فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب:

ماموریت اصلی پدافند هوایی حراست از آسمان کشور/ تولید 60 هزار ماسک در روزهای کرونایی

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با بین اینکه این منطقه یکی از مناطق 9گانه نیروی ارتش جمهوری اسلامی است که ماموریت آن حراست از آسمان کشور بوده، پنج استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و بخش لز استان های زنجان و کردستان را حیطه ماموریتی آن خواند.
کد خبر: ۹۲۷۲۸۹۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، عباس عظیمی در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس پدافند هوایی، با اشاره به رصد و پایش شبانه روزی تحرکات هوایی، بیان کرد:  منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب از اهمیتی بالایی برخوردار است چراکه شمالغرب به عنوان دروازه کشور جمهوری اسلامی است که بسیاری از پروازهای عبوری از آن انجام می شود.

وی استقرار رادارهایی را برای رصد ریز پرنده ها را از دیگر ماموریت های رصدی و پایشی پدافند هوایی برای دفع هرگونه تهدیدات عنوان و بیان کرد: برای تصویربرداری هم برابر دستورالعمل که از استانداری و شورای امنیت از پدافند هوایی درخواست می شود اطلاع رسانی شده در غیر آن از آن ممانعت می شود.

امیر عظیمی طراحی و ساخت انواع سامانه فرماندهی و کنترل پیشرفته را که در گذشته از خارج خریداری می‌شد از دیگر نمونه پیشرفت‌های پدافند هوایی نام برد که امروز به دست جوانان ساخته شده است.  

وی تولید بومی انواع سامانه، توسعه شبکه‌های ارتباطی امن، تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری زمینه مدیریت بهینه در صحنه نبرد را در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر توانمندی های جوانان متخصص خواند.

امیر عظیمی به پیشرفت‌های پدافند هوایی کشور در زمینه جنگ الکترونیک اشاره و بیان کرد: سامانه‌های بسیار پیشرفته توسط جوانان مومن و متخصصان ساخته شده است که اگر بخواهیم چنین سامانه‌ای را از خارج بخریم به ما نمی‌فروشند چراکه جنگ الکترونیک هر کشور متناسب خود آن کشور است و همچنین اگر خریداری هم باشد تمام کنترل آن در دست کشور سازنده خواهد بود. 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب افزود: اکنون پدافند هوایی ارتش در ساخت پهپاد در سطح منطقه به عنوان قطب ساخت پهپاد مطرح است و می‌تواند محصولات پهبادی را صادر کند. 

امیر عظیمی با بیان این‌که پیش از جنگ تحمیلی هیچ نوع رادار پسیو(غیرفعال) در اختیار نداشتیم ولی امروز رادار پسیو که راداری بدون انتشار بوده به دست جوانان متخصص ساخته شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است و در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های کشف و درگیری نیز به انواع موشک‌های دوش پرتاب مکانیزه، توپخانه‌های مجهز به کنترل آتش فعال، سامانه‌های موشکی تاکتیکی برد متوسط و کوتاه و همچنین سامانه موشکی برد بلند مجهز هستیم.

وی همچنین با اشاره به این‌که تنها شش کشور جهان، دانش ساخت موشک برد بلند را در اختیار دارند و ایران هم جزو این شش کشور است، بیان داشت: سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ که بسیار پیشرفته‌تر، پیجیده‌تر و با ظرفیت و توانمندی خیلی بالاتر از مشابه  خارجی است به دست جوانان کشور ساخته شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است.

امیر عظیمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص برنامه های منطقه پدافند هوایی شمالغرب در چهل سالگی هفته دفاع مقدس، اظهارداشت: این منطقه در این راستا بیش از ۱۱۷ عنوان برنامه را از سوم خرداد ماه تا ۲۲ اسفند سال‌جاری در راستای گرامیداشت دفاع مقدس، برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه‌های راداری خلیج فارس با بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر برد و سامانه‌ راداری مراقب از جمله سامانه هایی است که در راستای برنامه های گرامیداشت چهل سالگی هفته دفاع مقدس بوده و تا پایان سال نیز سامانه‌های بیشتری در حوزه کشف، انهدام و درگیری و جنگ الکترونیکی و پهپاد رونمایی خواهد شد.

امیر عظیمی در ادامه به فعالیت پدافند هوایی در راستای مهار کرونا هم اشاره و بیان کرد: نیروهای این منطقه ضمن ضدعفونی اماکن حیطه ماموریتی و رعایت دستورالعمل ها، اماکن شهری تبریز، آذرشهر، ایخچی، خسروشهر و روستهای هم جوار را نیز ضد عفونی کرده است.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی منطقه پدافند هوایی مشخص است، افزود: علیرغم ماموریت های محوله خود را در برابر سلامتی مردم موظف دانسته و علاه بر ضد عفونی معابر با تغییر کاربردی خیاط خانه این منطقه به کارگاه تولید ماسک، تاکنون 60 هزار ماسک تولید و در اختیار متولیان قرار داده است.

امیر عظیمی تهیه بیش از پنج هزار بسته معیشتی و 10 هزار غذای گرم را در لبیک گویی به رهبر فرزانه انقلاب در راستای کمک مومنانه از دیگر اقدامان منطقه پدافند هوایی شمالغرب در کنار توانمندی لجستیک و خودرویی در ضئعفونی اماکن و معابر برشمرد.

 وی با اعلام شماره ۳۴۳۰۱۴۶۰ در خصوص سامانه ارتباط مردمی شبانه‌روزی پدافند هوایی، اضافه کرد: بیشترین تماس ها در رابطه با اشیای نورانی بود به طوریکه با بررسی انجام گرفته نتیجه اکثر بررسی‌ها مرتبط به مسیر هوایی، ستاره، ماهواره، آزمایشات موشکی بوده است.

ارسال نظرات