رونق 50 هزار هکتار از اراضی ایلام در دوران تحریم

طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های استان های خوزستان و ایلام از مصوبات مقام معظم رهبری است که سهم استان ایلام از این میزان ۵۰ هزار هکتار است که با بهره بردار ی از این طرح شاهد شکوفایی و تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.
کد خبر: ۹۲۶۲۱۴۲
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ایلام بیدار یکی از مهمترین محورهای بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در روز عید قربان اشاره به کارهای مهم اقتصادی و نظامی و علمی در کشور در طول دوران تحریم بود، موضوعی که معظم له به خوبی آن را برای مردم تبیین و بازگو کردند.

ایشان در این سخنرانی به دلایل ناکامی دشمن در تحریم اشاره کردند و عنوان کردند: تحریم ها اثر نکرد و دشمن به اهداف مورد نظر خود نرسید و دلیل آن کارهای مهمّی است که در دوران تحریم در کشور انجام گرفت.

این در حالی است که بنا بر اشاره رهبری علاوه بر این حرکت علمی کشور و حرکت اقتصادی کشور با قدرت بیشتری شروع شد و هم اکنون نیز هم در جریان است که باعث خوداتکایی شده است.

از جمله کارهای بزرگی که در دوران تحریم انجام گرفت می توان به ایجاد چند هزار شرکت دانش‌بنیان، پالایشگاه ستاره‌ی خلیج فارس، اقدامات جدید در پارس جنوبی اشاره کرد.

آبادانی 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام

اما انچه در این گزارش می خواهیم به آن بپردازیم اشاره رهبر معظم انقلاب به طرح های عظیم اِحیای اراضی خوزستان و ایلام بعنوان یکی از کارهای مهم در دوران تحریم است؛ ایشان گفتند: کارهای بزرگی انجام گرفت در اِحیای زمینهای نیازمند زه‌کشی در ایلام و در خوزستان، عمدتاً در خوزستان و مقداری در ایلام؛ زمین های زیادی اِحیا شد و مورد استفاده قرار گرفت. این کارها همه در دوران تحریم انجام گرفت.

ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ازجمله استان‌های مرزی کشور است که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی شاهد نبردهای مهم با دشمن بعثی بوده است. این استان دارای ۳۳۶هزار و ۳۶۵ هکتار اراضی زراعی و نزدیک به هفت هزارهکتار اراضی باغی دیم و آبی است.

در زمان جنگ بسیاری از دشت‌ها و اراضی مرزی استان ازجمله در شهرستان مهران و دهلران مین‌گذاری شده بود، بعد از پایان جنگ بسیاری از این اراضی به حال خود رها شدند و حتی گاهی انفجار مین اتفاقات ناگواری برای مردم مناطق مرزی استان رقم می‌زد.

بعد از پاک‌سازی کامل اراضی و دشت‌های استان از وجود مین، در سال‌های گذشته تصمیمات بسیار خوبی برای واگذاری این اراضی برای کشاورزی مردم گرفته‌شده و هم‌اکنون طرح‌های مؤثری در استان در حال اجرایی شدن است.

یکی از این طرح‌ها موسوم به طرح سفر مقام معظم رهبری است که هم‌زمان با سفر رهبر انقلاب به خوزستان به تصویب رسید، این طرح باهدف احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی و دشت‌های خوزستان و ایلام اجرا شد.

از این ۵۵۰ هزار هکتار، نزدیک به ۵۰ هزار هکتار متعلق به استان ایلام است که ۴۰ هزار هکتار آن در دشت‌های دهلران اجرایی می‌شود. هدف از اجرای این طرح احیای اراضی کشاورزی رهاشده در زمان جنگ تحمیلی، رونق تولید و تغییر در سیمای کشاورزی استان ایلام برای اشتغال جوانان در این بخش بوده است.

رونق کشاورزی ایلام با اجرای طرح های بزرگ و کوچک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد برخی از طرح های در حال اجرای استان گفت: باتوجه به مشکلات فرآوری موضوع آب و به منظور کاهش مصرف آب سازمان جهادکشاورزی در صدد توسعه پروژه های گلخانه ای در نقاط مختلف استان ایلام است که در حال حاضر سه شهرک گلخاته ای با وسعت ۲۷ هکتار در دست اقدام است که این شهرک ها در هلیلان، صالح آباد و بدره قرار دارند.

وی یادآور شد: استان ایلام در مسیر اجرای دو طرح بزرگ ملی احیای اراضی پایین دست سد کرخه در شهرستان دهلران و سامانه گرمسیری و مهار آب های مرزی قرار دارد که با تکمیل این دو طرح انقلابی بزرگ در زمینه تبدیل اراضی دیم به آبی و توسعه آبیاری های نوین در استان ایلام صورت می گیرد.

اقدسی توضیح داد: سال گذشته فاز اول طرح احیای اراضی پایین دست سد کرخه در شهرستان دهلران به وسعت ۴۱ هزار هکتار به اتمام رسید و امسال ۹ هزار هکتار دیگر آن در فاز دوم شروع می شود و همچنین از طرح سامانه گرمسیری و مهار آبهای مرزی تاکنون ۱۲ هزار هکتار از محل آبهای داخل استان تکمیل شده و ۱۸ هزار هکتار دیگر آن که از رودخانه سیروان استان کردستان سرچشمه می گیرد هنوز تکمیل نشده است.

بهره برداری از فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام

در آئینی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام در سال 97 افتتاح و همزمان با این رویداد، عملیات اجرایی فاز دوم این طرح آغاز شد.

فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام، ۳۰۰ هزار هکتار است که مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی فاز دوم به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار، آغاز شد.

طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های استان های خوزستان و ایلام از مصوبات مقام معظم رهبری است که سهم استان ایلام از این میزان ۵۰ هزار هکتار است که با بهره بردار ی از این طرح شاهد شکوفایی و تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود

ارسال نظرات
آخرین اخبار