یادداشت/حجت السلام و المسلمین رسولی

ما باید تشیع را در کوفه بشناسیم و ببینیم که بافت شیعه چگونه بوده است

بسیاری از کسانی که امام حسین (ع) را دعوت کردند شیعه سیاسی بودند و عده ای هم خوارج بودند و گروهی هم قوادین بودند و عثمانی نسب بودند که به سپاه ابن سعد پیوستند.
کد خبر: ۹۲۷۰۵۷۲
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، علاوه بر این که امام صادق (ع) و امام باقر(ع) در مدینه بودند هیچ وقت مرکز شیعه  فقهی شناخته نشده و برعکس کوفه مرکز و پایگاه فقهی شیعه است . امام صادق (ع) و امام باقر(ع) از مدینه شروع شد و بیش از ۴۰۰۰ شاگرد از دامن آنها پرورش داده شده است .

ما باید تشیع را در کوفه بشناسیم و ببینیم که بافت شیعه چگونه بود ه است و آیا یکدست بود یا خیر ؟

تشیع مولود اصلی کوفه است و چیزی که نبی پیامبر اکرم اعلام کردند،دوم تشیع رو مولود سقیفه می دانند و سوم تشیع مولود قتل عثمان است و معتقد هستند که بعد از خلیفه سوم عثمانی امت پیامبر بر دو گروه تقسیم شدند که یکی علوی بود و یکی عثمانی معتقد هستند تا اون زمان شیعه ای وجود نداشته است.

چهارم تشیع رو مولود حضرت سید الشهدا می‌دانند و اعتقاد دارند قبل از شهادت سید الشهدا شیعه به عنوان یک فرقه ی مشخص در جامعه وجود نداشت .

و آخرین نکته شیعه به عنوان یک مذهبی که دارای چهار چوب باشه از زمان صادقین شکل گرفت یعنی بعد از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) این تفکر شکل گرفت .

همه ی این موارد درست است به جز جایی که پیدایش و شکل گیری شیعه و تکامل شیعه را اشتباه گرفتند.

ما معتقد هستیم پیدایش شیعه در زمان نبی مکرم اسلام است و توسعه و تکامل و توسعه شیعه از سقیفه تا زمان صادقین است. نکته دوم کوفه است . کوفه کی به وجود آمده است ؟ کوفه سال ۱۷ هجری به وجود امد و یک مکان نظامی بود و ابتدا ۲۰ هزار خونه داشت و یمنی ها و قهدانی ها بودند و ۱۲ هزار واحد رو به یمنی ها و بهدانی ها دادند . ۸ هزار را به حجازی ها دادند و نهایتا موالی ها از ترک ها و فارس ها که غرب نبودند و با آنها عهد داشتند داده شد .

یکی از عامل گرایش کوفه به شیعه یمنی ها بودند ، نگاه دیگر برخی از یاران امام علی (ع) که در کوفه بود دنبال رو شیعه شدند .

سال ۲۳ هجری که عثمان خلیفه دار کوفه شد شیعه شناخته نشده بود .

امام باقر (ع) در سخنان خود به این اشاره دارد که در نیمه ی قرن اول اهل شیعه به ۴۰ نفر هم نمی رسید.

عثمان روزی سخنان ایشان را شنید و به نزد امام علی (ع) برود و از ایشان خواست تا مروج دین اسلام باشد که امام علی (ع) قبول نکرد ولی عثمان به ترویج دین پرداخت .

امام علی (ع) را در کوفه بعد از شیخین قبول کردند .

وقتی امام علی (ع) دستور منع نماز تراویح را داد به محض اینکه امام علی (ع) این کار را کردند بر علیه امام برخاستند و گفتند که سنت عمر را از ما برندار.

کسانی که در غدیر بودند امام علی (ع) آن ها را جمع کرد و گفت: آیا شما شاهد این نبودید که نبی اکرم چه گفت .

و اما اینکه شیعه در کوفه به سه بخش تقسیم می‌شود :

و بخش اعظمی از آن شیعه سیاسی هستند و یه بخش اندکی شیعه علوی هستند و سومین قالی محور و قلو محور هستند.

بسیاری از کسانی که امام حسین (ع) را دعوت کردند شیعه سیاسی بودند و عده ای هم خوارج بودند و گروهی هم قوادین بودند و عثمانی نسب بودند که به سپاه ابن سعد پیوستند .

در تفکر عثمانی بعد از کشته شدن عثمان  به وجود آمد و اعتقاد داشتند که مظلومانه و با لب تشنه کشته شد و تا قبل از شهادت امام حسین (ع) برای او عزاداری می‌کردند و به خاطر همین بود که برای انتقام خون عثمان آبا را بر روی امام حسین (ع) بستند تا انتقام خون عثمان را از اهل بیت بگیرند .

و چون بصره و عثمانی ها با امام علی (ع) بیعت نکردند با امام علی (ع) دشمن بودند و در مقابل عثمان را بسیار قبول داشتند. در حوزه سیاسی به خاطر تفکر عثمانی فشار حداکثری بر امام علی  (ع) داشتند و بسیار ایشان تحت فشار بودند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها