آزمون "کنکور" کرونا

کنکور بزرگ‌ترین ماراتن ورود به دانشگاه‌های کشور امسال علاوه بر استرس‌ها و مشکلات سال‌های قبل با چالشی به نام کرونا نیز مواجه است و آنرا به رزمایش و آزمونی برای ادامه روال عادی زندگی در شرایط کرونایی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۲۶۷۸۴۱
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ایرنا: مسوولان اجرایی و بهداشتی درمانی کشور و استان‌ ایلام تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای برگزاری بدون مشکل کنکور توام با حفظ سلامت داوطلبان اندیشیده‌اند اما آنچه همگان را از این آزمون سربلند می‌سازد همراهی و همکاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خانواده‌ها و داوطلبان است.

برگزاری کنکور در شرایط کرونایی آزمونی است برای مردم و مسوولان تا تجربه بزرگترین رویداد تجمعی بعد از شیوع کرونا به بهترین شکل ممکن ثبت شود، مسوولان با اندیشیدن تمهیدات بهداشتی و داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها با رعایت دستورات بهداشتی در ثبت این تجربه موفق نقش دارند.

کنکور این مهم‌ترین مقطع زندگی هر دانش‌آموزی که سال‌ها برای آن تلاش و برنامه‌ریزی شده است اکنون با پیچی تاریخی دانش‌آموزان را بر سر دو راهی راهیابی به دانشگاه یا ابتلا نشدن به کرونا قرار داده است.

تعدادی از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها عطای دانشگاه را به لقای کرونا بخشیده‌اند و معتقدند حفظ سلامتی از راهیابی به دانشگاه مهم‌تر است و در صورت پایان یافتن کرونا، سال‌های آینده نیز امکان شرکت در کنکور وجود دارد.

عده‌ای نیز می‌گویند زحمت و هزینه زیادی برای موفقیت در کنکور کشیده‌اند که در صورت شرکت نکردن همه آن‌ها هدر می‌رود ضمن اینکه در هر صورت روال عادی زندگی باید ادامه یابد و می‌توان با رعایت پروتکل‌ها هم در کنکور شرکت کرد و هم سلامت خود و اطرافیان را حفظ کرد.

کنکور از جمله برنامه‌هایی است که تاکنون چندین بار زمان برگزاری آن به تعویق افتاده و نهایتا قرار است ۲۹ مرداد تا اول شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، مسوولان تجربه برگزاری دیگر آزمون‌ها از جمله کنکور کارشناسی ارشد و دکتری را نیز دارند بنابراین خانواده‌ها امیدوارند فرزندانشان بدون مشکل مهم‌ترین مقطع تاریخ زندگی خود را از سر بگذرانند.

سلامتی فرزندم از پذیرش در دانشگاه مهم‌تر است

والدین یکی از داوطلبان در این زمینه گفت: شرکت در کنکور با این شرایط کرونایی خطرناک است و سلامتی فرزندانمان از پذیرش در دانشگاه مهم‌تر است.

مرضیه محمودی افزود: پسرم تحصیلات دبیرستان را به پایان برده و جزو دانش‌آموزان ممتاز مدرسه است و از سال اول دبیرستان برای پذیرش در رشته مورد نظرش تلاش کرده و قبولی وی در صورت شرکت در کنکور قطعی است.

وی تاکید کرد: با وجود اعلام مسوولان مبنی بر عدم نگرانی خانواده‌ها اما بازهم معتقدم ممکن است سلامتی فرزندان و خانواده‌هایشان در معرض خطر قرار گیرد.

این مادر تصریح کرد: داوطلبانی هستند که برای پذیرش در کنکور هزینه‌هایی متحمل شده‌اند اما با این وجود بسیاری از خانواده‌ها حاضرند پس از پایان کرونا این هزینه‌ها را دوباره تامین کنند اما سلامتی فرزندانشان به خطر نیفتد.

برگزاری کنکور بهتر از استرسی است که هر روز بر داوطلبان وارد می‌شود

یکی از داوطلبان کنکور سراسری گفت: با شیوع کرونا تحصیل ما نیز دچار مشکل شد و دانش‌آموزان در نیمه دوم سال تقریبا با افت تحصیلی مواجه شدند اگرچه به ظاهر همه با موفقیت این سال تحصیلی را طی کردند.

احسان روزدار افزود: از آغاز سال تحصیلی ما دانش‌آموزان کنکوری خود را برای پذیرش در دانشگاه آماده کردیم اما با شیوع کرونا درس خواندن و حتی انگیزه ما با سختی‌های آموزش آنلاین تحت تاثیر قرار گرفت.

وی یادآور شد: این آزمون خود به تنهایی دارای استرس است اما به تعویق افتادن آن نه تنها سبب درس خواندن بیشتر ما نشد بلکه استرس بیشتری به ما وارد کرد.

روزدار تصریح کرد: امیدوارم آزمون با هر نتیجه‌ای زودتر برگزار و از استرس داوطلبان کاسته شود.

آزمون سراسری دانشگاه‌ها با اجرای پروتکل‌ها برگزار می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها با اجرای پروتکل‌های شدید برگزار می‌شود و خانواده‌ها نگران رعایت پروتکل‌ها در حوزه‌های امتحانی نباشند.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: پروتکل‌های بهداشتی در سطح ملی تدوین شده است و از هفته گذشته با برگزاری نشست‌ها و کمیسیون دانشجویی الزامات در حوزه‌های امتحان مشخص شده و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا با شدت اجرا می‌شود.

وی افزود: مردم بدانند در ارتباط با کنکور سراسری در ۲ سطح نیاز به همراهی وجود دارد که سطح اول همراهی مسوولان برگزاری آزمون، مسوولان حوزه‌ها در سراسر استان و شهر ایلام و سایر شهرستان‌هاست.

صادقی‌فر ادامه داد: سطح دوم همراهی نیز، داوطلبان و خانواده‌ها هستند که برای بهتر برگزار شدن کنکور و کاهش استرس شرکت‌کنندگان باید دستورالعمل‌های ستاد کرونا را با دقت و شدت رعایت کنند تا شاهد برگزاری آزمون بدور از مشکل باشیم.

وی تصریح کرد: نیروهای بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایلام طی دیروز، امروز و روزهای قبل از کنکور با بازدید از حوزه‌ها فاصله بین صندلی‌ها، تهویه مناسب، امکانات سرمایشی مناسب، جاهایی که با علامت‌های خاص مشخص شده را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین رعایت نکات بهداشتی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مراقبان، آموزش‌های لازم، نصب بنر در سطح حوزه‌های امتحانی مورد بازدید قرار می‌گیرد و مشکل خاصی نخواهیم داشت.

خانواده‌ها اطمینان داشته باشند در صورت رعایت پروتکل‌ها مشکلی پیش نمی‌آید

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که با حساسیت و دقت سلامت داوطلبان را مورد توجه قرار داده و به خانواده‌ها این اطمینان را می‌دهیم که در صورت رعایت پروتکل‌ها توسط عوامل اجرایی، داوطلبان و خانواده‌هایشان مشکلی پیش نمی‌آید.

وی افزود: در سطح دوم همراهی که باید توسط داوطلبان و خانواده‌ها صورت گیرد بیشتر نیازمند همراهی رسانه‌ها و آگاهی‌بخشی به مردم هستیم و از داوطلبان و خانواده‌هایشان خواهشمندیم امسال بدلیل اینکه کنکور سراسری با سال‌های گذشته تفاوت دارد، خانواده‌ها بدانند کرونا به هیج تجمعی رحم نمی‌کند.

دکتر صادقی‌فر با بیان اینکه استرس ناشی از آزمون طبیعی است، یادآور شد: سال‌های گذشته خبرنگاران از همین استرس ها و نگرانی خانواده ها برای مشاهده نتیجه زحماتشان در حوزه ها حضور داشتند و لحظات نابی را شکار می کردند اما امسال با شیوع این بیماری هیچ گروهی در امان نیست و همه باید حفظ پروتکل های از هرگونه تجمع در محل آزمون خودداری کنند.

وی تاکید کرد: حتی‌المقدور خانواده‌ها از همراهی فرزندانشان خودداری کنند و سعی شود داوطلبان با دوستان خود در جلسه حضور یابند.

والدین با خودروی شخصی فرزندان خود را به محل کنکور رسانده و بازگردند

صادقی‌فر با بیان اینکه حساسیت خانواده بیشتر بر روی داوطلبان سال اولی است، گفت: چنانچه خانواده‌ها نگران فرزند کنکوری خود هستند وی را با خودروی شخصی به محل آزمون برده و به خانه بازگردند در غیر این صورت درخودروی خود بمانند.

وی تاکید کرد: بدلیل اینکه افراد ناقل بدون علامت وجود دارد تجمع خانواده‌ها سبب به خطر افتادن سلامت آنها می‌شود بنابراین رفتن به خانه یا ماندن در خودرو بهترین راه جلوگیری از تجمع است.

داوطلبان از آوردن وسایل اضافی خودداری کنند، بخش امانات تعطیل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: داوطلبان حتما ماسک و محلول ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشند و باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند همچنین از آوردن هر گونه وسایل اضافی مانند موبایل و کیف خودداری کنند زیرا بخش امانات حوزه‌های امتحانی بدلیل جلوگیری از تجمع تعطیل هستند.

دکتر صادقی‌فر یادآور شد: بسته‌های خوراکی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و تاکید می‌شود همه شرکت‌کنندگان تا پایان آزمون ماسک خود را کنار نزنند و از تماس دست با صورت خودداری کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، نکات ایمنی از طریق پیامک برای داوطلبان ارسال می‌شود.

شرکت ۱۴ هزار و ۲۳۹ داوطلب ایلامی در کنکور/کاهش هزار نفری داوطلبان

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام گفت: امسال ۱۴ هزار و ۲۳۹ داوطلب در کنکور سراسری دانشگاه‌های در ایلام شرکت کرده‌اند که از این تعداد هشت هزار و ۳۰۷ نفر دختر و  پنج هزار و ۹۳۲ پسر هستند.

مصطفی نعمتی اظهار داشت: امسال تعداد داوطلبان در استان ایلام یک هزار نفر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: امسال به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها به ۱۳ حوزه افزایش یافته که از این تعداد سه حوزه در شهر ایلام و ۹ حوزه در شهرستان‌ها دایر شده است.

نعمتی گفت: این آزمون در روزهای ۲۹ مرداد تا اول شهریورماه برگزار می‌شود و فرآیند توزیع کارت ورود به جلسه از سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در سایت سازمان سنجش آغاز می‌شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام افزود: تمام فضاها و تجهیزات موجود در حوزه‌های برگزاری آزمون قبل و بعد از امتحان به طور کامل ضدعفونی می‌شوند.

نعمتی اظهار داشت: داوطلبان لازم است مشخصات شناسنامه‌ای، ثبت‌نامی (شماره پرونده و کد رهگیری) و اطلاعات مندرج در کارت ورود به جلسه خود را کنترل و در صورت مغایرت به باجه رفع نقص، واقع در سازمان مرکزی دانشگاه ایلام مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمهیدات لازم را برای برگزاری این آزمون اندیشیده است و آزمون با دقت تمام و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و با حضور نمایندگان بهداشت استان برگزار می‌شود.

نعمتی ادامه داد: این سازمان در راستای تدابیر اتخاذ شده جهت ارتقای ایمنی حوزه‌ها و به تبع آن داوطلبان، با تایید ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، اقدام به افزایش روزهای برگزاری آزمون  از ۲ روز به چهار روز در آزمون سراسری کرده است.

وی یادآور شد: محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان می‌بایست روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام گفت: بازرسی بدنی داوطلبان با استفاده از گیت دستی بوده و فرد متولی به لباس گان، ماسک سه‌لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز خواهد بود.

نعمتی اظهار داشت: به منظور مساعدت به داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی داوطلبان، در حوزه‌های امتحانی از ساعت ۶:۳۰ صبح باز می‌شود.

وی افزود: پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می­‌شود.

به گفته نعمتی، از دیگر نکات بهداشتی که در محل آزمون الزامی است، استفاده از ماسک توسط مراقبان و رعایت فاصله حداقل یک متری از دواطلبان، نصب بنرهای حاوی نکات مهم و بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور در حوزه‌های برگزاری آزمون و پیش‌بینی محل‌های مجزا در هر حوزه جهت برگزاری آزمون برای داوطلبانی است که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند.

خودداری والدین از تجمع در محل آزمون

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام گفت: ایستادن جلوی محل آزمون، تاثیری در نتیجه کنکور فرزندانمان ندارد بلکه فقط سلامت شما و دیگران را به خطر می‌اندازد.

نعمتی اظهار داشت: از قبل محل آزمون را شناسایی کنید و از ساعات اولیه برای رسیدن به محل استفاده کنید تا مانع تجمع فرزندان در ورودی شود.

وی با بیان اینکه حتما از ماسک استفاده کنید، افزود: در صورت داشتن ماشین شخصی، ترجیحا در ماشین خود در فاصله‌ای دورتر از حوزه که قبلا با فرزندتان هماهنگ کرده‌اید، منتظر بمانید و از تجمع در کنار سایر والدین و صحبت با آنها در طول آزمون جدا بپرهیزید.

نعمتی تصریح کرد: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط داوطلبان، والدین، مراقبان و مسوولان در محل برگزاری کنکور این  آزمون نیز بخوبی و با حفظ سلامت شرکت کنندگان به پایان برسد.

دانشگاه ایلام با ۶ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا و ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۳۲ گروه آموزشی دارد و در سال ۱۳۷۰ در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشکده زیر مجموعه دانشگاه رازی کرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.

استان ایلام در مجموع ۳۶ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که ۲۶ هزار دانشجو در این مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

ارسال نظرات