در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی با استاندار بوشهر چه گذشت؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در سفر یک روزه به بوشهر با استاندار بوشهر و معاون اقتصادی وی دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۹۲۷۰۰۸۳
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، حمید رضا طیبی در این دیدار گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که برخی از این توانمندی‌ها شامل تولید مته‌های حفاری در حوزه نفت و گاز، پاکسازی آلودگی‌های نفتی، کشاورزی هوشمند، درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی، زخم‌های بدخیم، گیاهان دارویی، سرطان برست، دانش فنی معادن و... است.
وی ضمن تشکر از حمایت‌های استاندار بوشهر افزود: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد کلیه توانمندی‌های خود را در خدمت رشد و توسعه استان بوشهر قرار داده و همچنین با توجه به داشته ها و ظرفیت های موجود، زمینه‌های جدیدی را نیز در این زمینه ایجاد کند.
این مقام مسئول یادآور شد: ما به عنوان جهاد دانشگاهی آماده اجرای پروژه های مورد نیاز استان بوشهر و ارائه خدمات به آن ها هستیم که در این زمینه اقدامات مشابهی نیز تاکنون در استان های خراسان شمالی و سمنان انجام شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: این نهاد در زمینه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین نیز تاکنون فعالیت های خوبی انجام داده است که هم اکنون نیز مشغول کار بر روی تکثیر نژاد‌های مرغوب ایرانی هستیم.
طیبی با تأکید بر ضرورت انجام تولید و ایجاد اشتغال عنوان کرد: طرح های خوبی تاکنون در این زمینه در استان های مختلف با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های موجود و با استفاده از توانایی نخبگان تعریف شده است. خوشبختانه در استان بوشهر نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و این روند رو به رشد ادامه دارد که امید داریم این تلاش جهادگونه با حمایت‌های مجموعه استانی بیش از پیش به ثمر برسد.
رشد و توسعه استان بوشهر اتفاقی نبوده است
استاندار بوشهر در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی استان و کشور با گرامیداشت هفته دولت و تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر عنوان کرد: به مناسبت هفته دولت کار‌های خیلی خوبی در نقاط مختلف استان بوشهر شروع شده است. ساخت مجتمع آبزیان و تولید بچه ماهی نیز کار بسیار بزرگی است که با استفاده از ظرفیت‌های عظیم دریا می‌توان از آن بهره فراوانی گرفت.
عبدالکریم گراوند با تاکید بر روحیه تعامل و همکاری گفت: از جمله نقاط قوت جهاد دانشگاهی این است که به دنبال کار کردن هستید که البته در این میان ممکن است قضاوت‌هایی صورت بگیرد و یا کارشکنی‌هایی رخ دهد، اما خواهش من این است که با روحیه تعامل و گذشت از آن عبور کرده و تنها تمرکز شما بر اهداف و برنامه ریزی‌های توسعه‌ای باشد.
وی تصریح کرد: من فضای استان و حتی برخی از مطالب فضای مجازی را رصد کرده و مسائل را جهت پیگیری به معاونین مربوطه و مدیران ارجاع می‌دهم. هدف و رویکرد ما حل مشکلات و کمبود‌های موجود و کمک به رشد و توسعه استان بوشهر است.
مقام عالی دولت در استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر ۱۰۰۰ خانه ساخته شده و ۲۰۰۰ جهیزیه نیز توزیع شده است، در حوزه شیلات، عمرانی، سدسازی، آبشیرین‌کن‌ها، روش‌های آبیاری نوین، و شروع پروژه بزرگ راه‌آهن و فعالیت آن که هر کدام عملکرد و بهره‌وری قابل دفاع و بسیار خوبی داشته است که قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست. همه این‌ها بر اثر شناخت نیاز استان و توجه به زمینه‌های توسعه محقق شده و اتفاقی نبوده است.
گراوند تصریح کرد: هر جا جهاد دانشگاهی ظرفیت داشته سعی شده استفاده شود. در استان بوشهر نیرو‌های نخبه و علمی زیادی وجود دارد که برای استفاده از این نیرو‌ها باید ظرفیت سازی نماییم. نخبه بوشهری اگر ظرفیت وجود داشته باشد در همین منطقه کار و فعالیت می‌کند، اما اگر ظرفیتی برای بروز توانایی‌های خود نیابد هجرت می‌کندو در واقع استفاده از ظرفیت‌ها جلوی هجرت را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه استان بوشهر واقعا به تولید مولد و مجتمع آبزیان نیاز دارد، ادامه داد: جهاد دانشگاهی باید وارد حوزه‌های موردنیاز شود و سپس به بخش خصوصی واگذار کند. این فعالیت و تلاش باید در جهت نیاز‌های کشور و استان باشد، همچنین استفاده از نعمت بی‌انت‌های کرانه و دریا که جهاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از این فرصت، کشور را از بسیاری موارد بی‌نیاز کند.
استاندار بوشهر تاکید کرد: تمام تلاش من در حوزه مدیریتی این بوده که تعامل میان دستگاه‌ها بالاتر رود و امیدوارم جهاد دانشگاهی با کوشش در راستای رفع نیاز‌ها و ورود به حوزه‌های مختلف موردنیاز تبدیل به الگویی برای توسعه شود.
عبدالکریم گراوند عنوان کرد: یکی از تلخی‌های دوران کاری من، سقوط دو تیم پارس جنوبی و شاهین بود. برای کمک به این دو تیم و بقای آن‌ها در لیگ برتر از هیچ تلاشی مضایقه نشد و در حیطه اختیارات خود رایزنی و مکاتبه و جذب اعتبار انجام دادیم. برای عبور از موانع قانونی پرداخت کمک به تیم شاهین شهرداری بوشهر مجوز یک سال تیمداری شهرداری از وزارت کشور گرفته شد و برای تیم پارس جنوبی نیز کمک‌های مالی جذب شد که البته موانع نظارتی وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مدیریتی تیم‌ها و بحث انتخاب مربی و سایر مسائل از جمله موارد فنی نمی‌توانیم ورود کنیم و این در حیطه وظایف ما نیست. با این حال تا به امروز هرگونه کمک و حمایت و یا رایزنی و مکاتباتی که لازم بوده را انجام داده و در آینده نیز با تمام وجود برای کمک به حوزه‌های ورزش و برای رسیدگی به دغدغه مردم تلاش خواهیم کرد.
هدایت آموزش‌های جهاد دانشگاهی به سمت ایجاد اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر گفت: خوشبختانه استاندار همیشه خود را جهادی دیده و حمایت‌های ایشان برای ما قوت قلب بوده است.
علی احمدی‌زاده با بیان اینکه سعی شده آموزش‌های جهاد دانشگاهی را به سمت ایجاد اشتغال هدایت کنیم، افزود: حوزه‌های آموزش و پژوهش ما بسیار فعال هستند که البته حوزه آموزش تا حدودی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. در این زمینه آموزش‌های مبتنی بر اشتغال و برنامه محور را به سمت الکترونیک شدن –آموزش آنلاین- پیش برده ایم.
وی خاطرنشان کرد: در برهه‌های مختلف سعی کرده ایم در راستای رفع کمبود‌ها و تامین نیازمندی‌های استان تلاش کنیم. در طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار که با آموزش و توانمندسازی زمینه اشتغال و خودکفایی این قشر از جامعه را فراهم کردیم.
این مسئول اضافه کرد: در زمان شیوع کرونا نیز از توان و ظرفیت زنان سرپرست خانوار برای تولید ماسک در استان بوشهر استفاده کردیم و روزانه ۵۰۰۰ ماسک تولید و توزیع شد.
رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر تصریح کرد: مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) طی قراردادی با وزارت ورزش راه اندازی شد که ماموریت آن برگزاری رویداد‌های کارآفرینی، و آموزش‌های ترویجی، نوآوری و شکوفایی تا مرحله تجاری سازی فناوری بود و پس از شیوع کرونا در یک سامانه آنلاین به برگزاری رویداد‌ها و استارتاپ‌های مجازی پرداخته است.
احمدی‌زاده با بیان اینکه بهترین راندمان کاری آموزشی متعلق به جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: پس از پیگیری فراوان و بیش از یک سال تلاش مداوم توانستیم با اخذ مجوز از وزارت علوم، مرکز علمی کاربردی را راه اندازی کنیم که در حوزه‌های بازرگانی، گمرکی و تجاری آموزش ارائه می‌کند.
وی با اشاره به مجتمع آبزیان دریایی جهاددانشگاهی بوشهر گفت: برای واردات مولد‌ها از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام می‌شود. خوشبختانه با افتتاح مرکز پایلوت طرح، حوضچه‌ها به بهرداری رسیده و تولید غذای زنده آغاز شده است.
آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک بوشهر در انتظار بودجه
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر یادآور شد: متاسفانه کارشکنی‌های زیادی صورت گرفت و پیمانکار پروژه زمان زیادی را برای پایان کار در نظر گرفته بود، اما با پیگیری و فعالیت شبانه روزی در کمترین زمان ممکن این مرکز را به مرحله افتتاح رساندیم.
وی عنوان کرد: با توجه به نیاز مردم آزمایشگاه کرونا را با هدف کمک به پیشگیری و قطع زنجیره بیماری کووید-۱۹ راه‌اندازی کردیم. در حوزه ناباروری هم پای کار هستیم و اگر کمک شود از طریق استان یا بخش خصوصی این خدمت را نیز ارائه خواهیم کرد.
علی احمدی‌زاده اظهار کرد: با توجه به فقدان آزمایشگاه مرجع در استان بوشهر، به منظور تشخیص طبی و ژنتیک، در صورت حمایت و کمک استان برای تامین بودجه جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا دهه فجر این آزمایشگاه را راه‌اندازی نماید.
انتهای پیام/
ارسال نظرات