هم همین را دنبال می‌کنند. اگر نقطه قوتی باشد که مطلقاً انکار می‌کنند یا سکوت می‌کنند. کارهای خوبی در کشور می‌شود، امّا مطلقاً یک مورد منعکس نمی‌شود. نقطعه ضعفی اگر باشد ده برابر و گاهی صدبرابر آن را بزرگ می‌کنند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کردند: در برجام خسارت فراوان به ما وارد شد.

ایشان در فرازی دیگر از سخنان خود با ملت ایران گفتند: امروز بزرگترین دشمن آمریکا ملت خودش است.

برخی داخل حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف دشمن را ناامید کردن جوانان ایران دانستند و تصریح فرمودند: جوانان پیشتاز و پیشران هستند و اگر امید از آن‌ها گرفته شد متوقف می‌شوند. البته در برخی هم اثر می‌کند. در داخل هم کسانی همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند. آدم می‌بیند خبری را که در نوشته یا اظهارات فلان کسی که جزء مجموعه‌های سیاسی است منتشر می‌شود، دو روز بعد در فضاوی مجازی یا برخی روزنامه‌ها منعکس می‌شود. از این مسائل در داخل وجود دارد متأسفانه.

ایشان درباره آدرس غلط دادن دشمنان فرمودند: آن‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید تحریم برطرف شود باید در مقابل آمریکا کوتاه بیایید. خلاصه حرف این است. بله، برخی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و همان چیزی که دشمنان می‌خواهند را تکرار می‌کنند، چه درباره ضعف‌های کشور چه نسبت به کوچک نشان دادن نقاط پیشرفت کشور و چه آدرس غلط دادن. البته در اکثر مردم و غالب مردم اثر نمی‌کند، چرا که دشمن را شناخته‌اند و می‌دانند که این‌ها مغرضانه حرف می‌زنند. پس جریان تحریف هم به نتیجه نرسیده است.

اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست می‌خورد

رهبر معظّم انقلاب با بیان اینکه اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست می‌خورد، فرمودند: عرصه عرصه جنگ اراده‌هاست، وقتی جریان تحریم شکست بخورد و اراده ملت ایران همچان باقی بماند، بر اراده دشمن فائق می‌آید.

ایرانیِ زیرک از تحریم، حُسن استفاده را کرده و سود برده است

رهبر انقلاب با اشاره مجدد به تحریم‌های دشمنان فرمودند: ایرانیِ زیرک از این حمله و دشمنی، حُسن استفاده را کرده و سود برده است. یعنی کارهایی کرده است که به کوری چشم دشمن، برخلاف نظر دشمن تحقق پیدا کرده است.

ایشان ادامه دادند: جوانان ما، مسئولین، دانشمندان و فعالان سیاسی و اجتماعی ما این تحریم را وسیله‌ای برای این قرار دادند که اتکاء به نفس ملّی را افزایش دهند. می‌دانید که تحریم‌های ثانویه یعنی اینکه آمریکا به همه کشورها و شرکت‌های دنیا و افراد می‌گوید شما حق ندارید فلان جنسی که ایران لازم دارد را بدهید. 

رهبر انقلاب افزودند: این موجب شد که کسانی در داخل در موارد متعدد نه یک مورد و دو مورد، بلکه صدها مورد، وقتی دیدند دست‌شان به خارج نمی‌رسد، در داخل کشور تولید کنند. مثلاً نیروهای مسلّح به هواپیمای جت آموزشی احتیاج داشتیم. ما چکار کردیم؟ هواپیمای جت پیشرفته آموزشی کوثر را در داخل درست کردیم.

ایشان با بیان اینکه اگر هواپیمای جت آموزشی را به ما می‌فروختند، امروز تولید جت آموزشی کوثر را در داخل نداشتیم، ‌اظهار داشتند: همچنین در بسیاری از ماشین‌های ما کارخانه‌های ما احتیاج به قطعه داشتند که دشمن تحریم کرده بود و نمی‌گذاشتند قطعات وارد شود. این باعث شد که در داخل نهضت قطعه‌سازی به راه بیفتند و الان خوشبختانه در کشور قطعات گوناگون و بسیار حساس و ظریف درست می‌شود. اگر این را به ما می‌دادند در داخل کسی به فکر نمی‌افتاد و کارخانجات از خارج وارد می‌کردند.

معیار برای عزاداری محرم آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا می‌گوید

مقام معظم رهبری درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم اظهار داشت: معیار آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌‌گویند من هر آنچه که آنها لازم بدانند را مراعات خواهم کرد.

عزاداران و هیئات مصوبات و ضوابط تعیین شده برای عزاداری‌‌ها را مراعات کنند

وی تصریح کرد: توصیه و تأکید من به عزاداران، هیئات و نوحه‌خوانان آن است که به ستاد ملی کرونا و مصوبات آن توجه کرده و ضوابط تعیین شده برای عزاداری از سوی آنان را مراعات کنند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: وضعیتی فعلی که داریم مسأله مهمی است و چیز کمی نیست؛ چرا که اگر قضیه شل گرفته شود فاجعه‌ای رخ خواهد داد که آن طرف آن ناپیداست.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کردند: در برجام خسارت فراوان به ما وارد شد.

ایشان در فرازی دیگر از سخنان خود با ملت ایران گفتند: امروز بزرگترین دشمن آمریکا ملت خودش است.

ادامه دارد ...

ارسال نظرات
پر بیننده ها