رئیس هیات امنا مسجد امام حسن عسکری (ع) و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود بر مقاوم سازی این مسجد تاکید و اخبار پیرامون تخریب این مسجد را تذیب کردند.
کد خبر: ۹۲۶۶۶۸۳
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
تخریب مسجد امام عسکری (ع) شاهرود صحت ندارد/مسجد فقط مقاوم سازی می‌شودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، این روز‌ها در فضای مجازی اخبار و گزارشات مختلفی رد و بدل می‌شود که برای صحت و سقم این اخبار باید تحقیق کرد و از سواد رسانه برخوردار بود که آن را تایید یا رد و نشر داد.
از جمله این اخبار تخریب مسجد تاریخی امام حسن عسکری (ع) شاهرود در محله قدیمی بیدآباد شاهرود، مسجدی که تاریخ بنای آن به دوران صفویه باز می‌گردد و کاشی‌های آن زیبایی و اهمیت خاصی دارد و مردم شاهرود نیز اعتقاد عجیبی به این مسجد دارند و عصر‌های پنج شنبه این مکان از شلوغ‌ترین مکان‌های شهر شاهرود است که بانوان در آن حضور یافته و نذر می‌کنند و نذورات خود را توزیع می‌کنند و دارای نذورات و وقف‌های زیادی نیز هست و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود اداره و مدیریت می‌شود.
حال بعد از انتشار این خبر گمان زنی‌ها و تحلیل‌های بسیاری ارائه و فریاد‌های بسیاری به هوا خواست که چرا و علت چیست، اما کسی از بانیان و متولیان این مسجد جویای ماجرا نشد و حتی برخی رسانه‌های اثرگذار استان نیز آن را منتشر و به این شایعه و خیال پردازی که از مرمت و بازسازی این مسجد برخاسته بود دامن زدند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود در این رابطه تخریب مسجد امام حسن عسگری (ع) را شایعه‌ای منتشر شده در فضای مجازی دانست و گفت: در حفظ بنا‌ها و آثار تاریخی اداره میراث فرهنگی به طور جدی نظارت دارد که شکل تاریخی مسجد حفظ شود، چون فرقی ندارد بنای مذهبی باشد و یا بقعه و کاروان سرا بلکه اداره میراث فرهنگی اجازه تخطی به کسی نمی‌دهد.
حجت الاسلام رضا حاجی حسینی افزود: مسجد امام حسن عسگری (ع) در سامانه جامع اداره اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است و به همین دلیل ما موظفیم از آن حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه هیات امنای قبلی ۲ تا از ستون‌های مسجد را حذف و در یک مرحله مقاوم سازی انجام دادند، گفت: بنا ممکن است فشار‌های عمودی و افقی را تحمل کند، اما تحمل فشار‌های جانبی را ندارد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود تأکید کرد: کنار هم قرار دادن مسجد با منارجنبان اصفهان که در فضای مجازی مطرح شد یک مقایسه نادرست است چرا که خطر جانی هزاران نفر از عزاداران و نمازگزارانی که زیر سقف مسجد برای دعا می‌نشینند بسیار زیاد است و حفظ جان مردم برای ما در اولویت است.
وی اضافه کرد: چرا زمانی که هیات امنای قبلی ۲ ستون مسجد را حذف کردند کسی معترض نشد و این کار‌ها هم در ادامه همان مقاوم سازی پیشین انجام می‌شود و همه نگرانی از این بابت است که مقاوم سازی اصولی و کافی نبوده است.
حاجی حسینی اظهار کرد: به هیات امنای مسجد نیز تاکید شده است همه اقدامات عمرانی در راستای مقاوم سازی مسجد زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.
رییس هیات امنای مسجد امام حسن عسگری (ع) نیز با بیان اینکه بعد از تحویل گرفتن مسجد از هیات امنای قبلی در آذر ۹۸ نخستین نشست رسمی با امام جمعه و رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود در راستای ساماندهی وضعیت ایمنی مسجد برگزار شد، افزود: در این نشست مقرر شد تا مرمت سقف مسجد به منظور مقاوم‌سازی و حفظ جان نمازگزاران به سرعت و با نظارت کارشناسان عمرانی اوقاف و با رعایت حفظ ظاهر تاریخی مسجد انجام شود.
محمد جواد قهابی با اشاره به نامه درخواست اعزام کارشناسان فنی به اداره اوقاف و امور خیریه در تاریخ ۲۰ آذر ۹۸ به منظور جلوگیری از هدر رفت هزینه، افزود: در پاسخ به این نامه سه کارشناس مجرب دادگستری معرفی شدند و نظر خود را نیز اعلام کردند اما با شیوع کرونا مواجه شدیم.
وی ادامه داد: ششم اسفند پارسال در نامه‌ای خطاب به دادستان شاهرود درباره خطرات احتمالی ریزش سقف به دلیل نبود ستون و آسیب موریانه و بازی با جان مردم به ویژه مردمی که از این محل رفت و آمد می‌کنند، نگرانی خود را اعلام کردیم.
قهابی به نامه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود خطاب به هایت امنای مسجد در تاریخ ۱۶ دی پارسال نیز اشاره کرد و گفت: محتوای نامه از تخریب مسجد خبر می‌داد، اما چنین چیزی صحت ندارد و ما فقط نگران جان مردم هستیم و تاکنون یک آجر هم جابجا نکرده‌ایم.
وی اضافه کرد: تیرماه امسال نشستی را با حضور امام‌جمعه شاهرود، رییس اداره اوقاف و امور خیریه، کارشناسان فنی، امام جماعت مسجد و اعضای هیات امنا تشکیل دادیم و به تشریح فنی وضعیت کنونی مسجد پرداختیم.
رییس هیات امنای مسجد تصریح کرد: در این نشست مصوب شد با احترام به میراث معنوی و حفظ عناصر فرهنگی و مدنظر قرار دادن مطالبات اداره میراث فرهنگی، چون این بنا در بافت تاریخی شهر قرار دارد با مقاوم سازی بنای بیرونی مسجد حفظ و مرمت شود.
وی افزود: همچنین با توجه به مطالعات و مشاهدات و معاینه فنی وضع موجود سازه مسجد به دلیل مقاومت کم و نبود یکپارچگی و انسجام لازم در دیواره‌ها، خطرات سقف طاق ضربی موجود، آسیب پذیر بودن سازه در برابر بار‌های جانبی به منظور حفظ امنیت جانی مردم، مقرر شد از داخل بنا سازه‌ای کامل با محاسبات علمی روز شامل ستون‌ها و سقف جدید اجرا شود.
قهابی با بیان اینکه پس از اجرای کامل سازه و سقف جدید با رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی، معماری داخلی و نازک‌کاری انجام می‌شود، اضافه کرد: به منظور رعایت قوانین فنی و ایمنی مقرر شد پیش از تخریب سقف موجود پروانه تعمیراتی از شهرداری و بیمه کامل حوادث ساختمانی دریافت شود.
وی ادامه داد: به پیشنهاد رییس اداره اوقاف به منظور جذب اعتبارات مصوب این طرح به عنوان طرح نیمه‌تمام به فرمانداری معرفی شود.
قهابی به زمان تحویل گرفتن مسجد از هیات امنای قبلی هم اشاره کرد و گفت: پس از تحویل قالیچه‌های صادراتی و عتیقه که متعلق به دوره صفوی است مشخص شد که به دلیل نبود نظارت و توجه کافی، بیشتر این قالیچه‌ها دچار بیدزدگی شده و پودر گشته اند.
وی تأکید کرد: این کار بدون تردید خیانت در امانت بیت المال به شمار می‌رود و به دادگستری برای فرستادن کارشناس رسمی و تهیه گزارش و برآورد خسارت درخواست دادیم که تا کنون هیچ جوابی دریافت نکرده ایم.
امام جماعت مسجد نیز با تأکید بر اینکه هیچ یک از اعضای هیات امنای قدیم و جدید قصد تخریب مسجد را نداشتند، افزود: تنها تفاوت اختلاف سلیقه آن‌ها در نحوه مقاوم سازی بوده است.
حجت الاسلام محمد تقی بذرکار ابراز کرد: تخریب مسجد جدا از بار حقوقی بار شرعی هم دارد و جایز نیست چرا که تا مسجد برقرار است و نماز اقامه می‌شود هیچ کس اجازه تخریب ندارد.
البته اینجا جادارد به مسئولین هم تذکر داده شود که امروز عصر رسانه و ارتباطات و فضای مجازی است و باید هر اقدامی را برای برطرف شدن ذهنیات منفی، روشنگری و آگاه‌سازی کرد تا جلوی این شایعات گرفته شود.
در آخر باید همگان بدانند که سواد رسانه امروز نیاز جامعه است تا بتوانند با درک صحیح از اخبار آن را رد یا قبول کنند و رسانه‌های اثرگذار نیز باید این را مد نظر داشته باشند و در این مسیر مردم را همراهی و آگاه کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها