رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه گفت: معرفی میراث فرهنگی شهرستان همیاری مسولین را می‌طلبد.
کد خبر: ۹۲۷۶۵۴۵
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، بهمن اخلاقی در خصوص «کوره پالانه پزخانه» در شهرستان سرخه اظهار کرد: کوره پالانه پزخانه بیابانک از حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش در قسمتی از مدیترانه کوره‌هایی از آجر ساخته می‌شد و سوخت آن از بخش تحتانی و از چوب تامین می‌کردند و آن کوره‌ها مشمول مرور زمان و تغییرات زیادی در آن‌ها حاصل شد، تا اینکه به شکل کوره‌های پالانه پز خانه بیابانک درآمد.
وی تصریح کرد: باتوجه به شواهد باقی مانده از این کوره و نوع خشت، مصالح و معماری استفاده شده در آن، می‌توانیم تقریباً آن را به دوره صفویه نسبت دهیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه افزود: همجوار این کوره بنایی از پی‌های سازه‌ای ساخته شده است که نشان از محل استقرار کارگرانی که در آن کوره کار می‌کرده اند؛ دارد. همچنین در فاصله ۲۰۰ متری این کوره، قلعه‌ای با عنوان «مَردِژ قلعه» قرار دارد، که آنجا هم محل سکونت افراد بوده است.
اخلاقی با اشاره به اینکه یک رشته قنات هم در کنار این کوره وجود دارد که مضرب آن تقریباً ۱۰۰ متر با پالانه پزخانه فاصله دارد؛ گفت: همه این‌ها مجموعه‌ای بوده است که در کنار کوره پالانه پزخانه قرار داشته است.
وی با بیان اینکه در شرق بنا مسیر رودخانه‌ای قرار دارد که عرصه بنا به آن ختم می‌شود؛ افزود: همچنین جاده دسترسی روستا نیز در فاصله ۵۰ متری آن قرار و این نشان از اهمیت موقعیت استراتژیک کوره پالانه پزخانه در منطقه داشته است، که همه موارد فوق در کنار آن ساخته شده تا برای سوخت کوره و مواردی که در مجاورت آن نیاز بوده استفاده نمایند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: این کوره به شماره ۱۱۵ در تاریخ ۳۰/۰۲/۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. عموم بازدیدکنندگان این بنا پژوهشگران، افراد بومی و کسانی که از وجود این بنا اطلاع دارند هستند.
اخلاقی اذعان داشت: باتوجه به اینکه کوره پالانه پزخانه یک بنا تک در مسیر جاده بیابانک به صوفی آباد می‌باشد و نمای گنبدی داشته و کمتر کسی شناخت درست و کاملی نسبت به آن دارد.
وی با اشاره به اینکه فراهم کردن شرایط منطقه‌ای جهت افزایش بازدیدکنندگان و حتی پذیرش توریست در منطقه بسته به فعالیت مجموعه دهیاری روستای بیابانک و صوفی آباد دارد، گفت: تحقق این مهم همت دهیاران را می‌طلبد. البته عملیات مرمت این کوره حدوداً چهار الی پنج سال گذشته به همت میراث فرهنگی شهرستان انجام گرفته بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه در خاتمه گفت: درخواست ما از مسولین فراهم نمودن شرایط مستعد می‌باشد، باتوجه به اینکه میراث فرهنگی اقدامات مربوط به ثبت این کوره به عنوان اثر ملی و مرمت و بازسازی آن را انجام داده است. در کنار دهیاری روستا، بخشداری شهرستان نیز می‌تواند دست در دست آن ها، این اثر نیز کنار هزاران اثر به مردم استان و سراسر ایران معرفی نماید. /ع
ارسال نظرات
پر بیننده ها