خیرخواه کارشناس مسائل سیاسی سپاه ناحیه امام حسن مجتبی(ع) قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در تحلیل عملیات دشمن در راستای جنگ ترکیبی علیه نظام بیان کرد: تغییرات فرهنگی و راهبردهای جنگ شناختی، چون با افکار مردم سر و کار دارد آرام و تدریجی به وجود می آید و باورهای مردم توسط دشمن در این جنگ بمباران می شود.
وی گفت: کشور درحال عبور از جنگ ترکیبی و بیسابقه در همه حوزه ها است. دشمن به دنبال تصویرسازی غلط و منفی از واقعیت موجود جمهوری اسلامی و موضوعات مربوط به انقلاب است. پرواضح است میزان موفقیت دشمن در حوزه جنگ اقتصادی و بی ثبات سازی کشور، منوط به موفقیت او در این جنگ شناختی است.
کارشناس مسائل در ادامه افزود: باید مسئولان، رسانهها، جریانهای سیاسی و آحاد مردم این جنگ را جدی گرفته، مطالعات اساسی روی آن داشته و راهبردهای مقابله با آن را پیش بینی کنند. نمونه برجسته اخیر این جنگ شناختی را میتوان به برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین نسبت داد.
خیرخواه عنوان کرد: دشمن تلاش کرد با استفاده از ابزارهای رسانه و تاکتیک های عملیات روانی جمهوری اسلامی را نزد افکار عمومی متهم به کشور فروشی کند. متاسفانه برخی از سیاسیون داخلی هم با انگیزه های سیاسی و منافع حزبی پازل دشمن را تکمیل کردند.
وی عبور از شعارزدگی را عامل موفقیت در مقابله با جنگ شناختی دانست و اظهار کرد: فراگیری سواد رسانهای از سوی مسئولان و آحاد جامعه باید به عنوان یک ضرورت درک شود.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: سیاست های دقیق رسانهای و ارتقای سواد رسانهای مخاطبان در نظر گرفته شود. راه اندازی کانال های مجازی در پیام رسان های مختلف میتواند یکی از راههای کاهش خسارات جنگ شناختی دشمنان علیه نظام باشد.
کارشناس مسائل سیاسی، یکی دیگر از راهبردهای دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را قطع ارتباط عاطفی عقلانی بین امت و رهبر انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: نقش رهبری به عنوان نقطه ثقل جمهوری اسلامی در راهبرد حاکمیتی نظام همواره نقشی بی مثال بوده است. جریان های غربی ضد انقلاب همواره تلاش کردند این نقش را به روش های گوناگون مورد هجمه قرار دهند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ترسیم راهبردهای نظام با سه اصل «حکمت»، «عزت» و «مصلحت» گام برداشته و همواره توصیه های حکیمانه ای در این راستا از قبیل اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و حمایت از جوانان داشته اند.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: فضای موجود رسانه ای نشان می دهد برخی تلاش ها برای نسبت دادن مشکلات از دستگاه های اجرایی به رهبری در دستور کار قرار گرفته تا مردم را نسبت به رهبری اعتماد کند .آنها میخواهند رهبری را به عنوان مقصر اصلی مشکلات جلوه داده تا ارتباط امت با جایگاه رهبری قطع شود.
خیرخواه اضافه کرد: متاسفانه در فضای رسانه های داخلی نیز توصیه ها، رهنمودها، هشدارها و تحلیل های رهبر انقلاب پوشش مستمر و خوبی داده نمی شود. باید رسانه ها مدیریت شوند تا این نگاه محدود و بسته پروژهای در خصوص بیانات رهبری، جای خود را به نگاه وسیع، عمیق و تحلیل گونه بدهد تا بتوانیم با این راهبرد دشمن مقابله کرده تا این پروژه دشمن نیز با شکست مواجه شود.
1008/پ30/ب