خبرهای داغ:
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از اقدام این وزارتخانه در فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع کرده است.
کد خبر: ۹۲۶۶۱۸۷
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

به گزارش  خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی روز چهارشنبه از عملکرد این وزارتخانه در فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ دفاع کرده است که یک نهاد نظارتی دولت آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که فروش تسلیحات به عربستان سعودی بدون در نظر گرفتن خطر مربوط به تلفات غیر نظامیان در یمن بوده است.

یک نهاد نظارتی دولتی در آمریکا که تحقیقاتی در خصوص «فروش اضطراری» ۸ میلیارد دلاری اسلحه به عربستان سعودی و برخی متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس انجام داده است می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا ارزیابی روشنی از اثرات این معامله و از جمله بر تلفات انسانی در یمن نداشته است.

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که مایک پامپئو در ماه مه ۲۰۱۹ و به رغم مخالفت کنگره با فروش این تسلیحات به عربستان و امارات، امکان فروش این تسلیحات را ذیل قانون «فروش اضطراری» به این دو کشور فراهم کرد.

دفتر بازرسی گفته است که قصد نداشته است تا قضاوتی در خصوص اضطراری بودن یا نبودن این معامله داشته باشد.

یک روز قبل از انتشار گزارش تحقیقاتی این نهاد نظارتی، مقامات وزارت خارجه یک جلسه مطبوعاتی غیرعادی ترتیب دادند تا رسانه‌ها را نسبت به سیاست پامپئو در فروش سلاح به عربستان و امارات توجیه کنند.

پامپئو در این باره گفت: ما همه اقدامات خود را مطابق با قانون انجام داده‌ایم. من به کاری که تیمم انجام داده است، افتخار می‌کنم. ما به یک نتیجه واقعا خوب دست یافتیم. ما مانع از قربانی شدن انسان‌ها شدیم.

رئیس جمهور آمریکا دو ماه پیش در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از قصد خود برای اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا، استیو لینیک خبر داده بود. لینیک از سال ۲۰۱۳ و در زمان اوباما در این سمت بود که سپس به درخواست پامپئو و توسط ترامپ برکنار شد.

اکنون این نهاد تحقیقاتی می‌گوید که تصمیم پامپئو و ترامپ بر روی گزارش آن‌ها تاثیر منفی نگذاشته است.

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا معتقد است که در مجوز «فروش اضطراری» ماه مه ۲۰۱۹ وزارت خارجه، ارزیابی درستی از خطرات و یپامد‌ها‌ی این معامله نداشته است و از جمله فروش بمب‌های هدایت شونده و تاثیر آن بر غیرنظامیان عنوان شده است.

حدود ۴ هزار و ۲۲۱ قطعه سلاح از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ به عربستان و امارات فروخته شده است که ارزش این معاملات ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

*دانشجو

ارسال نظرات
پر بیننده ها