مرزهای ایلام به مرزبانی هوشمند مجهز می شود

فرمانده مرزبانی ایلام گفت: هوشمند سازی و ایجاد دیوار آتشین نوار مرزی استان در دستور کار ستاد فرماندهی مرزبانی کشور قرار دارد.
کد خبر: ۹۲۶۵۲۲۸
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، سرهنگ کیاست سپهری روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: هدف از ایجاد مرزداری هوشمند کاهش استفاده از نیروی انسانی در مرزها و کنترل این مناطق به صورت غیرمستقیم و از راه دور است که برای تمام مرزهای کشور در دستور کار فرماندهی ناجا و مرزبانی قرار دارد.

وی افزود: با ایجاد مرزبانی هوشمند میزان استفاده از نیروی انسانی کاهش می یابد و همچنین سرعت، دقت، صحت و تسهیل در ارتباطات تجاری و مسافری در پایانه های مرزی افزایش پیدا می کند.

سپهری در مورد اقدامات عمرانی مرزبانی استان تاکید کرد: امسال ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی به مرزبانی استان ایلام اختصاص یافته که این مبلغ برای پروژه های راه سازی، ساخت ابنیه و مقرهای مرزبانی، کنترل و انسداد مرز هزینه می شود.

به گفته وی در قالب این اعتبارات تا پایان مهرماه ۶ پاسگاه نوار مرزی فاقد برق به سیستم برق رسانی سراسری متصل می شود.

وی با بیان اینکه نوار مرزی استان ایلام به وسعت ۴۳۰ کیلومتر یکی از امن ترین مرزهای کشور است، یادآور شد: برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در طول نوار مرزی، مراوده های متعددی با مسوولان عراقی صورت گرفته است و همکاری نزدیک و حتی گشت مشترک با مرزبانان عراق انجام می شود.

فرمانده مرزبانی ایلام اضافه کرد: تجار و بازرگانان از اقصی نقاط کشور تبادلات تجاری خود را با طرف عراقی با آرامش و امنیت کامل انجام می دهند و اوج امنیت مرزهای استان را می توان در ایام اربعین و ازدحام جمعیت میلیونی زائران و همچنین تردد مسافران و زائران عتبات عالیات در طول سال مشاهده کرد.

سپهری در مورد کشفیات قاچاق توسط مرزبانی استان ایلام هم گفت: نقاط کور مرزی محل تردد قاچاقچیان برای تبادل کالای قاچاق شناسایی شده و در سال جاری تاکنون ۱۷ مورد کشف احشام با تعداد یک هزار و ۷۰۰ راس توسط مرزبانی استان انجام شده است.

وی افزود: امسال ۲ محموله با ارزش در پایانه مرزی مهران به ارزش ۲۵ میلیارد ریال توسط مرزبانی کشف و ضبط شد که این اقلام قاچاق فاقد مجوز تردد شامل مواد خوراکی، دارویی، خودرویی و ... بود.

سرهنگ سپهری در خصوص حراست از زیستگاه کولگ هم توضیح داد: این زیستگاه توسط مرزبانان و محیط بانان برای جلوگیری از شکار وحوش حفاظت و حراست می شود و مرزبانی همانگونه که در مبارزه با قاچاق کالا با جدیت برخورد می کند با شکارچیان نیز مصصم و بدون مماشات مقابله می کند و در این رستا از ابتدای مهر پارسال تاکنون هفت مورد شکار غیرمجاز کشف و ضبط شده است.

فرمانده مرزبانی استان ایلام در مورد مناطق آلوده به مین هم گفت: در برخی نواحی مرزی همچنان مین های به جای مانده از جنگ تحمیلی وجود دارد که این نواحی به عنوان مناطق قرمز شناسایی و علامت گذاری شده اند و تردد در این نقاط ممنوع است و برخی نقاط نیز به عنوان مناطق زرد هستند که کشاورزان و دامداران با هماهنگی و اطلاع مرزبانی اجازه تردد در این نواحی را دارند.

وی از مردم خواست هنگام تردد از طول نوار مرزی به طور جدی به این علائم توجه کنند تا با خطر جانی ناشی از انفجار مین های عمل نکرده باقیمانده از جنگ تحمیلی نشوند.

وی همچنین در خصوص برگزاری مراسم اربعین امسال نیز گفت: ما در این باره تابع سیاست های نظام هستیم و با توجه به اینکه وضعیت کرونا خیلی قابل پیش بینی نیست لذا باید صبوری کرد و منتظر تصمیم مسئولان عالی رتبه ایران و عراق هستیم.

استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک دارای بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق در میان استان های مرزی کشور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار