آب هست، تدبیر نیست/ داستان بی‌آبی شهر ایلام و پاسکاری متولیان امر

قطعی‌های مکرر آب با وجود پر آبی سدها و نبود مشکل آب در استان ایلام، نارضایتی شهروندان را در پی داشته است این در حالی است که سر نخ و ریشه اصلی کم آبی در ایلام تاکنون مشخص نشده است.
کد خبر: ۹۲۶۳۲۲۱
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، قطعی مکرر آب در شهر ایلام طی هفته‌های گذشته که نارضایتی شهروندان را در پی داشت سبب شد امام‌ جمعه شهر ایلام به این مساله ورود کند و در این باره تذکرات لازم را به نهادهای ذی‌ربط بدهد.

مدیریت آب و فاضلاب استان ایلام در دیدار با امام‌جمعه شهر ایلام، استفاده شهرداری از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را ازجمله دلایل اصلی افت فشار و قطعی‌های هفته‌های گذشته عنوان کرده است؛ درحالی‌ که مدیریت آب و فاضلاب استان ایلام پیش از این شکستگی‌های پی‌درپی انشعابات در سطح شهر را دلیل اصلی این قطعی‌ها عنوان کرد.

بی‌شک، بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهر ایلام و سو مدیریت در ادارات مختلف از دلایل اصلی این قطعی‌هاست؛ صرف‌نظر از بهانه‌تراشی‌ها در خصوص بروز مشکلات و قطعی آب در شهر ایلام، آبیاری فضاهای سبز با آب شرب در شرایط حساس کنونی که در اقصی نقاط کشور با کمبود آب مواجه هستیم، می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بیشتری در سال‌های آینده شود.

باتوجه به این‌که در برخی مناطق شهر ایلام قنات‌هایی وجود دارد که آب آن‌ها بلااستفاده هدر می‌رود، شهرداری شهر ایلام می‌تواند از آب قنات‌های مذکور جهت آبیاری فضاهای سبز در شهر ایلام استفاده کند.

 

ضعف مدیریتی در خصوص قطعی آب

حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار امام جمعه شهر ایلام با انتقاد از عملکرد مسوولان آب و فاضلاب ایلام، گفت: با توجه به وضعیت قطعی مداوم و افت فشار آب در بعضی مناطق شهر ایلام جای تاسف است که برخی مدیران این استان نمی‌توانند تدبیر کنند، زیرا با وجود پرآبی سدهای استان مشکل آب وجود ندارد و قطعی آب غیر طبیعی و نشان از ضعف مدیریتی است.

وی افزود: مدیران باید حتی به صورت موقت یک راهکار برای مشکل افت فشار آب ارائه دهند و چنانچه محدودیت آب وجود دارد همه مردم ملزم به رعایت و صرفه جویی در مصرف آب هستند.

براساس گفته‌ی مسوولان مربوطه طی روزهای گذشته، ۲۱ مورد از انشعاباتی که برای آبیاری فضاهای سبز مورد استفاده قرار گرفته قطع شده است، اما با این وجود، هیچ بهبودی در وضعیت آب‌رسانی در شهر ایلام مشاهده نشده است.

 

ارتقا نیافتن زیرساخت‌های شهری

نظام کارزانی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: جمعیت و ساخت و ساز شهری در حال افزایش و توسعه است اما زیر ساخت‌های شهری از جمله شبکه توزیع آب شرب شهری متناسب با رشد جمعیت و توسعه شهری ارتقا نیافته و به روز نشده است.

وی افزود: از ۴ تا ۵ سال گذشته ضمن افزایش ساخت و ساز طبقاتی، حاشیه نشینی و گسترش محلات نیز بیشتر شده است؛ بنابراین با توسعه شهری، مهیا کردن امکانات و مولفه‌های شهری و زیر ساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

تلاش مسوولان آب و فاضلاب جهت رفع مسوولیت

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر ایلام با بیان اینکه فرسودگی شبکه توزیع آب با پرتی آب بالای ۴۰ ٪ نیز مزید بر علت شده است، ادامه داد: خطوط جدید، تلمبه خانه، ایستگاه پمپاژ و احداث مخازن بزرگ برای تامین آب شرب ضروری است که مسوولین آب و فاضلاب، برای فرا فکنی و رفع مسوولیت این نقصان، کمبود آب را ناشی از استفاده ۱۲۰ انشعاب آب فضای سبز می‌داند.

کارزانی اظهار کرد: حدود ۵۷ انشعاب با اخذ مجوز استفاده می‌شوند و مابقی هم در آمار آب و فاضلاب استان و شهرستان ایلام قرار دارد؛ سالانه هزینه تخریب آسفالت و معابر شهری که بالغ بر 1 و 5 میلیارد تومان است در قبال آب بهای این ۱۲۰ انشعاب آب فضای سبز تهاتر می‌شود.

 

بالا بودن ذخیره آب سد ایلام

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته بیشتر انشعاب‌های فضای سبز قطع شده، افزود: ذخیره آب سد ایلام در بالاترین مقدار و گنجایش خود بوده و هیچ کمبود منابع آبی نداریم.

این مسوول خاطرنشان کرد: خوشبختانه آب خام فضای سبز شهری نیز از ۱۴ حلقه چاه تامین می‌شود  و همچنین خط انتقال پساب شهر نیز در حال تکمیل شدن بوده و در آینده نزدیک هیچگونه نیازی به آب شرب نخواهد بود.

کارزانی به استفاده از آب برخی از قنات شهر ایلام جهت آبیاری فضاهای سبز و همچنین پساب‌ها اشاره کرد و افزود: در تلاشیم از هدر رفت آب‌های جاری سطح شهر ایلام جلوگیری کرده و از آن‌ها جهت آبیاری فضاهای سبز استفاده شود.

 

لزوم بهسازی شبکه انتقال آب 

با توجه اینکه آبیاری فضاهای سبز توسط شهرداری با استفاده از آب شرب مورد انتقاد بسیاری از شهروندان قرار گرفته، امید است هر چه سریع‌تر شاهد رفع این مشکل و استفاده از آب قنات‌های سطح شهر ایلام جهت آبیاری فضاهای سبز و جلوگیری از هدر رفت این آب‌ها باشیم، چرا که صرف 220 لیتر برثانیه از انشعاب آب شرب شهر ایلام قطعا کار گشا است و می‌تواند حلال قطعی‌های آب باشد.

افزایش ساخت‌ و سازها در سطح شهر ایلام، افزایش استفاده از پمپ‌های آب و فرسودگی انشعابات شهر ایلام شکستگی‌ها و هدر رفت آب را در پی دارد و همچنین ضرورت توجه به بهسازی انشعابات شهری را ضروری می‌سازد و امید است مسوولان آب و فاضلاب استان سعی در بهبود و بهسازی شبکه انتقال آب شهر ایلام داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار