با هجوم همه جانبه کرونا به ساختار بهداشتی و درمانی کشورها، زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی حتی سیاسی و امنیتی کشورها نیز دچار تاثیر شده است.
کد خبر: ۹۲۷۳۲۲۳
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ کرونا که آمد ، ساحت های مختلفی را در بر گرفت. این ساحت ها البته برای هجومی اینچنین مقاوم نبوده و بالطبع در برابر این هجوم شکنندگی قابل ملاحظه ای از خود بروز می دادند. اما رفته رفته، همه گیری جهانی کرونا و در پی آن امید نهایی انسان ها برای یافتن راه حل خروج از این بحران، باعث شد تا راههایی کوتاه برای مدیریت فضای کرونا زده پدیدار شود. این راه ها البته برای هر کشور و فرهنگی به مقتضیات آن کشور، تفاوت داشت.

در فرهنگ های دیگر که بیشتر مبتنی بر اومانیسم و خود محوری تعبیه شده اند، برگرفتن گلیم هریک از انسان ها از آب ، هدف گرفته شد. تا جایی که هریک از جوامعی اینچنین بدون آنکه نیاز همنوع و هم طراز خود را درک کنند، رهایی خود از مشکلات را جستجو نمودند.

در جامعه ما اما با توجه به مقتضیات فکری و فرهنگی و سبقه و پیشینه کهن تاریخی ، راه حل هایی متفاوت یافت شد که همه انسان ها در کنار هم و با هم این بحران بهداشتی و اجتماعی را سپری کنند.

هم از اینرو بود که نهادهای اقتصادی بزرگ و اشخاص و متمکنیین مالی نیز برخلاف سایر کشورها که حتی از بحران کرونا هم برای افزودن بر دارایی های خود بهره می برند، به فکر راه حل هایی برای رهایی مردم از شرایط سخت کرونا برآمدند. اینچنین بود که بانک ها هم وارد صحنه شدند و با وظیفه شناسی و موقعیت سنجی درست، به کمک آسیب دیدگان ناشی از کرونا شتافتند.

بانک صادرات ایران از جمله آن نهادهای بزرگ اقتصادی بود که با شروع بحران کرونا، به فکر کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از یکسو و مردم و مستمندانی بود که کرونا سفره آنان را روز به روز کوچکتر کرده بود. اینچنین بود که در اقدامی درست و به جا ، به ارائه تسهیلات به مشاغل کرونا زده پرداخت و در این راستا 4200 وام کم بهره به آنان اعطا نمود . در همین راستا اعلام شد که این ، تاکنون بیش از چهار هزار و ٢٠٠ فقره تسهیلات بالغ بر ٣٢٩ میلیارد ریال با زمان بازپرداخت ٢٤ ماهه با سه ماه تنفس به کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا پرداخت کرده است.
این بانک با هدف کمک به صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ اشتغال و تامین هزینه‌های عملیاتی واحدهای تولیدی کشور، با پرداخت چهار هزار و ٢٧٣ فقره تسهیلات حمایتی بیش از ٣٢٩ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده است.
بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید در بخش‌ها و رسته‌های تعیین شده از سوی وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحقیقات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، کشور و جهاد کشاورزی که فعالیت‌های آنها در دوره شیوع کرونا با اختلال مواجه شد، مشمول این تسهیلات می‌شوند. این تسهیلات تنها به متقاضیانی تخصیص خواهد یافت که در سامانه «کارا»ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کرده و به بانک معرفی شده باشند.
این تسهیلات برای واحدهای کسب و کار به ازای هر شاغل ١٢٠ میلیون ریال، برای کسب و کارهایی که از شیوع این بیماری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند، به ازای هر شاغل ١٦٠ میلیون ریال و برای رانندگان مسافری درون و برون‌شهری خویش‌فرمای بیمه‌پرداز، ٦٠ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
اما از سوی دیگر نیازمندانی در جامعه هستند که کرونا آنان را نیز درگیر ساخته و زندگی شان را سخت تر کرده است. در این مسیر بانک صادرات ایران همپای سایر نهادها و افرادی که در جهاد کمک مومنانه از مال خود انفاق نمودند، وارد این میدان شد و با پیوستن به حرکت عمومی جهاد کمک مومنانه، وظیفه شناسی خود در این راه را نشان داد.

اینچنین بود که تنها در ک فقره آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه خراسان رضوی در پیامی از حضور این بانک در رزمایش کمک مومنانه در استان تقدیر و تشکر به عمل آورد.

​در همین زمینه اعلام شد که آیت‌ا... سيداحمد علم‌الهدي با ارسال پیام و لوح تقدیر خطاب به مدیرشعب استان خراسان‌رضوی از مشارکت ثمربخش بانک صادرات ایران در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه و ارسال ٧٠٠ سبد کالا به نیازمندان استان در ایام ماه مبارک رمضان، قدردانی کرد.
بانک صادرات استان خراسان‌رضوی در قالب همایش همدلی و کمک مؤمنانه در ماه مبارک رمضان با همکاری جمعی از کارکنان این بانک، ۷۰۰ سبد کالا به ارزش کلی ۱۴۴ میلیون تومان تهیه و با مشارکت کمیته امداد مشهد مقدس در بین نیازمندان توزیع کرد.

این همبستگی و تعاون در نهادهای اقتصادی و همراهی با عموم ملت البته در تاریخ ثبت و ضبط شده و به بزرگی از آن یاد خواهد شد.

ارسال نظرات