به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجتبی جعفری مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در یا داشتی به بیان عظمت غدیر پرداخته است:
در این یادداشت آمده است:
در روایات اسلامی بر عظمت غدیر، فراوان تاکید شده است و در مقایسه اعیاد مهم اسلامی، عید غدیر باشکوهتر و با عظمتتر شمرده شده است. مثلا در یک روایت گفته شده که نسبت غدیر با اعیاد دیگر مثل نسبت ماه به سایر ستارگان است؛ یعنی نور غدیر بسیار با شکوه تر و فراگیرتر است.
اما علت این عظمت چیست؟ شاید گفته شود که تکریم غدیر برای حفظ پیام غدیر و رساندن این پیام به نسلهای بعد است؛ شاید گفته شود تکریم غدیر برای رساندن حق به حقدار است؛ شاید گفته شود تکریم غدیر موجب نجات امت از گمراهی است؛ شاید گفته شود تاکید بر غدیر به خاطر مظلومیت غدیر است و برای رهایی غدیر از این مظلومیت روی آن تاکید شده است..... اینها همه صحیح است، اما اینها همه سخن نیست؛ حقیقت غدیر را باید در عظمت جایگاه امیرالمومنین پیدا کرد.
امیرالمومنین علیه السلام فتحالفتوح توحید است. او قلههای توحید را در نوردیده است. بعد از پیامبر اسلام هیچ کس به اندازه امیرالمومنین (ع) موحد نبوده است. به همین دلیل در روایات اسلامی گفته شده که علی با حق است و حق با علیست به گونه ای که او خود میزان سنجش حق است. او به عنوان میزانی که اعمال مردم با آن در قیامت سنجیده می شود معرفی شده است. اینکه در روایتی وزین از امام رضا علیه السلام به نام سلسلة الذهب گفته شده که کلمه لا اله الله حصن و پناهگاه خداست و در روایتی دیگر در عیون اخبار الرضا رسول گرامی اسلام، ولایت امام علی را پناهگاه خدا شمرده اند، به همین دلیل است. آری امامت و توحید در مکتب تشیع دو روی یک سکه هستند. بدون ولایت و امامت توحید محقق نخواهد شد و تجلی توحید در ولایت است.
البته وقتی از امام امیرالمومنین علی علیه السلام و رابطه ایشان با توحید صحبت می کنیم از او به عنوان سلسله جنبان امامت سخن میگویم و الا سایر ائمه هم اینگونه هستند. آنها هم جلوه تام و تمام توحید هستند، چون خودشان فرمودند همه ما یک نور هستیم. به همین دلیل امام سجاد علیه السلام فرمود ما ارکان توحیدیم. امام باقر نیز فرمود: ما ارکان ایمان و ستون های اسلام هستیم. امام رضا علیه السلام در وصف ائمه معصوم فرمود اینها خزانه داران علم و ارکان توحید خداوندند. نیز امام رضا علیه السلام در روایتی معروف فرمودند امامت، اصل و فرع اسلام است. شاید به این دلیل که امام معصوم بیش از سایرین مقرب خدا است، اصل اسلام شمرده شده است و از طرفی چون بدون او تحقق توحید در جای جای عالم ممکن نیست فرع اسلام است.
نکته پایانی اینکه درک غدیر آن گونه که حق آن است در این عالم برای ما امکان ندارد چون حقیقت توحید برای ما در این عالم ممکن نیست.
انتهای پیام/
منبع: روابط عمومی جنبش استادی بسیج استان اصفهان