خبرهای داغ:

برشی کوتاه از دفاع مقدس در "بغض شیرین"؛ روایت یک دختر از پدر شهیدش

نویسنده و کارگردان دفاع مقدس استان فارس از تولید نمایشی جدید با عنوان "بغض شیرین" خبر داد و گفت: این نمایش چهارمین اثر گروه نمایش مردمی مهنا است.
کد خبر: ۹۲۷۳۷۶۱
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

دفاع مقدس که این روزها به آستانه چهل سالگی نزدیک می‌شود، روایت‌های خواندنی و زیبایی دارد که جز با زبان هنر نمی‌توان آنها را ترسیم کرد. مقام معظم رهبری به کرات و در مناسبت‌های مختلف جنگ و 8 سال دفاع مقدس را گنجی دانستند که باید به آن پرداخته شود.

ایشان در تیرماه سال 70 در این باره گفته‌اند: "اعتقادم این است که اگر چه جنگ به خودی خود موضوعیتی ندارد اما عرصه‌ بسیار مهمی برای بروز روحیه‌ اسلامی و انقلابی و خصلت‌های مسلمانی درست است؛ از این جهت بسیار ارزشمند است.

ما حالا که دیگر جنگ نداریم و نمی‌خواهیم هم به دست خودمان یک جنگ درست کنیم که عرصه‌ انقلاب بشود، لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند... این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم".

ایشان همچنین در شهریورماه 88 درباره استفاده از هنر برای انتقال 8 سال دفاع مقدس فرمودند: "هنر دفاع مقدس مخاطب دارد. اینکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتری‌ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فیلم و سینما، چه در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ کتاب، خاطره، داستان.... این جور نیست که مشتری نداشته باشد، طالب نداشته باشد".

در استان فارس نیز که به فرهنگ، هنر و ادب شهره است، گروه‌های هنری هستند که به ترسیم زیبایی‌های دفاع مقدس می‌پردازند اما آنچه که در این میان مهم است و باید بیشتر شود، ارتباط گروه‌های هنری با رسانه‌ها است؛ به‌ویژه آنها که با موضوعیت دفاع مقدس کار می‌کنند.

گروه نمایشی مهنا یکی از این گروه‌های هنری است که تاکنون 3 اثر نمایشی با موضوع دفاع مقدس و عفاف را به صحنه برده و اکنون در حال آمده کردن چهارمین اثر خود با نام "بغض شیرین" است. به گفته بهرام میرزایی نویسنده و کارگردان دفاع مقدس استان فارس چهارمین اثر نمایشی گروه مردمی مهنا در مراحل نهایی تمرین قرار دارد و در آینده نزدیک به روی صحنه می‌رود.

این نمایش در یک فرصت کوتاه قبل از اجرای رسمی با حضور تعداد معدودی از رسانه‌ها، سردار ابراهیمی مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس و سرهنگ دوستدار رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فارس به روی صحنه رفت.

نمایش "بغض شیرین" روایت و برداشتی آزاد از زندگی شهید نورالدین حسینی بکتری از نیروهای است که در بهمن 59 توسط رژیم بعث به شهادت رسیده است.

به گفته نویسنده و کارگردان نمایش بنا بوده که نمایش گسترده‌تر و با حضور بازیگران بیشتری برگزار شود اما به دلیل کرونا و شرایط ایجاد شده توسط آن نمایش به صورت تک بازیگر و مونولوگ برگزار می‌شود.

میرزایی درباره نمایشنامه "بغض شیرین" و تفاوتش با آثار گذشته می‌گوید: نمایشنامه مهنا و پل کارون یک اقتباس وفادار و در قالب یک تئاتر مستند تولید شده ولی نمایشنامه بغض شیرین یک اقتباس آزاد از زندگی شهید سید نورالدین حسینی بکتری است که در قالب یک غزل عاشقانه نمایشی از زبان دخترش شیرین روایت می‌شود.

 

زهرا راعی تک بازیگر این نمایش نقش شیرین دختر شهید را بازی می‌کند که در یک بازی زیبا در بخش‌هایی از نمایش هم نقش همسر شهید و هم نقش شهید را نیز بازی می‌کند و از نقاط قوت این نمایش همین بازی 3 شخصیت توسط تک بازیگر است که بسیار حساب شده و دقیق این اتفاق رخ می‌دهد.

سرهنگ دوستدار در جریان بازدید از این نمایش این اثر را سنگ بنا دانست و اظهار داشت: باید این نمایش نقاط ابهام را برطرف کند تا به عنوان نخستین اثری که درباره این شهید است، بتواند به خوبی معرف شهید و گمنامی و مظلومیت وی باشد.

وی این شهید را مظلوم و گمنام خواند و خواستار این شد که درباره دفاع مقدس و جنگ و شهدای این 8 سال بیشتر نوشته شود و در قالب هنر به اجرا در آید.

سردار ابراهیمی نیز در این دیدار ضمن تشکر از بازیگر و کارگردان، این نمایش را حرکت خوبی برای بیان ناگفته‌های دفاع مقدس عنوان کرد و به بیان نکاتی پیرامون دفاع مقدس و نقش ارتش در این 8 سال عنوان کرد.

به گفته مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز ارتش یک نقش بی‌بدیلی در جنگ 8 ساله داشته که باید با استخراج اطلاعات بیشتر به بیان این نقش پرداخته شود.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که جنگ را گنجی خواندند که باید آشکار شود خواستار این شدند که گروه‌های هنری بیشتر به مباحث مربوط به جنگ بپردازند.

در پایان نمایش نیز اصحاب رسانه نکاتی را برای بهتر شدن نمایش بیان کردند؛ این نمایش بناست در جشنواره سپهر نیروی هوایی ارتش با حضور 35 اثر دیگر از کل کشور شرکت کند.

به گفته کارگردان و نویسنده "بغض شیرین" به دلیل شرایط حاضر این نمایش به صورت آنلاین پخش می‌شود و علاوه بر آن وی پیشنهاد اجرای خانوادگی را داده است که البته در صورت موافقت این امر انجام می‌شود.

میرزایی در کارنامه خود نمایش مهنا براساس زندگی شهید عباس دوران، نمایش پل کارون براساس زندگی شهید شاهرخ ضرغام و یک نمایش خیابانی با موضوع عفاف و حجاب دارد. گروه نمایش مردمی مهنا تاکنون سه نمایش در حوزه دفاع مقدس تولید کرده و 25 هزار نفر این آثار را به صورت رایگان تماشا کرده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها