خبرهای داغ:

نقش بسیج در ایجاد پیوند مسجد، مدرسه و خانه/ فراخوان اجلاسیه سراسری نماز

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس با بیان اینكه فراخوان بیست و نهمین اجلاسیه سراسری نماز با عنوان «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» اعلام شده است، از نویسندگان و فرهنگ‌وران استان جهت مشاركت در این اجلاسیه دعوت كرد.
کد خبر: ۹۲۷۵۴۴۸
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

حجت‌الاسلام علی سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس از اعلام فراخوان بیست و نهمین اجلاسیه سراسری نماز با عنوان «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» خبر داد و از نویسندگان و فرهنگ‌وران فارس جهت مشاركت در این اجلاسیه دعوت به عمل آورد.

وی بیان كرد: موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد باعث می شود گام‌هایی در تعمیق پیوند این سه عنصر اساسی با یکدیگر برداشته شود، لذا در این راستا جهت شرکت فرهیختگان و اهل قلم در نشر فرهنگ نماز فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری اعلام شده است.

سقاچی با اشاره به محورهای اجلاسیه امسال گفت: مبانی و اصول تعالی پیوند خانه، مدرسه و مسجد شامل بررسی جایگاه مسجد، مدرسه و خانه در معارف اسلامی، منظومه فکری امام راحل، رهبر انقلاب و مصلحان دینی معاصر؛ بررسی مناسبات تاریخی پیوند مساجد، مدارس و بیوت صالحه؛ نقش مساجد، مدارس و خانواده های مسلمان در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با پیشگامی و نوآوری نسل جوان از جمله این محورها هستند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس ادامه داد: همچنین این محور شامل زیرمحورهایی نظیر نقش و جایگاه مسجد، مدرسه و خانه در فرهنگ ایثار، جهاد و مقاومت؛ نقش مسجد، مدرسه و خانه در ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در ترویج معارف نماز؛ بررسی نقش مسجد، مدرسه و خانه در ارتقای معرفت دینی نسل نو و رشد معنوی جامعه؛ آماده‌سازی مسجد، مدرسه و خانه با نگاه زیبایی شناسی در جذب کودکان و نوجوانان به نماز؛ ارتباط مسجد، مدرسه و خانه در پیشگیری و کاهش وقوع جرم در جامعه؛ الگوی تراز اسلامی کانون خانه، مدرسه و مسجد و دفاع مقدس، الگوی تجلی تربیت یافتگان مسجد، مدرسه و خانه تراز اسلامی است.

وی محور دوم اجلاس امسال را آسیب‌ها، موانع و راهکارهای تعالی پیوند خانه، مدرسه و مسجد عنوان كرد و گفت:‌ این محور نیز شامل موضوعاتی نظیر بررسی خطر ایجاد شکاف بین مسجد، مدرسه و خانه؛‌ بررسی آسیب‌های تهاجم فرهنگی دشمن و رسالت مدارس، مساجد و خانواد‌ه‌ها در صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی پیوند مسجد، مدرسه و خانه و ارائه راهکارهای اصلاحی است.

سقاچی با بیان اینكه محور سوم اجلاسیه امسال نقش و همگرایی نهادهای فرهنگی در پیوند خانه، مدرسه و مسجد است، گفت:‌ این محور نیز دارای موضوعاتی نظیر نقش آموزش و پرورش در ایجاد ارتباط مدارس و مساجد؛ نقش مساجد در ایجاد ارتباط مسجد با خانه و مدرسه؛ بررسی نقش والدین در ایجاد پیوند بین مدرسه و مسجد و سوق دادن فرزندان به فعالیت‌های دینی؛ نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تولید نظام‌نامه‌های کارآمد برای تعامل مسجد، مدرسه و خانه‌؛‌ بررسی نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ نماز و تقویت پیوند مسجد، مدرسه و خانه؛ نقش بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان و بسیج مساجد در ایجاد پیوند مسجد، مدرسه و خانه؛ نقش سازمان‌های مردم نهاد در تقویت ارتباط پیوند مسجد، مدرسه و خانه است.

به گفته وی، محور سوم شامل موضوعات دیگری نظیر بررسی روش‌های تعامل و همگرایی بین مسجد، مدرسه و خانه و نقش آن‌ها در پرورش نسل اهل اقامه نماز؛ ارائه روش‌ها و مدل‌های خلاقانه برای ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه با رویکرد اقامه نماز؛ تأثیر به‌کارگیری روحانی مشترک مدرسه و مسجد در جذب دانش‌آموزان و خانواده‌ها به مسجد؛ مدل الگویی و موفق همکاری متولیان مسجد، مدرسه و والدین در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و نماز؛ معرفی مساجد و مدارس الگو و پیشتاز و الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس در ادامه گفت: متفکران و صاحب نظران، حوزویان و دانشگاهیان، امامان جمعه و جماعات، مدیران مدارس و معلمان و مربیان امور تربیتی، پدران و مادران و فعالان تولید محتوای نمازی می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مختلفی ارسال كنند.

وی قالب‌های در نظر گرفته شده برای ارسال آثار در این اجلاسیه را برشمرد و گفت: بخش علمی و پژوهشی شامل مقالات علمی؛ پژوهش‌های کاربردی؛ رساله دکتری و کارشناسی ارشد، بخش ادبی و هنری شامل کتاب (مرجع، آموزشی، ادبی)؛ درسنامه‌ها (کتاب راهنما یا کتاب کار)؛ فیلم کوتاه، پویانمایی و موشن گرافی؛ طرح‌های گرافیکی و بخش ایده‌ها و تجربیات موفق قالب‌های این اجلاسیه هستند.

سقاچی، آخرین مهلت ارسال آثار به اجلاسیه امسال را ۱۰ آذرماه سال جاری اعلام كرد و گفت: نتایج فراخوان در پایان آذرماه سال جاری از طریق پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز www.namaz.ir اعلام خواهد شد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس اظهار كرد: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و ارسال آثار می‌توانند از طریق سامانه www.namaz.ir یا صندوق پستی ۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱ اقدام كنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار