ضرورت تحقق ضربت متقابل از آنجا اهمیت مضاعف می‌یابد که این نکته‌ی کلیدی را از یاد نبریم که اساساً راهبرد #ضربه‌ی_متقابل برای توقف ماجراجویی‌های غیرعقلائیِ طرف مقابل و افزایش امنیت کشور و منطقه است.
کد خبر: ۹۲۶۵۲۶۶
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ 22 سال پیش در چنین روزهایی خبر ناگواری از همسایه‌ی شرقی #ایران کام ملت ایران را تلخ کرد. به #کنسولگری_ایران در #مزار_شریف #افغانستان حمله شده بود و #دیپلمات‌های_ایرانی در جریان این حمله‌ی ناجوانمردانه به #شهادت رسیده بودند. بحث و گفتگوها درباره‌ی لزوم عکس‌العمل ایران نسبت به این ماجرا بالا گرفت و تعدادی از #نیروهای_نظامی هم راهی مرزهای ایران و افغانستان شدند.

 "فیلنت و هیلاری لورت" دو #پژوهشگر_سیاسی آمریکایی، در کتاب "عزیمت به تهران" فضای سیاسی پس از این ماجرا را چنین روایت کرده‌اند: "#جمهوری_اسلامی وارد جنگ نشد. آنگونه که معاون وقت وزیر خارجه بعدها توضیح داد، نظر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر ایران این بود که نشان دادن #واکنش ضروری است اما باید هشیارانه تمامی شرایط #واکنش_مسلحانه را در نظر بگیریم... آیت‌الله خامنه‌ای گفته: ما در زمینه‌ی مسائل مهم خودمان احساساتی نیستیم؛ از روی احساسات تصمیم نمی‌گیریم؛ ما با #محاسبه تصمیم می‌گیریم."

 ماجرای شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف تنها نمونه‌ای از #چالش‌های_بین‌المللی است که تاکنون #استکبار_جهانی در مسیر حرکت و پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده است. تجربه‌ی انباشته‌ی جمهوری اسلامی در چالش‌های گوناگون و متنوع چهل و دو سال اخیر همین تصمیم‌گیریِ به دور از احساسات و شتابزدگی بوده که در همه‌ی حوادث اخیر #منطقه مشهود بوده است.

 یکی از مطالبات امروز #جامعه‌ی_مؤمن_و_انقلابی اجرایی شدن #انتقام_سخت در پاسخ به ترور #شهید_سلیمانی و همچنین پاسخ به #تهدیدات نامتعارف وغیرقانونی‌# آمریکا و اذناب او در منطقه است. ضرورت تحقق ضربت متقابل از آنجا اهمیت مضاعف می‌یابد که این نکته‌ی کلیدی را از یاد نبریم که اساساً راهبرد #ضربه‌ی_متقابل برای توقف ماجراجویی‌های غیرعقلائیِ طرف مقابل و افزایش امنیت کشور و منطقه است.

اما فارغ از اینکه زمان و کیفیت اجرای ضربه‌‌ی متقابل چگونه و در چه نقطه‌ای خواهد بود توجه به اصول و مبانی‌ای که راهبرد ضربه‌ی متقابل بر اساس آنها استوار است می‌تواند تعداد زیادی از ابهامات و سؤالات در این زمینه را پاسخ دهد.

 اول اینکه پاسخ متقابل جمهوری اسلامی الزاماً مبتنی بر یک نظام محاسباتی و #عقلانیت_انقلابی است که در اندیشه‌ی امام و رهبری مورد تأکید قرار گرفته و در کنش و واکنش‌های قبلی نیز نمایان بوده است.

اصل دیگری که در نظام رفتاری جمهوری اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد "تکمیل نکردن #پازل_دشمن" است. #مایک_پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا در یکی از موضع‌گیری‌های اخیر خود اعلام کرده که تضمین می‌دهد که #تحریم‌های_تسلیحاتی علیه ایران در جلسه‌ی مهرماه (اکتبر) #شورای_امنیت_سازمان_ملل تمدید خواهد شد. ناگفته پیداست که یکی از تحرکات اخیر #نظامیان_آمریکایی در منطقه جورکردن بهانه‌هایی برای تکمیل همین پازل، تشدید تحریم‌ها و افزایش فشارحداکثری بر ملت ایران است.

  اصل سوم تفکیک موضوعات اصلی و فرعی و اصلی نگرفتن موضوعات فرعی است. هدف اصلی را فراموش نمی‌کنیم. ماهیت انتقام سخت جمهوری اسلامی چیزی جز #اخراج_آمریکا از منطقه نیست و طبعاً هر اقدامی به‌میزان اثربخشی‌اش برای تحقق این هدف نهایی ارزش‌گذاری خواهد شد. علاوه بر این جمهوری اسلامی اصول شناخته‌شده‌ای را در منطقه دنبال می‌کند که اصل تقویت امنیت در منطقه و جلوگیری از #جنگ و #ناامنی عمومی منطقه یکی از آنهاست.

چهارمین اصلی که در #رفتارشناسی_بین‌المللی جمهوری اسلامی مشهود بوده پایبندی به تعهدات و پرهیز از تجاوز و تعدی است. تعبیر فرمانده محترم #نیروی_قدس سپاه پاسداران در موضع مبنی بر اینکه برای انتقام خون سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی «ناجوانمردانه زدید اما ما جوانمردانه پاسخ خواهیم داد» در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

 اصل پنجم درباره‌ی ضربه‌ی متقابل پرهیز از جنجال‌ها و شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای است. #پاسخ_موشکی سپاه پاسداران در پی حمله‌ی #تروریست‌های_داعشی به مجلس شورای اسلامی در تهران، - که یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی است که در طول مبارزه‌ی با تروریست‌های تکفیری به آنها وارد آمده – ، و پاسخ‌های به تروریست‌های مناطق کردنشین حمله‌ی موشکیِ پس از حادثه‌ی تروریستی اهواز همه و همه ضربات کاری‌ای بودند که اهداف بازدارندگیِ مورد نظر را تأمین کردند اما به دور از هیاهوهای رسانه‌ای و درست در لحظه‌ی غیرقابل انتظار به دشمن وارد آمدند.

این بار نیز ضربه‌ی متقابل به دشمن کینه‌توز و قاتل وارد خواهد آمد اما در زمان و از جایی که انتظارش را نخواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات