سعید زعفری هشجین
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم :
معاون وزیر علوم گفت: برخی دانش آموختگان ما بازار کار ندارند و ما باید به فکر اشتغال این افراد باشیم.
کد خبر: ۹۲۷۴۳۱۶
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸

برخی دانش آموختگان بازار کار ندارند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ،  غلامحسین رحیمی شعرباف در نشست مشترک با اصحاب رسانه اظهار داشت: ما قبول داریم که اشتغال برخی دانش آموختگان با مشکل مواجه است و سرمایه گذاری جهت اشتغال زایی باید به سمت پاسخ به این نیاز برود.

وی با بیان اینکه توسعه کمی رشته‌ها در دانشگاه‌ها منتفی است، اضافه کرد: از یک سو تقاضا برای برخی رشته‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر در برخی رشته‌ها نیازمندی در بازار کار نداریم.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم متذکر شد: در بسیاری از استان‌ها به همین دلیل توسعه کمی رشته‌ها را منع کردیم اما در استان اردبیل آماده صدور مجوز برای برخی رشته های فنی و مهندسی مورد نیاز استان هستیم.

رحیمی شعرباف با اعلام آمادگی وزارت علوم برای راه اندازی پردیس بزرگ با شاخص های بالای آموزشی تاکید کرد: در استان اردبیل حتی در صورتی که شهرستان‌ها پتانسیل توسعه آموزش عالی را داشته باشند حاضریم شعب دانشگاه محقق را شکل دهیم.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم که بر اساس کدام مطالعه و آمایش سرزمین چنین تصمیم گیری برای استانی که با فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه است، اتخاذ شده است، افزود: بنده بیکاری فارغ التحصیلان و اینکه برخی رشته‌ها دیگر تقاضا ندارند را قبول دارم.

برای پر کردن ظرفیت خالی تمنا می‌کنیم

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم متذکر شد: ما در حالی با مازاد برخی رشته‌ها مواجه هستیم که متاسفانه توسعه کمی دانشگاه‌ها خارج از وزارت علوم ادامه دارد.

رحیمی شعرباف متذکر شد: چرا در حالی که ظرفیت‌های بالفعل را با خواهش و تمنا پرمی کنیم برخی به دنبال این هستند که در زمین خالی دانشگاه بسازند.وزارت علوم اگر امکانی داشته باشد به جای ساخت دانشگاه جدید به توسعه دانشگاه‌های فعلی اهتمام خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایده توسعه پارک های علم و فناوری نیز بر همین اساس مطرح و مورد تاکید است ادامه داد: متاسفانه در استانی ما به دنبال ادغام 4 دانشگاه در یک دانشگاه هستیم و به عنوان مثال در دانشگاه بجنورد یکی از رشته های روزانه 6 ثبت نامی بیشتر ندارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید به اینکه تقاضا برای رشته‌های علوم پایه با مشکل مواجه است و در برخی دانشگاه‌ها حتی فیزیک نظری در مقطع دکتری در حالی که 6 نفر ظرفیت دارد فقط دو متقاضی داشته است، اضافه کرد: این موضوع ایجاب می‌کند که توسعه کمی دانشگاه‌ها متوقف شود.

وزارت بهداشت طالب مجوز تولیدات دانش بنیان نیست

رحیمی تصریح کرد: یکی از دلایل توسعه پارک های علم و فناوری اشتغال زایی برای دانش آموختگان و همچنین گرایش دادن آن ها به رشته‌های مورد نیاز بازار بوده است.

وی به فعالیت 43 پارک و 200 مرکز رشد به همراه 10 هزار واحد فن آور در کشور اشاره کرد و گفت: 60 هزار نفر در این مجموعه ها شاغل هستند که 85 درصد آن‌ها مدرک کارشناسی و بالاتر دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: 40 درصد شاغلان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری دارند و گردش مالی پارک ها به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تولیدات واحدهای فن آوری خریداری نمی‌شود افزود: برخی موانع در این خصوص داریم که پیگیری برای رفع آن مسئولیت ما است.

رحیمی اظهار کرد: به عنوان مثال وزارت بهداشت برای صدور مجوز تجهیزات پزشکی پای کار نیست. هر چند برای داروی گیاهی مجوز تولید می‌دهد اما تائیدیه دارویی ارائه نمی‌شود و نمی‌توان به عنوان دارو به فروش رساند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: به دنبال این هستیم که گروهی از داروها را با وزارت بهداشت تعیین تکلیف کنیم و لازم است مجلس هم کمک حال ما باشد.

اردبیل به دانشگاه صنعتی نیاز ندارد

رحیمی در اظهارات قابل توجهی و در پاسخ به چرایی توقف راه اندازی دانشگاه صنعتی در اردبیل اظهار کرد: 13 سال پیش این دانشگاه موافقت اصولی دریافت کرده و زمینی هم اختصاص یافته است. اما پیگیری‌ها حتی منجر به احداث ساختمان نشده است.

وی تصریح کرد: در ادامه با گذشت زمان ما با کاهش داوطلبان مواجه شدیم تا جایی که در سال 95، موافقت اصولی لغو شده و در خود استان این دانشگاه هیچ نمود و مظهری نداشته است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اینکه بیاییم از صفر دانشگاهی ایجاد کنیم به واقع استان نیازمند آن نیست و وزارت علوم هم اگر پولی داشته باشد برای تجهیز دانشگاه‌های فعلی هزینه م‌ کند.

رحیمی با بیان اینکه بر فرض مثال اولین دانش آموخته این دانشگاه 9 سال بعد وارد بازار کار می‌شود، اضافه کرد: به جای آن می‌توانیم رشته های فنی مهندسی مورد نیاز استان را در دانشگاه فعلی دایر کنیم.

وی افزود: البته برای راه اندازی پردیس و ایجاد رشته های جدید حاضریم کارگروهی در استان دایر شده و نتیجه بررسی‌ها به وزارت علوم انتقال یابد.

رحیمی درباره برنامه وزارت علوم برای پردیس نمین نیز گفت: در این مجموعه به دنبال راه اندازی مرکز رشد و توسعه رشته ها تا مقطع دکتری هستیم.

ارسال نظرات