رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: به مناسبت آغاز ایام محرم طرحی در حال شکل گیری است که سعی داریم مساعدت خوبی را با هیات های مذهبی داشته باشیم. ان شاءالله با رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات حفظ شود.
کد خبر: ۹۲۶۳۱۵۱
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محسن ذاکریان با اشاره به فعالیت جامعه بسیج پزشکان با شیوع بیماری کرونا بیان کرد: سعی کرده ایم از ابتدای جریان همه گیری بیماری کرونا با یک زمان شناسی درست حرکت کنیم. یعنی از ابتدای اسفند سال ۹۸ تا به امروز فعالیت های زیادی را در جهت کمک به بیماران کرونایی و جامعه پزشکی انجام داده ایم.

وی افزود: اما شکل فعالیت های ما روز به روز متناسب با وضعیت زمان تغییر کرد. به این شکل که روزهای ابتدایی بیماری اولویت ما آموزش بود. آموزش نکات بهداشتی به عموم مردم که با همان اولویت جهت گیری توسط سازمان صورت گرفت و تربیت مربی را از میان معلمان، روحانیون و صاحبین مشاغل و اصناف آغاز کردیم. این آموزش ها در بین افراد مختلف و در مساجد، و محل های مختلف و در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا انجام شد.

ذاکریان گفت: در این مدت یکی از آن حوزه هایی که نیاز بود به آن توجه شود حوزه غربالگری بود که در این بخش هم کمک بهداشت بودیم و هم درمان و در مبادی شهرها این مهم به کمک جامعه بسیج پزشکان انجام شد.

وی ادامه داد: گام بعدی که جامعه پزشکان در این مدت به آن توجه داشته است فراهم کردن اقلام بهداشتی برای بیماران خاص و پر خطر بود که این مهم هم به کمک و همکاری خیرین و پشتیبانی های شهرداری مشهد انجام شد. ما توانستیم ضمن شناسایی بیماران خاص بسته های بهداشتی را برای کمک بیشتر به این افراد انجام دهیم. این بسته ها شامل، بسته حفاظتی کامل که ماسک و بروشورهای آموزشی در آن بود، تدارک دیده شده و برای تک تک این افراد در سطح استان ارسال گردید.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: حوزه دیگری که مجموعه بسیج ورود پیدا کرد بحث کمک به کادر درمان بود. دراین راستا فراخوانی را در دوره نخست شیوع بیماری کرونا اعلام کردیم که در این دوره چیزی حدود ۲۰۰ نفر داوطلب بعد از آموزش های لازم در رده های خودشان در بیمارستان های مختلف مشغول به کار شدند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات جامعه بسیج پزشکان مجموعه نقاهتگاه هایی بود که برای استراحت بیماران بهبود یافته کرونا بعد از مرخص شدن از بیمارستان تدارک دیده شده بود. از جمله این مراکز می توان به مرکز آموزش بسیج و مجموعه زائر شهر آستان قدس رضوی اشاره کرد که در دوره اول به این مهم اختصاص یافت و آن افراد می توانستند خدمات پزشکی را به صورت رایگان دریافت کنند.

ذاکریان ادامه داد: اقدام دیگری که در این مدت انجام شده است غسل اموات کرونایی است. در این راستا تعدادی از طلاب جهادی هم به کمک همکاران ما آمدند و با رعایت همه پروتکل های لازم این کار انجام شد.

وی ادامه داد: متاسفانه شیوع این بیماری برای برخی افراد شرایط نامطلوبی را ایجاد کرده است. غم از دست دادن افراد خانواده و زخمی که التیام پیدا نکرده، این نیاز احساس می شد که از نظر فکری و روحی برای افراد داغدار کاری انجام شود. به همین خاطر با ایجاد «طرح همدلی» گروه هایی متشکل از یک روانشناس یک روحانی و یک کارشناس دینی و یک کارشناس بهداشتی به منازل خانواده های متوفیان اعزام و به آن ها دلداری می دادند و این افراد می توانستند از مشاوره برای تسکین دردشان استفاده کنند. این مشاوره ها به همراه بسته های معیشتی که با کمک آستان مقدس رضوی تدارک دیده شده در اختیار بیش از ۲۰۰ خانوار قرار گرفته است.

ذاکریان افزود: همه این موارد از مجموعه خدمات دور اول شیوع بیماری کرونا بود که باید ارائه خدمات به بیماران در منزل، مشاوره های پزشکی به صورت تلفنی و حضوری را هم برای این افراد به آن اضافه کنم. در موج دوم کرونا که از ابتدای تیرماه امسال شروع شده است ما با بحران عجیبی در زمینه نیرو انسانی مواجه شدیم. چون تعداد زیادی از کادر درمان خسته شده اند و تعدادی هم متاسفانه به این بیماری مبتلا شده اند. با توجه به نیاز کادر درمان دوستان ما در چند حوزه مشغول به کار شدند. اول مراکز تکمیل درمان شهدای سلامت راه اندازی شد که اندکی از بار بیمارستان ها را کم کند و بیمارانی که قابلیت انتقال به آنجا دارند منتقل شدند که خوشبختانه در حال حاضرهم در سطح مشهد مقدس فعالیت دارند و تیم پزشکی ۲۴ ساعته جهت رفاه حال بیماران ارائه خدمات دارد.

وی گفت: آموزش های ما در دور دوم هم همچنان ادامه دارد تا جایی که در این دوره با معرفی و آموزش به بیش از ۳۰۰ نفرکه ۲۰۰ نفر از این افراد در حال حاضر در بیمارستان امام رضا علیه السلام و سایر بیمارستان ها مشغول به خدمت هستند و خلا نداشتن همراه را برای بیماران پر می کنند.

ذاکریان افزود: همانطور که اشاره شد ما در دوره دوم شیوع بیماری کرونا با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم که در این راستا با انتشار فراخوانی از درخواست کمک و همراهی از افراد متخصص در حوزه پرستاری، کمک بهیار و ...بود که در حال حاضر این افراد در بیمارستان های مختلف مشغول خدمت رسانی هستند.

وی ادامه داد: به مناسبت آغاز ایام محرم طرح دیگری هم در حال شکل گیری است که سعی داریم مساعدت خوبی را با هیات های مذهبی داشته باشیم. ان شاءالله با رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات جان مومنین و محبین اباعبدالله حسین(ع) حفظ شود.

محسن ذاکریان گفت: ۴۰۰ نفر در رده های خدمتی مختلف مانند پزشک، بهیار، پرستار و... به صورت روزانه دربیمارستان ها مشغول به کار هستند. همچنین ناظرین سلامت و پزشکان ما درحواشی شهر خدمات لازم این افراد را به صورت رایگان و در منازل این افراد ارائه می دهند. همه این اقدامات بیشتر با نگاه به محرومین انجام می شود و ماهیچ بیماری را به خاطر نداشتن مسائل مالی رد نمی کنیم چه در بحث خدمات پرستاری در منزل و چه برای خدمات در مراکز تکمیل درمان.

وی افزود: همچنین یک ایستگاه پذیرشی در اورژانس عدالتیان داریم که به صورت حضوری و حتی تلفنی افراد می توانند جهت گرفتن خدمات لازم اقدام کنند و همچنین می توانند با شماره تلفن ۳۸۰۲۳۶۳۶ به صورت تلفنی پذیرش شوند.

ارسال نظرات