رعایت ایمنی موادغذایی در شرایط کرونا ضروری است

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگرچه خطر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی، بسته‌بندی آن ها و کیسه‌ها کم است ولی اجرای اقدام‌های مربوط به ایمنی مواد غذایی ضروری است.
کد خبر: ۹۲۷۱۲۵۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲

رعایت ایمنی موادغذایی در شرایط کرونا ضروری است

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، دکتر سودابه محمدی اظهار کرد: برای داشتن مواد غذایی سالم باید پروتکل‌های بهداشتی پس از خرید رعایت شود و در نخستین گام پس از وارد شدن به منزل بایستی فوری دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست.

وی بیان کرد: اگر خرید برای افـراد آسیب‌پذیر است باید خریـد را پشـت در گذاشـت و به آن‌ها اطلاع داده شود که خرید خود را بردارند همچنین یـک محـل تمیـز و ضدعفونی شـده بـرای مرتـب کردن اقلام خریداری شده تعییـن شود.

محمدی گفت: انواع گوشت، تخم‌مرغ و مواد خوراکی فاسدشدنی دیگر را حداکثر تا ۲ ساعت پس از خرید در یخچال یا فریزر باید نگهداری کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: از آنجا که ویروس کووید ۱۹ نیاز به یک میزبان حیوان یا انسان زنده برای تکثیر و زتدگی دارد و نمی‌تواند بر روی سطح بسته‌بندی مواد خوراکی زنده بماند طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی نیازی نیست سطح بسته‌بندی مواد خوراکی را ضدعفونی کرد.

محمدی افزود: به این دلیل که ویروس روی بدن انسان می‌تواند رشد و تکثیر یابد باید پس از کار با بسته‌های مواد خوراکی و پیش از غذا خوردن دست‌ها را با آب و صابون شست.

وی اظهار داشت: هرگز از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح مانند سفیدکننده یا آمونیاک برای ضدعفونی کردن بسته‌های مواد غذایی نباید استفاده کرد.

محمدی بیان کرد: باید غذا‌های فاسـد نشـدنی را برای اطمینان در مکانی امـن بـه مدت ۷۲ سـاعت قرار داد سپس آن‌ها را جابه جا کرد.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پوشـش بیرونـی مـواد غذایـی را با احتیاط خـارج کـرده و مراقـب باشـید مـواد داخلـی آلـوده نشوند.

محمدی افزود: پیش از شست‌وشوی میوه و سبزی دست‌های خود را با آب و صابون باید شست، همچنین میوه و سبزی که خام خورده می‌شود را به‌طور کامل با آب‌لوله‌کشی سرد شسته و پس از ضدعفونی کامل در یخچال در کشوی مخصوص و به‌دوراز مواد خوراکی دیگر باید نگهداری کرد.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند همان گونه که پیش از این اپیدمی، میوه و سبزی‌ها شسته می‌شدند، عمل کرد، دست را با آب و صابون شسته و سپس میوه و سبزی را به طور کامل با آب پاکیزه بشوئید و فرایند انگل زدایی کاهو و سبزیجاتی که خام خورده می‌شوند نباید فراموش شود.

وی بیان کرد: سطح میوه‌های سخت مانند خیار، گوجه‌فرنگی، طالبی و مانند آن را با یک برس تمیز شسته شود.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نمک، فلفل، سرکه و آبلیمو در از بین بردن ویروس و میکروب تاثیری ندارند.

محمدی تاکید کرد: بعد از پایان جابه جایی و جمع‌آوری سـبد خرید، دوباره دسـتان خود را شسته و اگر کیسه‌های خرید قابل استفاده دوباره به کار می‌بریم پیش از استفاده دوباره، آن را تمیز کرده، شسته و در گرم‌ترین نقطه مناسب خشک کنیم.

انتهای پیام/
 
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار